Başkentte başta Emek 8. Cadde olmak
üzere kent merkezinde bulunan oto galerileri, hem kaldırım hem de yolları işgal
ederken, trafiğin kilitlenmesine ve kazalara neden oluyor. İçişleri
Bakanlığı'nın kent dışına taşınmaları yönündeki 3 farklı genelgesine karşın
apartmanların zemin katlarında LPG'li araç satışı yapan oto galerileri, olası
bir faciaya davetiye çıkarıyor.
İçişleri Bakanlığı'nın 2005, 2006 ve 2007 yıllarında oto
galerilerinin şehir dışına taşınmasına yönelik yayınladığı 3 farklı genelgeye ve
Anakent Belediyesi ile Ankara Valiliği'nin
ortak çalışmasına karşın başkentte oto galerileri kent içinde kaldırımları ve
yolları işgal etmeye devam ediyor. Özellikle trafiğin yoğun olduğu bölgelerde
bulunan oto galerileri trafiği adeta kitlerken, bu durum kazalara da neden
oluyor.
Emek 8. Cadde'de bulunan ve sayıları 50'ye yaklaşan oto galerilerinin yolda
araç bulundurmaları yasak olmasına karşın, bu kurala pek uymadıkları gözleniyor.
Toplam 4 şeritten oluşan 8. Cadde'de trafik, oto galerilerinin yola araç
çıkarmaları nedeniyle 2 şerite sıkışmış durumda. Bu durum 8. Cadde'de günün her
saatinde trafik yoğunluğunun yaşanmasına neden oluyor. Bölgede trafik
sıkışıklığı ve yolun daralması nedeniyle birçok kaza meydana gelirken, oto
galerisi sahipleri ile yurttaşlar arasında zaman zaman tartışmalar
yaşanıyor.
Özellikle apartmanların zemin katlarındaki oto galerilerinde satışa sunulan
LPG'li araçların sürekli olarak burada bulundurulması tehlike yaratıyor. Cadde
üzerinde bulunan diğer işletmeler de yolun oto galerileri tarafından kapatılması
nedeniyle müşterilerin caddeye ilgi göstermediği görüşünde. Emek'te yaşayan
yurttaşların ve diğer işletme sahiplerinin şikayetlerine karşın yıllardır
bölgedeki oto galerilerinin kaldırılmasına ilişkin herhangi bir adım atılmaması
da tepki çekiyor.
'LPG'li araçlar çok tehlikeli'
CHP Ankara Milletvekili Tekin Bingöl, oto galerilerinin kent
merkezinde bulunmasının birçok sakıncası olduğunu söyledi. Özellikle geceleri
galerilerin içinde bulunan LPG'li araçların son derece tehlikeli olduğunu
belirten Bingöl, söz konusu araçların apartmanların altında ve kapalı bir alanda
olmasının tehlikeyi daha da artırdığını dile getirdi. Bingöl, "Oto galerilerinin
yol açtığı asıl önemli tehlike buralarda LPG'li araçların da satışının yapılıyor
olmasıdır. LPG'li araçlar gündüz dışarı çıkarılıp gece ise diğer araçlarla
birlikte giriş katlarındaki dükkanlara çekilmektedir. Bu da LPG'li araç
nedeniyle olası bir yangın veya patlamanın diğer araçlara da sıçramasına ve
çevrede yaşayan vatandaşlar için felakete yol açacaktır" diye konuştu.
Oto galerilerinin gündüzleri araçları kaldırıma çıkarmalarından dolayı
yayaların kaldırımı kullanmalarına engel olduğunu anlatan Bingöl, bu nedenle
yayaların kaldırım yerine, caddede yürümek zorunda kaldığını ve bunun da kaza
riskini artırdığını ifade etti.
Apartman altında bulunan oto galeri sahipleri ile apartman sakinleri arasında
ciddi tartışmaların çıktığını belirten Bingöl, "İşletmeciler ile apatman
sakinleri park sorunu nedeniyle karşı karşıya geliyorlar. Bu da yurttaşlar
arasında bir gerilime neden oluyor" diye konuştu. Bingöl, tüm bu olumsuzluklar
nedeniyle kent merkezindeki oto galerilerinin kent dışındaki bir alanda
toplanması gerektiğini vurguladı.
İkinci el araç satışı yapan oto galerilerinin kent dışındaki bir merkezde bir
araya gelmelerinin hem işletme sahipleri, hem de yurttaşlar için yararlı
olacağını dile getiren Bingöl, şöyle devam etti:
"Kent dışında bir merkez oluşturulması durumunda oto galerileri can
güvenliğini tehlikeye atmayacak. Yaya kaldırımların işgali ortadan kalkmış
olacak. Apartman sakinleri ile galeri sahipleri arasındaki tartışmalar son
bulacak. Galerin bir arada olması işletme sahiplerinin işlerini artıracaktır.
Böyle bir merkez, yurttaşların uğrayacağı bir seçim merkezine dönüşecek. Rekabet
koşulları da iyileşeceği için yurttaşların böyle bir merkeze gittiğinde
fiyatları daha iyi kontrol etme, araçları bir arada değerlendirme ve daha fazla
araç çeşitliliği gibi avantajlar da olacaktır."
'Bir yıl içinde taşınması gerekiyordu'
2005 yılından itibaren oto galerilerinin kent dışındaki bir merkeze
çıkarılmasına yönelik İçişleri Bakanlığı'nın yayınladığı genelgeler bulunduğunu
anımsatan Bingöl, genelgelerde belediyelerin 6 ayda bir oto galerilerinin bir
merkezde toplanmasına yönelik yaptığı çalışmalar hakkında rapor hazırlamak
zorunda olduğunun ifade edildiğini söyledi. Anakent Belediyesi'nin söz konusu
raporları düzenli bir şekilde İçişleri Bakanlığı'na bildirmediğini anlatan
Bingöl, konuyu bir soru önergesiyle TBMM gündemine taşıdığını kaydetti. Bingöl,
şunları dile getirdi:
"Anakent Belediyesi sonunda bizim ısrarlı takibimiz nedeniyle bu soruna
eğilmek zorunda kaldı. Benim yazılı önergeme verilen yanıtta Gölbaşı'nda
toplanması için arsaların satın alındığı ve arsalarla ilgili çalışmaların
sürdüğü ve bir yıl içinde oto galerilerinin buraya taşınacağı belirtiliyor. Ben
bu konunun takipçisiyim. Eğer herhangi bir aksama olursa tekrar çeşitli
girişimlerde bulunacağım."