PMO: Tarihi Bartın Orduyeri Köprüsü Ağır Taşıt Trafiğine Açılıyor
Peyzaj Mimarları Odası
(PMO), 1897 yılında kesme taştan beş ayak üzerinde kurulan
Orduyeri Köprüsü'nün altında genişleme çalışmaları yapılmasını
kınayarak, "Bartın Belediyesi'nin Orduyeri Köprüsü üzerinde yapmış olduğu
tahribattan bir an önce vazgeçmesini, geri dönüşü olmayan bu faaliyetin
durdurulmadığı takdirde kamusal ve hukuksal takipçisi olacağımızı bildiriyoruz"
dedi. Oda tarafından yazılı açıklamada, Bartın'ın Tarihi Kentler
Birliği üyeliği vurgulanıyor ve bütüncüllük taşımayan gündelik
projelerle kent yönetilemeyeceği savunuluyor.
Açıklamada, Bartın Belediye Başkanı
Cemal Akın
'ın, "Oranın yapılma sebebi,
iki aracı yan yana geçirebilmektir. Yayalar da geçemiyor. Yayaların geçebilmesi
için, kazaların olmaması için, yüksek araçların da geçebileceği alan haline
getirmek istedik. Bu yönde çok talep oldu. Biz böyle iken bir de kuruldan karar
alalım dedik. İki üç gün içinde sonuçlanır diye düşünüyorum. Velev ki
yapılamazsa da vebali bizim değil. Biz evimizin önüne köprü yapmıyoruz. Bütün
Bartın‘ı rahatlatmak için bir şey yapıyoruz. Biz iş yapmaya devam ediyoruz"
demecine yer veriliyor ve şöyle devam ediliyor:
"TMMOB Peyzaj Mimarları Odası olarak soruyoruz:
• Sayın başkan, gerekçeleriniz Bartın‘ın ulaşım sistemindeki daralmalara
karşın bir çözüm arayışı olarak algılanabilir... Ancak, yüksek araçların
geçmesinin sağlanacağı, araç trafiğinin daha yoğun olmasının planlandığı
köprünün taşınmaz kültür varlığı olarak TESCİLLİ bir yapı olduğunu bilmiyor
muydunuz? • İş yapmaya devam ediyoruz diyorsunuz. Kültür mirası olarak
tescillenmiş alanların tahribatından önce, Bartın ilimizin öncelikli hizmet
bekleyen sorunlarını çözmeniz daha rasyonel değil mi? Hatırlatalım; Peyzaj
Mimarları bu konuda size gerekli yardımda bulunmaya hazırdır. • Bartın ilinin
Tarihi Kentler Birliği üyesi olduğunu ve bir kamu görevlisi olarak Birlik
Tüzüğüne aykırı işler yapılamayacağını biliyor musunuz? • Kültür varlığı
olarak TESCİLLİ alanlarda ihale ve uygulama yapmadan önce projenizin niteliği ve
türü hakkında Koruma Kurulu onayı olmaksızın çalışmalara başlayamayacağınız
yasal hükümleri olduğunu biliyor musunuz? • Tarihi Kentler Birliği‘nin 19
Nisan 2003 tarihinde Amasra/Bartın Bildirgesindeki " TARİHSEL MİRASTAN HERKES
SORUMLUDUR: TKB üyesi kentlerdeki kültür varlıklarının korunması çabaları sevinç
kaynağıdır. Ancak bu çabanın sadece belediyelerde veya sadece valiliklerde
yoğunlaşması da artık "aşılmalı"; ortak miras için "kamu-yerel-sivil-özel
birlikteliğin" güçlendirilmesine de öncelik verilmelidir." kararını biliyor
musunuz?
Karabük Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu Başkanlığı‘nı göreve
davet edip, soruyoruz:
• Orduyeri Köprüsü üzerinde Belediye tarafından hazırlanan ve hatta
uygulamaların bile başlatıldığı proje, kurul başkanlığınıza sunulmuş ve onay
alınmış mıydı? • İhalesi yapılan ve uygulaması başlanan Orduyeri Köprüsü
genişletme çalışmalarını başlatan Bartın belediye başkanın " Kurul kararı
alalım" şeklinde yapmış olduğu basın açıklaması, başkanlığınızın söz konusu
projeyi mutlak onaylayacağı anlamına mı gelmektedir?
Ülkemiz doğal-kültürel ve tarihi değerlerinin korunarak kullanıma açılması
konularına planlama ve tasarım projeleri hazırlama ve uygulama hizmet alanı
içerisinde görev yapan peyzaj mimarlığı meslek disiplini olarak, Bartın
Belediyesi tarafından kentin fiziksel planlanması ve tasarımına yönelik
faaliyetleri özenle izlemekteyiz. Kentin doğal ve tarihi özellikleri ile
ülkemizin birçok kıyı kentinden farklı özellikler de taşıdığı bilincinde olarak
son günlerde kentin önemli simgelerinden biri olan Orduyeri köprüsü üzerinde
yapılan çalışmalar hakkında ulaşan bilgiler karşısında yetkilileri kamu
görevlisi sorumluluğunda davranmaya, bütün Bartınlıları yaşadığı kentine
sahip çıkmaya çağırıyoruz.
Sayın Başkan, tarihi kent dokuları, kentsel ve kültürel
mirası yüksek değerler taşıyan kentlerde bütüncül planlamalar olmaksızın günlük
çözümler üretilen projelerle kent yönetilemez. Bartın kenti ulaşım planı
yapılmadan parçacı çözümler yapamazsınız. Bartın'ın, Tarihi Kentler Birliği'ne
üye, gerek merkez, gerekçe ilçeleri ile eşsiz doğal , kültürel varlıkları
içermesi nedeniyle, herhangi bir planlama kararı alınmadan önce üzerinde
hassasiyetle durulması gereken kentlerimizden biri olduğu gerçeğini kamu hizmeti
üreten bir yetkili olarak yadsıyamazsınız".