Ulaşım uzmanlarının kentin trafik sorununa çözüm
olamayacağı için karşı çıktığı 3. köprünün, İstanbul’un
kuzeyindeki ormanlardan geçecek olması ciddi bir çevre tahribatına da yol
açacak. Orman Mühendisleri Odası Marmara Bölge Başkanı Besim
Sertok, 3. köprü için yapılacak otoyol ve bağlantı yolları ile 5 bin
hektarlık yani Belgrad Ormanı büyüklüğündeki ağaç varlığının
yok olacağına dikkat çekti. Sertok, “Köprünün güzergâhı ne olursa olsun
kuzeyindeki ormanlardan geçecek olması çok kötü. Köprü ile ormanlar, ekolojik
bütünlük bıçakla kesilmiş gibi 2’ye ayrılacak. Dönem dönem ciddi su sıkıntısı
çeken İstanbul’un kuzeyindeki potansiyel su rezervleri de zarar görecek”
dedi.
Ulaştırma Bakanlığı tarafından güzergâhı sır gibi saklanan 3. köprünün
Beykoz-Tarabya ya da Beykoz-Sarıyer arasında
inşa edileceğinin ortaya çıkması ile “köprü tartışması” yeniden
alevlendi. Yeni köprünün güzergâhı olarak en başından beri kentin akciğerlerinin
bulunduğu kuzey kesimin işaret edilmesini eleştiren oda başkanı Besim
Sertok, 1.5 yıldır köprünün ormanlık bölgeden geçmemesi için
çabaladıklarını söyledi.
3. köprünün çevre ve bağlantı yolları inşaatı ile 5 bin hektarlık ormanın yok
edeceğini dile getiren Sertok, “Başbakan, Karadeniz Sahil Yolu ile Bulgaristan’ı
3. köprü ile bağlamayı planladıklarını açıklamıştı. İstanbul’un ormanlarının
üzerinden geçecek TEM gibi yeni bir otoyol planlanıyor” diye konuştu. Sertok,
kentin kuzeyindeki ormanların çok önemli potansiyel su rezervlerine sahip
olduğunu vurgulayarak bu tip yolların boydan boya ormanları ikiye böldüğü için
rezervlere zarar verdiğini anlattı. Yol inşaatları sırasında çok derin kazılar,
dolgular yapıldığını belirten Sertok, “Topoğrafya tahrip ediliyor, buna bağlı
olarak da doğal su rezervleri zarar görüyor. Bu şekilde bütün doğal hayatı ikiye
bölmüş, ekolojik bütünlüğü bozmuş oluyorsunuz” diye konuştu.
2B’den bile kötü
Sertok, çok tartışılan ve ormanların bütünlüğünü bozan 2B’lerin bile doğal
varlığa bu kadar zarar vermediğinin altını çizerek şöyle devam etti:
“Bunların hiçbiri İstanbul’un kuzey ormanlarını boydan boya bıçakla kesilmiş
gibi ikiye ayırmıyor. Ormanların bünyesinde birçok endemik tür de bulunuyor. ‘3.
Köprü Yerine Yaşam Platform’u olarak 18 Temmuz’da bu haberler çıkmadan önce
kararlaştırdığımız üzere düzenleyeceğimiz etkinlikle yeni köprü ile ilgili
tepkimizi dile getireceğiz.”
Sertok, 3. köprünün trafik kaosunu çözemeyeceğinin ulaşım uzmanlarınca sık
sık dile getirildiğini anımsatarak Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nde deprem
güçlendirme çalışmaları nedeniyle yaşanan trafik sıkıntısının arttığı bugünlerde
3. köprü haberinin gündeme getirilmesini de düşündürücü bulduğunu ifade
etti.
Ulaşım uzmanları ne diyor?
Ulaşım uzmanları da 3. köprünün kendi trafiğini yaratacağına, kentin trafik
sorununa çözüm olamayacağına dikkat çekiyorlar. Yeni köprünün orman arazileri
üzerinden rant elde etmekten başka işe yaramayacağını belirten uzmanlar, raylı
sisteme dayalı bir toplu taşıma sistemi öneriyorlar.