İzmit Körfez Geçişi ve
Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyol Projesi'ne hızlı tren
hattının dahil edilmemesi, Bursa iş dünyasında tepkiyle karşılandı.
Demir yolu taşımacılığından geri dönüş sağlanamayacağı ve yatırımcının maliyeti
yüksek bulması nedeniyle projedeki demir yolu şeritlerinin iptal edildiği öne
sürüldü. Kararda, "kara yolu lobisi"nin de etkili olduğu
savunuldu.
Yap-işlet-devret (YİD) modeliyle yaptırılacak ve halen 6.5 saat olan
İstanbul-İzmir arasını 3.5 saate indirmesi öngörülen İzmit Körfez Geçişi ve
Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu Projesi'nin ihalesi kısa bir süre önce sonuçlandı.
İhalede, en kısa yapım ve işletme süresini, 22 yıl 4 ay ile Nurol İnşaat-Özaltın
İnşaat-Makyol İnşaat-Astaldi İnşaat-Yüksel İnşaat-Göçay İnşaat Ortak Girişimi
verdi. Ancak firmaların talepleri üzerine ihalesi daha önce iki kez ertelenen ve
yıllık 870 milyon lira tasarruf sağlanması hedeflenen proje, Bursalıları memnun
etmedi. Körfez üzerine inşa edilecek asma köprüden demir yolu şeritlerinin
kaldırılarak hızlı tren hattına yer verilmeyişi kentte tepkilere yol
açtı.
Kara yoluna mı mahkûm olacak?
Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) Başkanı Yalçın Aras,
İzmit Körfez Geçişi ve Bursa Balıkesir İzmir Otoyol Projesi'ne hızlı tren
hattının dahil edilmemesinin düşündürücü olduğunu belirterek "Bursa, kara yoluna
mahkûm mu edilmek isteniyor? Bursa halkı bunu hak etmiyor" açıklamasında
bulundu. Türkiye'nin en önemli sanayi illerinden biri olan Bursa'nın bütün
ulaşımının kara yolundan sağlandığına dikkat çeken Aras, "Sanayii, turizmi ve
tarımı ile ünlü bir ilin neden hâlâ bütün ulaşımını kara yolu ile sağladığını
anlamakta gerçekten çok zorluk çekiyoruz. Bizler bunu hak etmiyoruz. Demir yolu,
hava yolu ya da deniz yolu ile Bursa'nın çevre illere ulaşımını sağlamak bu
kadar mı zor? Demir yolu ile çevredeki illere ulaşım hem sanayiciye hem de
normal yolculara kolaylıklar getirecektir" dedi.
Yıllarca bu konuyu gündeme getirdiklerini ancak hiçbir şey yapılmadığını
anlatan Aras, konunun Meclis'e taşınmasını istedi. Kentteki siyasi parti
yöneticilerinin bir araya gelerek ortak bir platformda buluşması gerektiğini
savunan Aras, şöyle devam etti: "Konu Bursa'nın ortak sorunudur. Sanayicisi,
siyasetçisi herkes birlikte olup bu sorunu gerekli makamlara iletmeliyiz.
Anadolu'nun herhangi bir iline gösterilen ilginin Bursa'ya da gösterilmesini
bekliyoruz. Her ilin kendisine özgü bir özelliği var ve bu özelliklerin
desteklenmesi için de gerekli çalışmalar yetkililer tarafından yapılır. Ancak
söz konusu Bursa olunca maalesef aynı özen gösterilmiyor. Çevre illere direkt
bağlantısı olmayan tek il Bursa'dır. Doğrudan çevre yolu ile diğer illere ulaşım
henüz tamamlanmamış. Bırakın ile kendi ilçesine bile otoyol ile ulaşılamıyor.
Bursalı sanayici Bursa için yaptığı yatırımların karşılığını alamıyor. Devletin
Bursa'yı dikkate alması gerekiyor."
Çıkar çatışması
var
Bursa Genç Sanayici İşadamları ve Yöneticileri Derneği (GESİAD) Başkanı
Bahadır Özgün de en güçlü karar verici olarak devletin, ülke
menfaatlerini ön planda tutarak, demir yolu taşımacılığını geliştirme hedefinde
olması gerektiğini ifade etti. Türkiye'de sorunların saman alevi gibi gündeme
geldiğini ve sonra da unutulup gittiğini savunan Özgün, "Yap-işlet-devret modeli
ile hizmete sokulacak bu kara yolu projesi kapsamındaki körfez köprüsünde bazı
çıkar çatışmaları nedeniyle demir yolu geçişi istenmemesi tabii ki son derece
normaldir. Ama tüm bu zorluklar ancak devletin ve onu yöneten hükümetin gücü ile
aşılabilir. Biz hükümetimizden bu gücü göstermesini bekliyoruz" diye
konuştu.
Proje üzerine bilgili kurum ve kişilerden çeşitli uyarılar geldiğini ve
körfez köprüsü ile hızlı tren projesini bir araya getirmek konusunda çok doğru
açıklamaların olduğunu anımsatan Özgün, "Buna rağmen merkezi yönetimin, yani
karar verici kanattan tatmin edici hiçbir yanıt gelmemesi kaygı vericidir. Bu
durumun anlamı ‘Biz bildiğimizi yaparız' olabilir ya da Bursa'dan çıkan ses
Ulaştırma Bakanımıza ulaşmamaktadır. Kara yolu taşımacılığı için faydası
tartışılmaz proje, çok küçük artı bir maliyet ile hızlı tren için de
kullanılabilecektir. Ankara üzerinden İstanbul'a geçmekte olan hatların dışında
İstanbul ile tüm ülke kara yolu taşımacılığı bu köprüyü kullanacaktır. Bu köprü
yıllardır hep düşünüldü. Ancak halen görmekteyiz ki popülizm ve rant karşısında
devletin gücü hiçe sayılmaktadır" dedi.