Hükümet, uluslararası petrol şirketleri ile 1 Temmuz tarihinde masaya
oturmaya hazırlanıyor. Dört bakanın dün yaptığı toplantı sonrası basınla
paylaşılan stratejilerden en öne çıkanı, Boğazların kapasitesinin üstünde petrol
geçişlerine izin verilmeyeceği yönündeki karar oldu. Hükümet, kapasite üstü
petrol geçişini engellemeye yönelik olarak petrol şirketlerine alternatif yol
olarak Samsun-Ceyhan boru hattını göstermeye hazırlanıyor.
Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldız ile Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu,
Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumu Misafirhanesi'nde kahvaltıda buluşarak, ‘Türk
Boğazlarında Geçiş Güvenliği, Çevre Faktörleri ve İlgili Bakanlar Düzeyinde
İstişare Toplantısı'nı yaptılar. Dört bakan toplantı sonrasında, ortak bir basın
toplantısı gerçekleştirdi.
Toplantıda söz alan Bakan Davutoğlu, boğazların mevcut durumunu dört bakan
olarak bütün yönleriyle ele aldıklarını söyledi. Boğazlarının Türkiye ve dünya
açısından önemine dikkat çeken Davutoğlu, Türk boğazlarının trafiğini
uluslararası ticareti aksatmadan ve çevreyi koruyacak şekilde düzenlenmesi
gerektiğini kaydetti. Uluslararası ticareti ve enerji akışını durdurmayacak,
aksine güvenli hale getirecek, Türkiye'nin çıkarlarını göz önünde bulunduracak
ve boğazları çevre yönünden koruyacak bir çözüm etrafında çalışmaları
yoğunlaştıracaklarını vurgulayan Davutoğlu, "Bugünkü toplantı bu anlamda
hükümetimizin kararlılığını gösteren bir toplantıdır. Diplomatik her türlü
tedbiri alarak bu hedeflere ulaşmaya kararlıyız"
dedi.
Kapasite belli, başka şansımız yok
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, konuyla ilgili 1 Temmuz'da İstanbul'da
büyük petrol şirketleriyle bir toplantı yapacaklarını belirterek, "Petrol daha
fazla geçsin ama boğazların fiziki kapasitesi belli, bunu değiştirme şansımız
yok" dedi. Yıldırım, boğazların fiziki yapısı, artan ham petrol sevkıyatı ve
talebi dikkate alındığında, alınan teknik, idari ve emniyet tedbirleriyle daha
fazla petrolün boğazlardan geçmesine imkân sağlanamayacağının açık olduğunu
belirterek, "Boğazların bugünkü yapısı bu durumun sürdürülebilir bir yapı
olmadığını açıkça ortaya koymuştur" dedi. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı
Taner Yıldız ise boğazların petrol taşımacılığı açısından çok önemli bir geçiş
noktası olduğunu söyledi. Yıldız, "Hiçbir şekilde martılarımızı petrole bulanmış
bir şekilde görmek istemiyoruz. Bunun önlemini almak da tabii ki hükümetimize
düşüyor" diye konuştu.
Bakanın kâbusu oldu
Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu da 3 konudan dolayı geceleri kâbus
gördüğünü ifade ederek, "Birincisi, tanker geçecek de kaza mı olacak diye
geceleri kâbus görüyorum. İkincisi, yangın çıkacak mı diye, üçüncüsü de sel
felaketi olacak mı diye kâbus görüyorum. Geceleri telefonum yanı başımda
duruyor. Bu konulardan dolayı diken üstündeyim, yani kâbus gören bir bakanım"
dedi. İstanbul Boğazı'nda iki tabaka halinde iki yönlü bir akıntı olduğunu
hatırlatan Eroğlu, "Bu akıntılar sebebiyle hakikaten deniz ulaşımında çok büyük
riskler var" dedi. İstanbul Boğazı'nda şu ana kadar 12 tane büyük kaza meydana
geldiğine dikkat çeken Eroğlu, bu kazaların çevre kirliliğine ve ekonomik
kayıplara neden olduğunu anlattı. 1999 yılında Boğaz'da meydana gelen kazada 20
bin ton petrolün denize yayıldığını, 50 bin ton petrolün yanarak havayı
kirlettiğini ifade eden Eroğlu, 1982'de denize 66 bin 400 ton petrol
yayıldığını, 1994'teki kazada da 10 bin ton petrolün denize yayıldığını
söyledi.
ALTERNATİF ÇALIK'IN SAMSUN-CEYHAN HATTI
Boğazlarda alınacak önlemlerin artırılması, Çalık Holding'e ihalesiz verilen
Samsun-Ceyhan Petrol Boru Hattı Projesi'ni alternatif olarak daha önemli
kılacak. Dört bakanın katıldığı toplantıda da gündeme gelen hat ile ilgili
olarak Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldız, boğazlarda petrol
trafiğinin rahatlatılması konusunda Burgaz-Dedeağaç ve Samsun-Ceyhan
projelerinin beraber zikredilmesi gerektiğini söyledi. Bir basın mensubunun "Bu
işin kökten çözümü sanki Samsun-Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı Projesi gibi
görünüyor" şeklindeki sözleri üzerine Yıldız "O yüzden Samsun-Ceyhan Ham Petrol
Boru Hattı'nın stratejik olmasının altında yatan temel nedenlerden bir tanesi
özellikle boğazlar meselesidir. Tek gerekçesi değildir, ama en önemli konulardan
bir tanesidir. O yüzden gerek Rusya Federasyonu'nun Bulgaristan ve Yunanistan
üzerinden götüreceği ham petrol boru hatları, gerekse Türkiye üzerinden geçecek
olan Samsun-Ceyhan projesinin alternatif yol olarak somut şekilde ortaya
konulması, 1 Temmuz'da konu edilecektir. O yüzden son derece önem verdiğimiz bir
meseledir" ifadelerini kullandı.