Anakent Belediye Başkanı Melih Gökçek’in
Mamak, Altındağ ve Kızılay’ı
tramvay hatlarıyla birbirine bağlama düşüncesi “inandırıcı” bulunmadı. CHP Genel
Başkan Yardımcısı Yılmaz Ateş, Gökçek’in 16 yıllık görev
süresinin 8 yılını “yol yapıp bozmakla”, geriye kalan 8 yılını da “metro
yapacağım” diye geçirdiğini söyledi. Tüketici Dernekleri Federasyonu (TÜDEF)
Genel Başkanı Ali Çetin de “Doğru dürüst şehir içi otobüs
işletmesini beceremeyen bir yönetimin bu tür projelerde başarılı olacağını
düşünmüyoruz” dedi.
Melih Gökçek, geçtiğimiz günlerde Fransa’nın Strazburg
kentinde tramvay fabrikasında incelemelerde bulunmuştu. Belediyenin yayın
organında yer alan habere göre, Gökçek, tramvay hatlarıyla; Mamak, Altındağ ve
Kızılay’ı birbirine bağlama konusunda sözleri olduğunu söyledi. Gerekli etüt ve
planlama çalışmalarının ardından Şentepe, Etlik ve Doğantepe taraflarından da
yeni tramvay hatlarının yapılmasını istediklerini belirten Gökçek, belediyenin
bu çalışmayı kendi imkânlarıyla yapmasının mümkün olmadığını, tramvayı yap-işlet
modeliyle gerçekleştireceklerini iddia etti. Metro çalışmaları hakkında da bilgi
veren Gökçek, metroların tamamlanması için yeni bir yasa çıkartılmasını ve
yapımının Ulaştırma Bakanlığı’na devredilmesini beklediklerini kaydetti.
Gökçek’in bu açıklamalarını Cumhuriyet Ankara’ya değerlendiren CHP Genel Başkanı
Yılmaz Ateş, belediye yönetiminin bu konularda hiçbir
inandırıcılığının kalmadığını belirterek, şunları söyledi:
“16 yılın 8 yılını yol yapıp bozmakla geçirdi. Geriye kalan 8 yılını da
‘metro yapacağım’ diye... Herhalde bu son dönemidir. Geriye kalan 4 yılında da
‘tramvay yaptım, yapmakla geçiriyorum’ diyecek. Bu gayri ciddidir ve hiçbir
projesi de yoktur. Ne yaptığını bilmez aciz bir yönetim sorunudur. Ankara’yı
Türkiye’nin en borçlu belediyesi haline getirdi. Başkenti en pahalı ile
dönüştürdü. Hükümet 8 yıldır bu ülkeyi yönetiyor. Gökçek de 16 yıldır Ankara’yı
yönetiyor. Sonuç sıfıra sıfır elde var sıfır. Ankara’nın battığı borç batağı da
yanına kâr kalıyor. Kalıcı belediye hizmetleri yapmak AKP’nin işi olmadığı bir
kez daha ortaya çıkmıştır.”
TÜDEF Başkanı Ali Çetin de, şunları söyledi:
“Gökçek, doğalgazı aldı. ‘Bunu özelleştireceğim’ dedi. Böylece borcundan
kurtulacağını, hatta doğalgazın ucuzlayacağını bile söyledi. Sonra bunu yüzüne
gözüne bulaştırdı, beceremedi. Su konusunda da bu böyle oldu. Şimdi yapmayı
reddettiği Gerede Projesi’ni DSİ yapıyor” dedi. Gökçek’in görev süresince, “Bir
metre değil, bir santimetre bile” metro döşeyemediğini belirten Çetin, “Her
seçimden önce gazetecileri götürüp, şov yapıyor, yeraltı tünellerini gösteriyor.
‘Bakın yapacağım’ diyor. Ama 16 yıldır bir adım bile ilerlemiyor metro.
Ankara’nın en başarısız Belediye Başkanı Gökçek. Çünkü yaptığı üstgeçitlere
bakıyoruz; Kızılay’da hiçbir tanesi kullanılmıyor. Altgeçitler yağmur yağdığı
zaman suyla doluyor” görüşünü dile getirdi. Çetin, şunları söyledi:
“Şehir içini otoyollara çevirdi ve araçlar durmadan geçsin diye altgeçit
yaptı. Şu andaki trafik düzeni, yol yapısı alt-üstgeçitlerle birlikte tramvay
projesi için uygun değil ve pahalı olur. Bu nedenle bu hayali bir proje. Samimi
olduğunu sanmıyorum. Öncelikle bitirmesi gereken bir metro var. Ondan sonra
tramvayı düşünsün. Biliyorsunuz Mamak’ta geçtiğimiz günlerde halk, otobüsü
zapdetti. Karakola götürüldüler topluca. Yani doğru dürüst şehir içi otobüs
işletmesini beceremeyen bir yönetimin bu tür projelerde başarılı olacağını
düşünmüyoruz.”
‘Gökçek’in raylı sistem projesi çöktü’
Anakent Belediye Meclisi CHP Grup Başkanvekili Yaşar Çatak
da Gökçek’in “tramvay” açıklaması şöyle değerlendirdi.
“Sayın Belediye Başkanı’nın her yurt gezisinden yeni bir proje ile dönme
alışkanlığı vardır. İkinci kez seçildiğinde bir yurtdışı gezisinden sonra
Kızılay’dan Çankaya’ya Monoray sistemi ile ulaşım gerçekleştireceğini iddia
etmişti. Birkaç yıl kullanılan bu söylem nedense sonradan unutulup gitti. Sayın
Gökçek, 2004’te 3. kez seçildikten sonra yine bir yurtdışı gezisi sonrasında,
Altınpark Çankaya arasında her biri 200’ün üzerinde yolcuyu taşıyacak 100 adet
metrobüsü sefere koyacağını hatta metrobüslerin, Esenboğa’ya kadar da
gidebileceğini ifade etti. Bu terane de birkaç yıl sürdü. Başkan 4. kez
seçildikten sonra taşımacılık da bir yeni söylem daha gerçekleştirdi. Son
Strazburg gezisinden sonra bu kezde tramvayla ‘yola devam’ diyor. Sayın Gökçek
16 yıldır başkanlığını sürdürmektedir. Sincan, Çayyolu, Keçiören hatlarında
hiçbir metro vagonu 1 metre bile yol alamamıştır. Sonuç itibarıyla Başkan’ın
raylı sistem projesi çökmüştür. Yap-işlet ya da yap-işlet-devret modeliyle
metroyu yaptıramayan Gökçek, şimdi bu yöntemlerle tünel, yol ve tramvayı
yaptıracağını hayal etmektedir. Bu gidişle tünel yol-tramvay hayalleri de
‘tabanvay’la sonuçlanacağa benziyor. Metro bitti de sıra tramvaya mı
geldi?”