İzmir Barosu, Bursa-İzmir
Otoyolu'nun ÇED belgesi olmaksızın yapımına izin veren
Çevre ve Orman Bakanlığı'nın işlemini dava konusu yaptı. Baro
Başkanı Sema Pekdaş imzasıyla yapılan açıklamada, Çevre Yasası
ve uluslararası çevre koruma sözleşmelerine aykırı davranıldığını vurguladı.
Karayolları Genel Müdürlüğü'nün, otoyol projesinin, ÇED
Yönetmeliği'nin yürürlüğe girdiği 7 Şubat 1993 tarihinden önce yatırım
programına alındığı için ÇED kapsamında olamayacağı yönünde açıklamalarda
bulunduğuna dikkat çeken Pekdaş, “Bu süreç içerisinde hukuka aykırı olarak temel
atma töreni de gerçekleştirilmiştir” dedi.
Muafiyet operasyonu
Otoyolu ÇED kapsamı dışında tutacağı bildirilen yönetmeliğin, açtıkları
davanın ardından Danıştay tarafından iptal edildiğine dikkat çeken Pekdaş, şu
görüşlere yer verdi:
“Bunun üzerine başkanlığımız, Çevre ve Orman Bakanlığı’na başvurarak söz
konusu otoyol hakkında Çevresel Etki Değerlendirme sürecinin başlatılmasını
istemiştir. Ancak, siyasi iktidarların, ‘yargı kararlarının arkasına dolanma ve
yargıyı etkisizleştirme operasyonu’ bu olayda da hayata geçirilmiş ve bakanlık
bu defa 14 Nisan 2011 tarihinde ÇED Yönetmeliği'nde yeni bir düzenleme yaparak
muafiyet kapsamını 2015 tarihine kadar koşulsuz uzatmıştır. Böylece Çevre
Bakanlığı’nın son yönetmelik değişikliği operasyonu ile Gebze-İzmir Otoyolu
projesini, ÇED uygulamasından muaf tutmakla, projenin önündeki ÇED engelini
ortadan kaldırılmıştır.”
Pekdaş, bu ölçekteki inşaat projelerinde mutlaka ÇED belgesi aranması
gerektiğini vurgulayarak,
“ÇED sürecinde yol güzergâhında bulunan yurttaşların görüş ve onaylarının
alınması ve ayrıca akademi dünyası ile meslek odalarının katılımının sağlanması
gerekmektedir. Söz konusu projenin inşaat ve işletme aşamalarında, İstanbul’dan
başlamak üzere Kocaeli, Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa ve İzmir güzergahında
bulunan illerin tarım ve sulak alanlarına, ormanlık ve zeytinliklere, biyolojik
çeşitliliğine, hava, su ve toprağına etkileri olacağı tartışmasızdır” dedi.
Odalara ihbar
Pektaş, hukukun üstünlüğünün yaşama geçirilmesi ve yargı kararı gereğince ÇED
sürecinin başlatılması amacıyla Danıştay 14. Dairesi'nde, Çevre ve Orman
Bakanlığı aleyhine dava açtıklarını bildirerek, “Ayrıca bu dava, otoyol
güzergâhında bulunan İstanbul, Kocaeli, Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa baro
başkanlıkları ile Çevre Mühendisleri Odası ve Peyzaj Mimarları Odası Genel
Merkezlerine de ihbar edilmiştir” görüşünü paylaştı.