Projenin Maliyetine İlişkin Tahminler 10 Milyar Dolar Seviyesinde...
İnşaatçılara göre, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın açıkladığı 'Kanal
İstanbul' projesinde 152 milyon metreküp hafriyat
çıkacak ve kanalın kaba inşaatının yapımı için 7 milyon 875 bin
metreküp beton kullanılması gerekecek.
Yapılan hesaplamalara göre, düz bir zemin olduğu varsayıldığında, 40
kilometre uzunluğunda, 25 metre derinliğinde ve 150 metre genişliğinde bir kanal
kazılıp ortadan kaldırıldığında ortaya 152 milyon metreküp hafriyat çıkıyor. Bu
hafriyatın da oradan çıkarılıp boşaltmanın maliyeti yaklaşık 4.5 milyar
lira.
Kanalın kaba inşaatının yapımı için ise 7 milyon 875 bin metreküp beton
kullanılması gerekiyor. Bunun da maliyeti 788 milyon lira. Yine kullanılacak 1
milyon 395 bin ton demirin maliyeti 2 milyar lira olarak hesaplanıyor.
İnşaatçılara göre, bunların hepsi bir araya getirildiğinde, ışıklandırma ve
diğer maliyetlerle birlikte projenin toplam maliyetinin yaklaşık 10 milyar lira
olacağı tahmin ediliyor.
İnanlar İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Serdar İnan, çılgın projenin her
tarafını desteklediğini, ancak detaylarda hata olabileceğini, detaylarda doğru
gitmek gerektiğini belirtti.
2008 yılında kendisinin ''Haliç'i Karadeniz'e bağlayalım, Karadeniz'deki
kömür ocaklarını da göl haline getirelim ve ikinci boğaz yaratalım' beyanatı
olduğunu anımsatan İnan, Başbakan'ın açıkladığı Kanal İstanbul projesinin
Türkiye'ye ve İstanbul'a değer katacağını söyledi.
İnan, ''Yabancıya satışı başlatmamız ve bu kanallar üzerinde yapılacak lüks
konutları da yabancılara satmamız lazım. Türkiye'nin ne büyük madeni ne petrolü
var. Bizim elimizde turizm ve insanların yaşamak istediği gayrimenkullerimiz
var. Bunun yabancılara satışını ön plana almamız lazım. İspanya'yı İspanya yapan
Araplara sattıkları 400 milyar avroluk gayrimenkul. O kanalın yapma hakkını bana
verin size 30 milyar dolar ödeyeyim' dedi.
Projenin kendi kendisini finanse edebilecek bir proje olduğunu ifade eden
İnan, ''Bir kaç yüz milyar dolar para getirebilecek proje. Boğazda bugün 30
milyon dolara satılan evler var, ikinci boğazda da o fiyatlara ev satılabilir.
Şu anki boğazdan çok daha güzelini bile yapabiliriz'' diye konuştu.
Projenin tamamlanmasının 10-15 seneyi bulabileceğini belirten İnan,
Türkiye'nin dış borcunu bu proje ile ödeyebileceğini kaydetti.
''Devletin malı değerlenecek''
Aşçıoğlu İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Yaşar Aşçıoğlu da ''Beni
heyecanlandıran proje oldu. İstanbul ve Türkiye için çok önemli proje. Proje
hayata geçtiğinde İstanbul'un şekli şemali değişeceği gibi yapı anlayışı da
değişecek, yeni merkezler oluşacak. Başbakan'ı tebrik ediyorum'' dedi.
rojeyle ilgili etüt çalışmalarının 2 yılda tamamlanmasının kendisine biraz
uzun geldiğini, bu sürenin kısaltılması gerektiğini söyleyen Aşçıoğlu, projenin
devlete sıfır maliyeti olacağını düşündüğünü belirtti.
Aşçıoğlu, ''Başbakan 'genellikle devlet arazilerinin yoğun olduğu yerlerden
geçmeye gayret göstereceğiz' dedi. Bu ikinci boğazın maliyetini karşılar ve
geçer. Yatırım oralara kayacak. Devletin malı değerlenecek'' dedi.
Projede sadece hafriyat bulunduğunu, proje tamamlandıktan
sonra 25 kilometrelik yerin hafriyatının 1-1.5 yılda bitebileceğini
kaydetti.