İzmir-İstanbul arasını 3.5 saate indirecek
Gebze-Orhangazi-İzmir otoyolunun, Türkiye'nin üçüncü büyük
kenti İzmir'in ekonomik ve sosyal hayatında büyük değişimler yaratacağı
bildirildi. Başta inşaat olmak üzere birçok sektörün canlanacağı, nakliye
masraflarının düşeceği, İzmirli işadamlarının daha sık, daha rahat İstanbul ve
Avrupa'ya ulaşacağı, kentin daha fazla yatırım alacağı, daha çok turist çekeceği
belirtildi. Türkiye'nin en büyük gıda ihracatının gerçekleştirildiği Ege
Bölgesi'nin ihracatına büyük katkı sağlayacak otoyolun, zamanla yarışan
gıda ürünleri ihracatçılarına büyük avantajlar sağlayacağı, otoyolun sadece iki
şehri değil, aynı zamanda Ege ve Marmara ekonomisini de birbirine bağlayacağı
kaydedildi.
İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem
Demirtaş
"En büyük hayalimizdi"
Proje
İzmir ekonomisinin büyümesini hızlandıran bir etki yaratacak. Çünkü otoyol,
sadece İzmir'i İstanbul'a değil, bağlantılarıyla birlikte Avrupa'ya açacak bir
yol. İzmir yıllarca çıkmaz sokaktı. önce Adnan Menderes Havalimanı yenilendi ve
yurtiçi, dışına 50'ye yakın noktaya uçuş yapıldı. Ardından kruvaziyer limanının
yapılması için karar alındı, şimdi de bu otoyolun yapılmasıyla ulaşımda
kara-hava-deniz üçgeni tamamlanacak.
Eş
zamanlı
Bu proje en büyük hayallerimizden birisiydi. Ulaştırma
Bakanı Binali Yıldırım yolun yapımının İzmir ve İstanbul'dan eş zamanlı
başlaması sözünü vermişti. İnşaatın eşzamanlı başlaması halinde İzmir'de
istihdam edilen kişi sayısı artacak, başta inşaat sektörü olmak üzere birçok yan
sektör olumlu etkilenecek. İzmir ve çevresindeki yerleşim yerleri, otoyol
projesinden ekmek yiyecek. İstanbul'a daha kısa sürede ulaşılabilmesi nakliye
masraflarını düşürecek, işadamlarının daha sık İstanbul ve Avrupa'ya ulaşması
sağlanacak, kent daha fazla yatırım alacak, daha çok turist çekecek. Yazlık
sahiplerinin bir kısmı, Marmara'da oturuyor. Sahip oldukları yazlıkları, yılın
1-2 ayında kullanıyorlar, geri kalan aylarda ise o evler atıl duruyor. Eğer
ulaşım süresi minimuma inerse, İzmir'de 12 ay turizmin yapılması hedefine
yaklaşırız. Bu sayede başta Çeşme olmak üzere Seferihisar, Foça, Dikili, Bergama
gibi turizm merkezlerimizin daha fazla turist çekme imkanı doğar. Bölgeye gelen
insanların buralarda alış-veriş yapması, yiyecek için gıda ürünleri alması ile
bölge esnafı ve çiftçisi de önemli ölçüde gelir elde edecek."
EİB
Koordinatör Başkanı Mustafa Türkmenoğlu
"Çok geç kalmış bir
projeydi"
Tarih boyunca ana yollar üzerindeki şehirlerin
gelişimi daha hızlı olmuştur. Bu şehirlerin refah düzeyi daha yüksek, halkları
ise daha çağdaş olmuştur. Ana yolların güzergahları değiştiğinde ise anayoldan
uzaklaşan şehirlerin gelişimi gerilemiştir. İzmir-Gebze otoyolu da geçeceği
güzergahta bulunan şehirlerin sosyal, kültürel ve ekonomik yaşamlarına önemli
katkılar sağlayacak. İzmir ve çevresinden karayolu ile yapılan ihracatlarda yol
faktörü önemli. Günümüzde mevcut yol 9-10 saatte kat edilebiliyor. Otoyolun
tamamlanmasıyla bu süre yarı yarıya kısalacak. Zamanla yarışılan gıda ürünleri
ihracatında İzmir-Gebze otoyolu ihracatçılarımıza büyük avantajlar sağlayacak.
Yeni otoyol sayesinde gıda ürünlerinin lezzeti ve dayanıklılığı korunacak,
ihracatçının maliyetlerinde ciddi düşüşler olacak. İhracat için güçlü lojistik
altyapı, olmazsa olmazlardan bir tanesidir. İzmir-Gebze otoyolu çok geç kalmış
bir yatırımdır ve bu gecikmenin bir nebze telafi edilebilmesi için aynı anda
birden fazla noktada şantiyeler kurulmalı ve otoyol bir an önce hayata
geçmeli.
EBSO Başkanı Ender Yorgancılar
"Yeni bir ticaret
modeli oluşacak"
İzmir-İstanbul otoyolu, sadece iki şehri değil,
aynı zamanda Ege ve Marmara ekonomisini de birbirine bağlayacak. Bunun da
ötesinde Ege Bölgesi'ni ve İzmir'i Avrupa'ya bağlayacak olan otoyol, milyonlarca
dolarlık yeni bir yatırım ve ticaret ortamının oluşması anlamına geliyor. İzmir
hem gelişmiş bir sanayi ve ticaret merkezi, hem de doğal liman özelliğiyle
Türkiye'nin batıya açılan kapısı. Kent ayrıca İzmir Limanı'nın varlığı sayesinde
önemli bir lojistik merkez haline gelme potansiyeline sahip.
Yeni
yatırımla iki kent arasının yaklaşık 3-3.5 saate inecek olması, yeni bir üretim
ve ticaret modelinin önünü açacak, üretim süreçlerinde yer alan ara mal ve
mamuller, oluşacak yeni lojistik kapasiteyle çeşitlenecek, bu değişim de
maliyetlere yansıyacak. Yüzyıllar boyunca önemli bir kültür başkenti olarak
varlığını sürdüren İzmir, yeni otoyolun sağlayacağı avantajlar sayesinde 2010
Dünya Kültür Başkenti ilan edilen İstanbul'un sahip olduğu kültürel potansiyele
ortak olacak. Ancak İzmir ve İstanbul açısından atılan bu önemli adım mutlaka
diğer ulaşım yollarıyla da desteklenmeli.