"İmparatorluk Başkentinden Cumhuriyet'in Modern Kentine: Henri
Prost'un İstanbul Planlaması (1936-1951)" adlı serginin açılışı dün (3
Mayıs) Suna ve İnan Kıraç Vakfı'na bağlı İstanbul Araştırmaları
Enstitüsü'nde gerçekleştirildi.
1936
yılında İstanbul'a davet edilen ve kentin Nazım Planı'nı oluşturmakla
görevlendirilen, dönemin önde gelen şehircilerinden Henri
Prost'un İstanbul'un planlamasına yönelik çalışmalarından oluşan
sergi, Fransız Mimarlık Enstitüsü XX. Yüzyıl Mimarlık
Arşivleri'nden özgün belgeleri ve dönemin fotoğraflarını içeriyor.
Prost'un, 1936'dan 1951'e kadar onbeş yıllık bir döneme
yayılan planlama çalışmalarını konu alan serginin küratörlüğünü, İstanbul'un
kentsel dokusu ve mimarisi üstüne çalışmalarıyla tanınan Pierre
Pinon ile şehircilik tarihi, kentsel tasarım ve kent mimarlığı
çalışmalarıyla bilinen Cânâ Bilsel üstlenmiş.
20. yüzyıl
şehircilik tarihinin önemli isimlerinden Henri Prost'un, İstanbul'u ele alırken,
bir yandan kentin özgün topografyası, dokusu ve mimari anıtlarını korumayı,
diğer yandan da kenti çağdaş altyapılarla donatmayı hedeflemiş, hijyen
koşullarının sağlanması, ulaşımın rahatlatılması, rekreasyon alanlarının
düzenlenmesi, tarihi - kültürel açıdan önemli yapıların ortaya çıkarılması gibi
pek çok soruna birbiriyle uyumlu çözümler getirmeye çalıştığı görülüyor.
Sergide Prost'un İstanbul Avrupa Yakası için 1937'de
hazırladığı 1/5 binlik ölçekli Nazım Planının yanı sıra,
Ayasofya, Atmeydanı, Arkeoloji Parkı, Atatürk Bulvarı-Fatih Meydanı,
Kapalıçarşı Çevresi-Eminönü Meydanı düzenlemeleri ile kentsel ulaşım
projeleri ve park, gezi, meydanları içeren açık alan düzenlemeleri yer alıyor.
Prost'un
Tarihi Yarımada, Galata-Beyoğlu ve Eyüp
bölgeleri için geliştirdiği önerilerin bir kısmı uygulamaya konulurken,
bazılarının rafa kaldırılıyor. Tarihi Yarımada ile
Beyoğlu yakasını birbirine bağlayan ve Haliç
üzerinden köprüyle geçen metro hattı ile deniz, metro
ve kara ulaşımının Yenikapı'da birbirine eklemlenmesi gibi bazı
önerileri ise halen güncelliğini koruyor.
Sergi kapsamında yayımlanan ve
sergiyle aynı adı taşıyan kitapta, küratörlerin yanı sıra diğer
Prost araştırmacılarının da yazılarına yer verilmiş. Sergi kitabında yer alan
yazılar şöyle sıralanıyor:
- Giriş, M. Baha Tanman ve F. Cânâ Bilsel -
Büyük Pazarlardan Metropollere: Henri Prost, Jean-Louis Cohen - Henri
Prost'un Şehirciliği ve İstanbul'un Dönüşümleri, Pierre Pinon - Henri
Prost'un İstanbul Planlaması (1936-1951): Nazım Planlar ve Kentsel
Operasyonlarla Kentin Yapısal Dönüşümü, F. Cânâ Bilsel - İstanbul'da Modern
Bir pay-ı Taht: Prost Planı Çerçevesinde Menderes'in İcraatı, İpek Yada
Akpınar - Fotoğraflardaki İstanbul - "Arşiv İçinde Arşiv", Vlada Filhon ve
Holy Raveloarisoa - Prost Arşivi, David Peyceré - Mimar ve Şehirci Aron
Angel'le Söyleşi, Mathilde Pinon-Demirçivi
Kitabın ikinci yarısını
oluşturan Katalog bölümünde ise sergilenen projelere ilişkin
yazılar yer alıyor:
- Ayasofya, Pierre Pinon - İstanbul Avrupa Ciheti
Nazım Planı, 1937, F. Cânâ Bilsel - Atmeydanı ya da "Büyük Cumhuriyet
Meydanı" ve Adalet Sarayı, Pierre Pinon - Arkeoloji Parkı, Pierre Pinon -
Atatürk Bulvarı ve Fatih Meydanı, Pierre Pinon - Kapalıçarşı Çevresi ve
Eminönü Meydanı, Pierre Pinon - Kentsel Ulaşım ve Metro Projesi, F. Cânâ
Bilsel - Serbest Sahalar: Parklar, Geziler, Meydanlar..., F. Cânâ
Bilsel
İstanbul'da 1936'dan 1951'e kadar onbeş yıllık bir döneme yayılan
Prost planlaması üzerine bugün de süren tartışmalara, Henri Prost'un mesleki
kariyerindeki az bilinen bir döneme ve İstanbul'un şehircilik tarihine ışık
tutacak olan sergi, 3 Mayıs - 18 Temmuz 2010 tarihleri arasında
Tepebaşı'ndaki İstanbul Araştırmaları Enstitüsü'nde
gezilebilir.