Proje Süreci

Rapor kapsamında; Avrasya Tüneli Projesi’nin Ulaştırma Bakanlığı bünyesinde ortaya çıkışı ve sonrasında izlediği süreç, kırılma noktalarıyla birlikte veriliyor. Raporda sürecin anlatımından önce şu ibareye yer veriliyor: “Kamuoyuyla yeterince paylaşılmayan proje gündemi nedeniyle dolaylı edinilen bilgiler ve sonradan öğrenilen gelişmeler üzerinden analiz edilebilmiştir. Bu nedenle aşağıda sıralanan proje adımları katılımcı, şeffaf, bilgi paylaşımına dayalı ve açık olmayan bir sürecin de en somut ifadesidir”.

27 Nisan 2006 - 5494 Sayılı “Ulaştırma Bakanlığı’nın Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun’da Değişiklik Yapan Kanun”un TBMM’de onaylanmasıyla Ulaştırma Bakanlığı Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü’ne (DLH) bu projeyi yapma yetkisi kazandırıldı.

2 Mayıs 2006 - Söz konusu kanun resmi gazetede yayınlanır ve yürürlüğe girdi.

30 Aralık 2006 - “İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçiş Projesi” DLH tarafından Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle hazırlandı ve ihale duyurusu yapıldı.

16 Ocak 2007 - 16 firma şartname aldı.

16 Ekim 2007 - Çevre ve Orman Bakanlığı’nın 11682 sayılı yazısıyla projenin ÇED Yönetmeliği kapsamı dışında olduğu bildirildi.

Mayıs 2007 - TMMOB Mimarlar Odası ve TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası projeye dava açtı. TMMOB Şehir Plancıları Odası davaya müdahil oldu. Meslek odaları, projenin ihale kararına kentin arazi kullanım ve ulaşım ana planlarında önerilmediği; ulaşım-planlama-çevre gibi konularda hiçbir teknik bilgi, fizibilite raporu vb. dokümanın paylaşılmadığı, analitik etütlerinin yapılmadığı gerekçesiyle itiraz etti.

30 Mayıs 2008 - Sadece 2 ortak girişim teklif verdi.

30 Haziran 2008 - Proje yeniden ihale edildi.

Ekim 2008 - Yazılı basında Güney Kore-Türkiye ortak girişiminin ihaleyi kazandığı haberi yer aldı.

17 Ekim 2008 - İBB Meclisi’nce, İstanbul Karayolu Tüp Geçişi 1/5000 – 1/1000 Ölçekli Plan Teklifleri aynen ve oy çokluğu ile kabul edildi.

14 Kasım 2008 - İBB Meclisi’nce, İstanbul Karayolu Tüp Geçişi 1/5000 – 1/1000 Ölçekli Plan Teklifleri ikinci kez aynen ve oy birliği ile kabul edildi.

13 Ocak 2009 - Yüklenici firma ile sözleşme imzalandı.

20 Temmuz 2009 - TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası ve TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Şubeleri projenin sözleşmesinin iptali için dava açtı.

19 Ağustos 2009 - İstanbul 4 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu, İstanbul Boğazı Karayolu Boğaz Geçiş Tüneli Projesi İmar Planı Tadilatı’na ilişkin ret kararı verdi.

20 Eylül 2010 - İstanbul 4 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu, İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçiş Projesi İmar Planı Tadilatı’na ilişkin -belirli koşullarla- olumlu karar verdi.

7 Ekim 2010 - İstanbul 6 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçiş Projesi’ne ilişkin olumlu karar verdi.

8 Ekim 2010 - İstanbul 5 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçiş Projesi’ne ilişkin olumlu karar verdi.

11 Ekim 2010 - İstanbul Yenileme Alanları Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğü İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçiş Projesi İmar Planı Tadilatına ilişkin olumlu karar verdi.

2 Aralık 2010 - TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi, İstanbul 4 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu tarafından İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçiş Projesi İmar Planı Tadilatına ilişkin alınan olumlu yöndeki kararı yargıya taşıdı.

23 Şubat 2011 - Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nca 1/5000 Ölçekli İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesi Nazım İmar Planı onaylandı.

24 Şubat 2011 - TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi, İstanbul Yenileme Alanları Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğü tarafından İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçiş Projesi İmar Planı Tadilatına ilişkin alınan olumlu kararı yargıya taşıdı.

25 Şubat 2011 - Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ (ATAŞ) ile DLH arasında Avrasya Tünel Projesinin Yapımı, İşletimi ve Devri (YİD) için Uygulama Sözleşmesi imzalandı. YİD Sözleşmesi şartları gereğince ATAŞ, projenin ayrıntılı tasarımı ve inşaatını yüklenecek ve ardından 25 yıl, 11 ay ve 9 gün süreyle tünelin işletimi ve bakımından sorumlu olacak. Söz konusu süre dolduktan sonra ise tünel DLH’ya devredilecek.

26 Şubat 2011 - Harem’de projenin temel atma töreni Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından gerçekleştirildi.

7 Mart 2011 - ATAŞ, projeyle ilgili ilk detaylı bilgileri internet sitesi üzerinden kamuoyu ile paylaşarak projenin Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirmesi (ÇSED) sürecinin ön değerlendirme raporunu ilgili kurum ve kuruluşlara sundu. Bu kapsamda projenin ÇSED ayağında katılım modeli kurmaya çalıştı.

Mart 2011 - Proje artık “Avrasya Tüneli Projesi” olarak anılmaya başladı ve bu isimle resmi bir web sitesi kuruldu.

26 Nisan 2011 - ATAŞ ile DLH arasında yapılan uygulama sözleşmesinin iptali istemiyle TMMOB Şehir Plancıları Odası, TMMOB Mimarlar Odası ve TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası ortak bir dava açtı.

Proje güzergahının işlendiği 1/1000 Ölçekli Uygulama İmar Planları ilgili İlçe Belediyelerinde askıya çıkarıldı (Fatih’te 11 Nisan 2011, Zeytinburnu ve Üsküdar’da 4 Nisan 2011 ve Kadıköy’de 6 Mayıs 2011 tarihlerinde askı süreci tamamlandı).

6 Nisan - 6 Mayıs 2011 - Proje güzergahının işlendiği 1/5000 Ölçekli Nazım İmar Planı İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nce onaylanarak askıya çıkarıldı.