İstanbul
2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı’nın, İstanbul’un sanat
altyapısını iyileştirerek sanatçıların üretim imkânlarını geliştirmek amacıyla
başlattığı “İstanbul’da Yaşıyor ve Çalışıyor” Projesi
kapsamında, 16 Aralık 2008 – 6 Ocak 2009 tarihleri arasında İstanbul’da bulunan
ve genç Türk sanatçılarla bir çalıştay gerçekleştiren Remo
Salvadori, bu süre içerisinde geliştirdiği yapıtını, 10 Eylül 2009
tarihinde İstanbul Arkeoloji Müzesi avlusunda izleyicilere açık
olarak gerçekleştirdi.
Remo Salvadori, “SÜREKLİ, SONSUZ, ŞİMDİ VAROLAN” (Continuous Infinite
Present) adlı yapıtını; Arkeoloji Müzesi avlusunda müze binası ve
Çinili Köşk arasındaki alanda, İtalya’dan gelen iki usta ve diğer
yardımcılarıyla 100 metre uzunluğundaki çelik bir halatı, antik ustaların
bulduğu bir yöntemle birleşme yeri görünmeyen bir çembere dönüştürerek
oluşturdu.
Arkeoloji Müzesi avlusunda İstanbul’un tarihsel derinliğine
vurgu
Ünlü İtalyan eleştirmen Pier Luigi Tazzi’nin deyimiyle Remo
Salvadori’nin yapıtı, Pythagoras tarafından evreni içeren ve yaşamın
sürekliliğini simgeleyen çemberdir. Bu çemberde bir başlangıç ve son
görülemezken, sonsuzluğu gösteren her nokta bir başlangıç ve son olarak ayırt
edilebilir. Ayrıca, bu noktaların her biri, başka bir noktanın parçası olmadığı
halde, eşsiz ve tek olduğu halde ve merkezi olduğu halde, başka bir noktaya eşit
uzaklıktadır. Plotinus’dan Proclus’a kadar yeni-Platonculara göre bu nokta,
çemberin birincil ilkesi ve sınırıdır. Bu işi Sürekli, Sonsuz, Şimdi Varolan
başlığıyla tanımlamaya götüren süreç yıllardır sürmektedir ve henüz
tamamlanmamıştır.
Türkiye’nin tarihsel konumu ve dünyaya sunduğu kültürel mirasın görsel olarak
algılanabildiği Arkeoloji Müzesi avlusu Salvadori tarafından, yansıttığı
simgesel alanlar dolayısıyla eserinin sergileneceği alan olarak seçildi; Müzede
korunan Yuna-Roma-Bizans eserleri, Osmanlı uygarlığını simgeleyen Çinili Köşk ve
bütün bu mirası 21. yüzyıla taşıyan müzenin kendisi. Doğu ve Batı arasındaki bu
görsel diyalog Salvadori’nin çemberinin sunduğu süreklilik, sonsuzluk ve şimdiki
zaman enerjisi ile tamamlanmakta ve yapıt günümüz insanına tarihsel derinliği,
belleği ve bilgeliği hatırlatmakta.
Eylül ayı sonuna kadar Arkeoloji Müzesi avlusunda sergilenecek olan yapıt,
daha sonra Gülhane Parkı’ndaki kalıcı yerine taşınacak.
Salvadori ile çalışan Türk sanatçıların eserleri de
sergileniyor
Proje kapsamında ayrıca, Remo Salvadori’nin yürüttüğü çalıştaya katılan genç
sanatçılar Ozan Gezer, Ali İbrahim Öcal, Özge Enginöz, Sine Ergün, Ayşe Doğan,
Eser Epözdemir, Beyza Tükel, Candan İnan, Hera Büyüktaşçıyan ve Ayhan Mutlu’nun
üretimlerinden oluşan bir sergi bulunuyor. Sanatçıların fotoğraftan heykele,
yerleştirmeden videoya kadar farklı disiplinlerden yararlanarak ürettikleri
işler, 10 Eylül 2009’da saat 20.00-22.00 arasında, Fatih Belediyesi’nin İstanbul
2010’a tahsis ettiği Kadırga Sanat Üretim Merkezi’nde sergilenmeye başladı.
20 Ekim’e kadar ziyarete açık olacak sergide eserleri yer alan sanatçıların
ayrıca, Sultanahmet Nakkaş Halı’daki tarihi sarnıç, Feshane Uluslararası Fuar
Kongre ve Kültür Merkezi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi Haliç Sosyal
Tesisleri’nde de çalışmaları yer alıyor.
Remo Salvadori:
Remo Salvadori 1947 yılında Toskana, Cerreto Guidi’de doğdu. Milano’ya
yaşıyor ve çalışıyor. Remo Salvadori’nin 1970’lerin başındaki çalışmaları,
felsefi konseptlerin, özgün ve mitolojik figürlerin yeniden yorumlarından oluşan
fotoğraf ve nesne yerleştirmeleridir. Salvadori, bilim ve felsefeyi sanatın
ayrılmaz bir parçası olarak görmektedir; bu alanlar ile yaşadığı çevrenin
fiziksel, tarihsel, geleneksel ve güncel verilerini kesiştirmekte ve yapıtını
mekânın gizil enerjisine yönlendirerek üretmektedir. Zaman içerisinde sanatçının
atölyesi bile eseri içerisinde yer alan bir konuya dönüşmektedir.
Salvadori’nin eserlerinde yinelenen formlar, varoluşsal evrelerin ve kozmik
varlıkların sembolik yorumlarıdır (evrene ait bir istikrar öğesi olan çember;
kozmosu ve transandansı çağrıştıran daire); sanatçı tekrar tekrar karşımıza
çıkan bu imgeleri ve olası anlam katmanlarını sorgular.
Bazı Sergileri: 1982 Venedik Bienali (1982, 1986 ve 1993),
1982 Documenta VII, Kassel ve 1992 Documenta IX, Kassel, 1997 Arte italiana
1945-1995, Tokyo Çağdaş sanat Müzesi ve diğer müzeler 2000 yılında Works on
paper from Degas to…, Kunstmuseum Winterthur, Winterthur, 2003 yılında
Happiness: A Survival Guide for Art and Life, Mori Art Museum, Tokyo, 2006
CORRISPONDENZE, 12. Carrara Heykel Bienali, Carrara, 2005 yılında ise Il Bianco
e Altro e Comunque Arte, Palazzo Cavour, Turin, Daimi Koleksiyon, Centro per
l´Arte Contemporanea Luigi Pecci, Prato , 20. Yüzyıl İtalyan Heykeli, Fondazione
Arnaldo Pomodoro, Milan , Area '70, Cannaviello, Milan.