Otobüsçü Kamil Koç, Hava ve Demiryolu Taşımacılığına Girecek

Kamil Koç, kuruluşunun 82. yılında kombine taşımacılık yaklaşımıyla Sun Express ile işbirliğine giderek havayolu taşımacılığı işine de gireceğini açıkladı. Kamil Koç Otobüsleri A.Ş. İcra Kurulu Başkanı Sena Kaleli, Doğu Avrupa ülkelerinde şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapmak üzere görüşmelere başladıklarını ve Türkiye'de hızlı tren işletmeciliği için de talip olduklarını açıkladı.

Hedef 10 milyon yolcu
Kaleli, "Türkiye coğrafyası her türlü ulaşıma uygun. Biz karayolu taşımacılığı yanı sıra Türkiye'de tüm ulaşım seçeneklerinin gelişmesini istiyoruz. Bu nedenle kombine taşımacılık Kamil Koç'un yeni vizyonu. Karayolu taşımasında yolcu sayısı itibarıyla şu anda 7-8 milyon düzeyindeyiz. Hedefimiz yılda 10 milyon yolcuya ulaşmak" dedi.

İngiltere'den teklif var
Sena Kaleli, yabancı sermayenin Türkiye'de ağırlıkla kurye taşımacılığına yoğunlaştığını ve karayolu taşımacılığıyla ilgilenmediğini belirterek, "Avrupa'da otobüslerle şehirlerarası yolcu taşıma gelişmiş değil. Bizim bu konuda büyük bir deneyimimiz var. Bu deneyimi oralara götürmek hedefindeyiz. İngiltere'den de şehirlerarası yolcu taşımacılık için teklif aldık. Şehirlerarası yolcu taşımacılığının devlet tekelinde olduğu başta Polonya, Macaristan, Çek Cumhuriyeti olmak üzere Doğu Avrupa ülkelerinde şehirlerarası taşımacılık yapmak için girişimlerimiz ve görüşmelerimiz sürüyor. Şu anda sonuca en yakın olduğumuz ülke Polonya" diye konuştu.

2008 ile birlikte entegre taşımacılığa yöneleceklerini, karayolunun yanı sıra hava ve demiryolu taşımacılığına da girmeyi hedeflediklerini ifade eden Sena Kaleli "Sun Express ile işbirliğine gidiyoruz. Biz onların biletini keseceğiz, onlar da bizim biletimizi kesecekler. Yani yolcuya gideceği yerden varacağı noktaya kadar bilet düzenleyebileceğiz. Sun Express ile uçacak yolcuları tali merkezlerden ana kalkış merkezlerine taşıyacağız. Örneğin Nazilli'den Trabzon'a gidecek bir yolcuyu Kamil Koç'la İzmir'e taşıyacağız. Oradan da Trabzon'a Sun Express Havayolları ile uçabilecekler. Buna benzer seçenekler çoğalacak" dedi.

'Hızlı trene talibiz'
Hızlı tren projesi ile de ilgilendiklerini açıklayan Sena Kaleli, "Henüz devam eden proje tamamlandığında biz de Hızlı Tren Projesi işletmeciliğine talip olacağız. Oluşturacağımız bir konsorsiyum aracılığıyla vagon kiralaması yöntemiyle işletmecilikte ve sinyalizasyon sistemlerinin kurulmasında yer alabiliriz. Taşımacılık bizim işimiz. Hızlı tren işletmeciliğini de iyi yapacağımızı düşünüyoruz. Kombine taşımacılıkta tren bileti düzenleme hizmeti de verebiliriz" diye konuştu.

'Müzelik bir kuruluşuz'
Sektör olarak sürekli küçümsendiklerini söyleyen Kaleli şöyle devam etti: "Kamil Koç, 82 yıldır Türkiye'ye mal olmuş bir marka. Sahip olduğu değerlerle hiçbir zaman kötü işlere bulaşmamış bir isim. Biz de ikinci kuşak olarak bu isme her zaman gururla ve saygıyla sahip çıktık. Biz Kamil Koç'un temsil ettiği değerler itibarıyla korunması gereken, müzelik bir kuruluş olduğunu düşünüyoruz."

Elektronik bilet
Küçülerek büyüme modelinin Türkiye'de örnek bir temsilcisi olduklarını belirten Kamil Koç Başkanı Kaleli, mevcut pazardan yolcu çalma yaklaşımı içinde değil, kombine taşımacılıkla, yolcunun ayağına giderek büyümeyi hedeflerini söyledi.
Yakın zaman içinde elektronik bilet uygulamasına geçeceklerini ifade eden Sena Kaleli, 2008'de hedeflerinin yaz-kış yolcu ortalamasını yüzde 90'a ulaştırmak olduğunu, kiosklar ve çağrı merkezi üzerinden bilet satışlarını başlatacaklarını ve araç takibinde GPRS sistemini uygulayacaklarını kaydetti.

'Otobüs daha konforlu'
Sena Kaleli, Kamil Koç'un sunduğu otobüs hizmetleri ile Türkiye'de karayolu yolculuğunun uçak yolculuğundan daha rahat hale geldiğini belirterek, "Karayolu taşımacılığında bizim gibi hizmet eden dünyada başka şirket var mı bilemiyorum. Cep telefonlarının, diz üstü bilgisayarların kullanıldığı, seyahati ev içi konforla özdeş hale geldiği bir hizmet sunuyoruz. İnsanların ayağını yerden kesmeden, seyahatin avantajlarını sağlıyoruz" diye konuştu.

'En büyük sorun ÖTV'
Kaleli, karayolu taşımasında en önemli sorunun yakıttan yüzde 34 gibi çok yüksek bir ÖTV uygulaması olduğunu ve bu rakama yüzde 18 KDV'nin de eklenmesiyle yüzde 52'lik vergi yükü ile karşı karşıya bulunduklarını vurgulayadı.