Otoyolda ÇED Davası



İzmir Barosu, Bursa-İzmir Otoyolu'nun ÇED belgesi olmaksızın yapımına izin veren Çevre ve Orman Bakanlığı'nın işlemini dava konusu yaptı. Baro Başkanı Sema Pekdaş imzasıyla yapılan açıklamada, Çevre Yasası ve uluslararası çevre koruma sözleşmelerine aykırı davranıldığını vurguladı. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün, otoyol projesinin, ÇED Yönetmeliği'nin yürürlüğe girdiği 7 Şubat 1993 tarihinden önce yatırım programına alındığı için ÇED kapsamında olamayacağı yönünde açıklamalarda bulunduğuna dikkat çeken Pekdaş, “Bu süreç içerisinde hukuka aykırı olarak temel atma töreni de gerçekleştirilmiştir” dedi.

Muafiyet operasyonu

Otoyolu ÇED kapsamı dışında tutacağı bildirilen yönetmeliğin, açtıkları davanın ardından Danıştay tarafından iptal edildiğine dikkat çeken Pekdaş, şu görüşlere yer verdi:

“Bunun üzerine başkanlığımız, Çevre ve Orman Bakanlığı’na başvurarak söz konusu otoyol hakkında Çevresel Etki Değerlendirme sürecinin başlatılmasını istemiştir. Ancak, siyasi iktidarların, ‘yargı kararlarının arkasına dolanma ve yargıyı etkisizleştirme operasyonu’ bu olayda da hayata geçirilmiş ve bakanlık bu defa 14 Nisan 2011 tarihinde ÇED Yönetmeliği'nde yeni bir düzenleme yaparak muafiyet kapsamını 2015 tarihine kadar koşulsuz uzatmıştır. Böylece Çevre Bakanlığı’nın son yönetmelik değişikliği operasyonu ile Gebze-İzmir Otoyolu projesini, ÇED uygulamasından muaf tutmakla, projenin önündeki ÇED engelini ortadan kaldırılmıştır.”

Pekdaş, bu ölçekteki inşaat projelerinde mutlaka ÇED belgesi aranması gerektiğini vurgulayarak,

“ÇED sürecinde yol güzergâhında bulunan yurttaşların görüş ve onaylarının alınması ve ayrıca akademi dünyası ile meslek odalarının katılımının sağlanması gerekmektedir. Söz konusu projenin inşaat ve işletme aşamalarında, İstanbul’dan başlamak üzere Kocaeli, Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa ve İzmir güzergahında bulunan illerin tarım ve sulak alanlarına, ormanlık ve zeytinliklere, biyolojik çeşitliliğine, hava, su ve toprağına etkileri olacağı tartışmasızdır” dedi.

Odalara ihbar

Pektaş, hukukun üstünlüğünün yaşama geçirilmesi ve yargı kararı gereğince ÇED sürecinin başlatılması amacıyla Danıştay 14. Dairesi'nde, Çevre ve Orman Bakanlığı aleyhine dava açtıklarını bildirerek, “Ayrıca bu dava, otoyol güzergâhında bulunan İstanbul, Kocaeli, Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa baro başkanlıkları ile Çevre Mühendisleri Odası ve Peyzaj Mimarları Odası Genel Merkezlerine de ihbar edilmiştir” görüşünü paylaştı.