Yasa ile TCDD, demiryolu altyapı işletmecisi olarak yeniden yapılandırılacak. TCDD’nin tren işletmesi ile ilgili birimleri ayrılarak, TCDD Taşımacılık A.Ş. kuruldu. TCDD, ulusal demiryolu altyapı ağı üzerinde işletmeci olacak. Özel şirketler, kendilerine ait demiryolu altyapısı inşa edebilecekler ve ulusal demiryolu ağı üzerinde işletmecilik yapmak üzere bakanlıktan izin alacaklar. Şirketlerin, demiryolu altyapısı kurmak istemeleri halinde yapacakları gerekli taşınmazlar kamulaştırma bedeli ilgili şirketten tahsil edilerek devlet tarafından kamulaştırılacak. Şirket lehine 49 yılı geçmemek üzere bedelsiz olarak kullanım hakkı tesis edilecek. Ormanlar hariç olmak üzere, devlette bulunan taşınmazlardan TCDD’nin görev ve faaliyetlerinde kullanılanlar, Hazine adına tescil edildikten sonra üzerindeki yapı ve tesislerle birlikte TCDD’ye devredilecek. Bu taşınmazlardan Milli Savunma Bakanlığı’na tahsisli olanlar ile Türk Silahlı Kuvvetleri envanterinde olup TCDD ile ortak kullanılan taşınmazlar kapsam dışı olacak. Yeni yatırımlar yapması ve uluslararası borç alabilmesi amacıyla TCDD’nin bütün borçları Hazine’ye devredilerek tasfiye edilecek.
Altyapısı açılıyor
Muhalefet, TCDD’nin özelleştirilmesi ve taşınmazların satılacağı iddiasıyla yasaya tepki gösterdi. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ise eleştirileri şöyle yanıtladı:
“Devlet Demiryolları varını yoğunu satıyor, geleceğini satıyor, bu durum ne olacak’ diye soruluyor. DDY bütün altyapısıyla, gayrimenkulleriyle, envanterindeki araçlarıyla 100 milyar TL’nin üzerinde bir varlığa sahip. DDY mecbur kalmadan hiçbir arazisini satmıyor. Sadece şehirlerde belediyelerle yerel yönetimlerle veya bazı kamu kurumlarıyla ortak projeler yapıyor, buraları şehre kazandırmak, şehrin akciğeri haline getirmek için projeler üretiyor. Bu kanunla da herhangi bir satış söz konusu değil. Demiryollarının altyapısının özel sektöre açılması hedefleniyor.”