Ray Denetim Cihazı Hazine'ye Takılmış



Kütahya'da yaşanan tren kazasının ardından TCDD'nin demiryolu teknolojisine gerekli yatırımı yapıp yapmadığı tartışma konusu olurken, kurumun rayları kontrol eden cihaz alma girişiminin Hazine'ye takıldığı ortaya çıktı.

TCDD, raylara yönelik kontrollerin daha detaylı olarak yapılması için, "Yol ve Katener Muayene Makinesi" almak için 2 yıl önce ihaleye çıktı.
Dış proje kredili olarak yapılan ihaleyi, Plaser isimli firma kazanırken, bu firma 6.5 milyon dolar değerindeki cihazı temin etmek için Avusturya'daki finans kuruluşu Bank Austria Creditanstalt'dan kredi buldu.

Söz konusu kredi anlaşması, Mayıs 2007'de Hazine Müsteşarlığı'na gönderilirken, müsteşarlık, krediye onay vermedi. Hazine Müsteşarlığı'nın kredi kuruluşu ile faiz oranı konusunda anlaşamadığı öğrenildi.

Bilgisayar sistemi
Hazine'nin kredi anlaşmasına onay vermediği için alınamayan cihazda son teknoloji IBM uyumlu bilgisayar sistemi bulunuyor. 120 kilometre hızla hareket edebilen cihaz, raylardaki her türlü unsuru inceliyor. Yol geometrisini ölçen ve bu kapsamda kilometrik yer ölçümü yapan cihaz, sağ ve sol rayın uzunlamasına seviyesi, hat açıklığı ve raylardaki burulmayı saptayabiliyor.

Cihaz, ray profili ölçüm özelliğiyle de raylardaki aşınmayı ölçüyor. Böylece, sorunlu bölgeler kolayca bulunabiliyor. Cihaz, ray ve travers üzerindeki kusurları otomatik olarak belirleyerek, hattın genel kurumunu ortaya koyuyor. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında aktarılarak, merkeze gönderiliyor.

Erdoğan: Yılların ihmali var
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, dünkü grup toplantısında Kütahya'da 9 kişinin yaşamını yitirdiği tren kazasının tüm yönleriyle incelendiğini söylerken, yıllardır raylı sistemin ihmal edildiğini söyledi. Yenileme çalışmalarının devam ettiğini kaydeden Erdoğan, "Alacağımız mesafe çok fazla" diye konuştu.

'Araçların ağırlığı da kazada etkili'
Türk Ulaşım-Sen Genel Başkanı Nazmi Güzel, dün düzenlediği basın toplantısında Kütahya'da 9 kişinin yaşamını yitirdiği tren kazasına ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Kaza nedeninin sadece yol faktörü olarak gösterilmemesi gerektiğini vurgulayan Güzel, "Lokomotifin 118 ton, arkasındaki yükün 502 ton olması, yol malzemelerinin 15 yıllık olması ihtimali de kazanın meydana gelmesindeki temel faktörler arasında" dedi. Tren geçtikten sonra kırılmanın yaşandığını belirten Güzel, "Bu kazayla CTC'nin (Centrolized traffic control) uzaktan yakından alakası yok" dedi.