Pamukova'daki Tren Kazasının 6. Yıldönümü



Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ekber Çakar, gerekli olan altyapı, bakım, yenileme çalışmaları eşliğinde eski hatlarda ''sürat demiryolu'' projelerine yönelinmesi, yeni altyapı ve yüksek standartlı yeni hat yapımına dayanmayan ''hızlı/hızlandırılmış tren'' projelerinin durdurulması gerektiğini kaydetti.

Çakar, Pamukova'daki tren kazasının 6. yıldönümü nedeniyle, ''Ulaşımda Demiryolu Gerçeği Oda Raporu''nda da dile getirilen tespitler çerçevesinde yaptığı yazılı açıklamada, ''Türkiye'nin bir 'imaj' politikasının ürünü olan yüksek hızlı trene değil, son 60 yılda demiryolu ulaşım ağının geliştirilmemesi, demiryolu yolcu ve yük taşımacılığı alanlarındaki aşırı gerileme ve bu durumun nasıl aşılacağına odaklanması'' gerektiği görüşünü dile getirdi.

Sürat Demiryolu Proje'sinin 1975'te yatırım programına alınmasıyla başlayan ''hız'' öyküsünün yapılan yatırımları ve hazırlıkları göz ardı eden ani kararlarla kaosa dönüştüğünü savunan Çakar, 22 Temmuz 2004'te Haydarpaşa-Ankara seferini yapan ''hızlandırılmış tren''in Sakarya'nın Pamukova ilçesinde raydan çıkarak devrilmesi sonucu 41 kişinin öldüğünü, 81 kişinin yaralandığını, bu olay üzerine ''hızlandırılmış tren'' ve demiryolu politikalarının kamuoyu nezdinde daha tartışılır olduğunu kaydetti.

Demiryollarının 1950'lerden itibaren karayolu ağırlıklı ulaşım politikaları lehine ikinci plana atıldığını belirten Çakar, ''60 yılda yalnızca bin 981 kilometre demiryolu demiryolu yapıldığını'' ifade etti.

Uluslararası demiryolu istatistiklerine göre, Türkiye'nin 24 Avrupa ülkesi arasında demiryolu ile yolcu taşımada yüzde 1,9 oranı ile sonuncu, yük taşımada sondan 9. olduğunu belirten Çakar, şunları kaydetti:

''Diğer ülkelere kıyasla Türkiye hat uzunluğunda geride olmasına rağmen kazalarda açık ara ile öndedir. Diğer ülkelerde yok denecek kadar az olan altyapı ve teknik sorunlar ülkemizde kazaların başlıca nedenini oluşturmaktadır. Örneğin çarpışmalar, deraymanlar ve diğer kazalar olarak nitelendirilen kazalar kategorisinde, 2007 yılında Türkiye toplam 157 kaza ile Avrupa birincisidir. Demiryolu araçlarının raydan çıkması anlamına gelen deraymanlara bağlı 89 kaza ile Türkiye yine birinci sıradadır. Çarpışmalara bağlı kazalarda dördüncü sırada, diğer kazalarda ise birinci sıradadır. Toplam kaza sayısında da ülkemiz 394 kazayla ilk sırada yer almaktadır.''

''Demiryolu ve TCDD Kanun Taslakları geri çekilmeli''

Doğru bir demiryolu politikasının, hat kapasitesi, arazi, maliyet, kullanım ömrü, güvenlik, enerji tüketimi ve enerji verimliliği, petrole bağlı olmaması, çevre gibi temel unsurlara ve kamusal hizmet perspektifine dayandırılması gerektiğini ifade eden Çakar, şu önerilerde bulundu:

''Mutlaka ciddi bir 'Ulaştırma Ana Planı' yapılmalı, bu plan kapsamında, demiryolu, denizyolu, havayolu ve karayolu için ayrı ayrı Ana Planlar hazırlanmalı. Tüm ulaşım modları arasında uyum sağlanarak yük ve yolcu taşımada ağırlık demiryolu taşımacılığına verilmeli, demiryolu taşımacılık oranları planlı olarak artırılmalı. Ulaştırmanın bütünü ve demiryollarında altyapı, araç, arazi, tesis, işletme ve taşınmazlara yönelik bütün özelleştirmeler ve belediyeler ile üçüncü şahıslara devirler durdurulmalı. Gerekli olan altyapı, bakım, yenileme çalışmaları eşliğinde eski hatlarda 'sürat demiryolu' projelerine yönelinmeli, yeni altyapı ve yüksek standartlı yeni hat yapımına dayanmayan 'hızlı/hızlandırılmış tren' projeleri durdurulmalı, meslek odaları, sendikalar, uzmanlar, bilim insanları ve üniversitelerin görüş ve uyarıları mutlaka dikkate alınmalı.

Demiryolu ve TCDD Kanun Taslakları geri çekilmeli.

Demiryolu modlardaki atıl kapasitelerin değerlendirilmesi için işletme iyileştirmeleri yapılmalı, demiryolu hatları ciddi ve bütünlüklü bir tarzda onarılarak yeniden yapılandırılmalı, ulaşım güvenliğini etkileyen hatlar en kısa sürede onarılmalı, elektrifikasyon ve sinyalizasyon gereksinimleri karşılanmalı.''