Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın
“Güzergâh çalışmalarında nihayet karar noktasına geldik” dediği “3.
boğaziçi köprüsü”nün yapılabilmesi için, yasalara göre öncelikle
İstanbul Metropoliten Bölge Planı’nda gösterilmesi ve aynı
planın Büyükşehir Belediye Meclisi’nden de onaylanması
gerekiyor. Ne var ki R.T. Erdoğan’ın 1995’te belediye
başkanıyken onayladığı 1/50 bin ölçekli plan da dahil olmak
üzere, bugüne dek gerek hazırlanan, gerekse meclisten geçen hiçbir planda 3.
köprü yer almıyor. Köprünün en uygun yeri olarak 1990’larda Karayolları’nca
belirlenen “Beykoz-Yuşa Tepesi/Sarıyer-Garipçe sırtları”
geçişinin kentin ormanlarını ve su havzalarını 15 yılda tamamen bitireceği, yine
Erdoğan’ın belediye başkanlığı döneminde Büyükşehir’in kadrolu plancıları
tarafından bilimsel araştırmalarla kanıtlanmıştı.
Erdoğan da bu sonucu gösteren “3. köprü senaryo paftası”
önünde düzenlediği basın toplantısıyla, İstanbul’a büyük zarar vereceği ve
trafiği de çözmeyeceği “kendi uzmanları”nca saptanan 3. köprüye “asla izin
verilmeyeceğini” belirtmişti... Başbakan’ın ülkeyi yönetmeye başladıktan sonraki
görüş değişikliğinin ise özellikle 2003’teki Malezya
ziyaretinde, Malezyalı firmaların “yap-işlet-devret” modeli
tekliflerinden sonra ortaya çıktığı biliniyor.
Çünkü 3. köprü için devlet bütçesinde de ödenek ayrılmadığından,
yapılabilmesi için mutlaka bir yap-işlet-devret “müşterisi”nin olması
gerekiyordu. Ancak müşteri çıksa bile şehircilik alanındaki yasal engeller
aşılamadığından, Malezyalılara kesin söz verilememişti...
Nitekim bugün de Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın
olumlu baktığı bilinmesine rağmen, Topbaş dönemindeki nâzım ve metropoliten
planlara bile 3. köprü işlenemedi. 29 Mart 2009 yerel seçimlerinden önce
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nce uygun görülen planda 3. köprü bulunmazken bu
planın başka nedenlerle mahkemece iptali üzerine hazırlanan yeni düzenlemede de
3. köprü yok...
Şehircilik ilkelerine tümüyle aykırı olduğundan ve İstanbul’un kuzeyinin
korunmasını öngören planlama ilkeleri ile ulaşım master planıyla çeliştiği için
metropoliten planda gösterilemeyen 3. köprünün, buna rağmen inşa edilebilmesi
içinse tam “3 kanun”da değişiklik yapılması gerekiyor.