Mersin Teknopark bünyesinde faaliyet gösteren bir firma,
1.5 yıllık Ar-Ge çalışmaları sonrasında 75 günde
inşa edilebilecek ve istenildiği zaman sökülüp başka bir yere monte
edilebilecek şekilde 400 araç kapasiteli''portatif
otopark''projelendirdi.
Mersin Üniversitesi Çiftlikköy Yerleşkesinde
bulunan Tempus Otomotiv Mekanik Teknolojileri Servis Sanayi Ltd. Şti'nin yöneticisi
Cumali Elibol, artan trafik yoğunluğunda araç parkına çözüm üretebilmek
adına ortakları Selçuk Mesken ve Ahmet Karagün ile 1.5 yıldır ''portatif
otopark'' projesi üzerine çalıştıklarını söyledi.
Proje kapsamında 36 metre genişliğinde 76 metre
uzunluğundaki 3 katlı 400 araç kapasiteli otoparkın 1/40 ölçeğinde maketini
oluşturduklarını ifade eden Elibol, projenin hayata geçirilmesiyle günümüzde
birçok alanda karşılaşılan park sıkıntısının aşılacağına inandıklarını
vurguladı.
Otoparkın tamamen çelik konstrüksiyondan tasarlandığını anlatan Elibol, şöyle
devam etti:
''Günümüzdeki katlı otoparklar, park sorununu önemli ölçüde çözüyor. Fakat,
otoparkın yıkılıp başka bir yerde oluşturulması için önemli bütçeler gerekiyor.
Hatta yenisini yapmak, eskisini yıkmaktan daha kolay. Oysaki bizim projemizdeki
otopark, istenildiği zaman sökülüp başka bir yere kurulabiliyor. Öyle ki sadece
75 günde otoparkı söküp başka bir yere monte edebiliriz. O nedenle hiç bir
şekilde atıl bir yatırım olmaz.''
Projenin hayata geçirilmesi için 3 milyon liralık kaynağa ihtiyaç
duyduklarını bildiren Elibol, ''Şu ana kadar çalışmalara başlanması için 2
belediye ile görüştük. Ancak yap-işlet-devret modelini teklif ettikleri için
hayata geçiremedik. Fakat görüşmelerimiz sürüyor. Türkiye'nin ilk portatif
otoparkını kurabilmek için yatırımcılarımızı bekliyoruz'' dedi.
Yatırımına göre çok büyük gelir sağlayacak bir proje geliştirdiklerini,
projenin 2.5 yılda da kendini amorti edebilecek kapasitede olduğunu savunan
Elibol, şöyle konuştu:
''Otopark inşa edildikten sonra hiç bir şekilde atıl bir yatırım olmayacak.
Çünkü otoparkı iller arası taşımak bile mümkün. Öte yandan bu otoparkın yapımı
için 480 ton metal kullanılacak. Hurda metalin 55 kuruştan satıldığını göz
önünde bulundurursak, en kötü ihtimalle metalleri hurdacıya satsanız dahi,
elinize 264 bin lira gibi bir rakam geçer. Yani otoparkı bir süre kullandıktan
sonra hurdaya ayırmak isteseniz bile yatırımın yüzde 8'ini elinizde
tutabilirsiniz. Bu da en kötü ihtimal olarak düşünülebilir.''
Otoparkın istenilen şekilde tasarlanabileceğini belirten Elibol, ''Biz
dikdörtgen bir otopark tasarladık. Ancak bunu kare veya L harfi tarzında da
yapmak mümkün. Yani arazinin şekline ve boyutuna göre portatif otopark yapmak
çok kolay'' diye konuştu.
Elektrik üretimi de mümkün
Projede ışıklandırma sisteminin sensörler aracılığıyla kullanılacağını
anlatan Elibol, ''Bu sayede otoparka giren bir aracın park edileceği ana kadar
ışık sensörler sayesinde aracı takip edecek. İçeride herhangi bir hareket
olmadığı zaman ise elektrik sarfiyatı 0 olacak'' dedi.
Otoparkı kurmak isteyenlerin küçük bir yatırım daha yaparak elektrik enerjisi
üretebileceğini dile getiren Elibol, şunları kaydetti:
''Otoparkın en üst katında çatı olmayacak. Ancak en üst
kata yine metallerden güneş enerjisi sistemi yerleştirilebilir. Bu sayede
güneşten elektrik üretebiliriz. Eğer bu özelliği değerlendirmek isteyen
yatırımcılar olursa, elektrikli otomobillerin önümüzdeki günlerde trafiğe
çıkacağını düşünürsek, müşterilerine bir anlamda yakıt istasyonu prensibine
dayalı olarak elektrik satışı yapabilir.''