Raylarda Risk Büyük



Başbakanlığa bağlı Yüksek Denetleme Kurulu müfettişleri, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nın (TCDD) temin ettiği rayların ihtiyacının çok altında olduğuna ve yol yenileme programının ancak yüzde 20’sinin gerçekleştirebildiğine dikkat çekti.

Hükümetin, 29 Mart yerel seçimlerinden önce alalacele hizmete açtığı Ankara-Eskişehir Yüksek Hızlı Tren’in altyapı eksikliğine dair eleştiriler gündemden düşmezken, TBMM KİT Komisyonu’nda görüşülecek olan TCDD’nin 2007 yılı YDK raporunda tren kazalarının oluşmasında neredeyse temel sorun olarak gösterilen altyapıya yönelik ağır uyarılar dikkat çekti. Müfettişler, demiryollarının yollarının yenilenmesi için ilgili ülkelerle irtibata geçerek ray ihtiyacını karşılaması gerektiğini belirtti.

Raporda, toplam ray miktarının demiryollarının yenilenme ihtiyacının çok altında olduğuna dikkat çekildi: “Temin edilen toplam ray miktarı 2002-2005 arasında yaklaşık 46 bin ton, 2006 yılında ise 25 bin ton, 2007 yılında da 4 bin ton olup yıl başına düşen miktarlara bakıldığında TCDD’nin 1 yıllık yapması gereken yol yenileme miktarı için gerekli ray ihtiyacını dahi karşılamayacak düzeydedir.”

Raporda, yeterli miktarda ray temin edilmemesi, ray teminindeki gecikmeler sonucu yenileme çalışmalarının yapılmadığı ve kaza riskinin arttığı anlatıldı: “Afyon ve Sivas beton travers fabrikaları ile ray kaynak fabrikasında bulunan mevcut işgücünden ve mevcut yol makinesinden yeterince yararlanılamamakta, ayrıca tren iptalleri, kaza, olay ve tehirlerine neden olma riski artmakta, diğer yandan önemli gelir kayıpları da ortaya çıkabilmektedir. Ray temininde ortaya çıkan aksaklıklar giderilmek suretiyle yol yenileme ve bakım çalışmalarına etkinlik kazandırılması; bu kapsamda öncelikler tespit edilerek ömrünü tamamlamış yolların yenilenmesi önerilir.”