Ömür Biter Kazı Bitmez



Altyapı kuruluşlarının birbirinden habersiz yaptığı kazılar, İstanbul'da 350 km. yolun yenilenmesine neden oldu. Bu, İstanbul-Ankara yolunun yeniden asfaltlanmasına denk.

İstanbul'un yıllardır görmeye alıştığı, yolların ortasından, sağından solundan geçen 'şebeke' çalışmaları, yolculukları eziyet haline getirdiği gibi maddi kayba da yol açıyor. TEK, İSKİ, İGDAŞ, Telekom gibi kurumların koordinasyonsuz yaptığı altyapı çalışma-ları İstanbul'da geçen yıl 350 kilometre yolun yenilenmesine yol açtı.
İstanbul Asfalt Fabrika Sanayi ve Ticaret A.Ş. Genel Müdürü Hasan Arpacı, altyapısı olmadan kurulan semtlerde elektrik, su, yağmursuyu, kanalizasyon,
doğalgaz, kablolu TV gibi 10 ayrı şebeke için yolların ayrı ayrı kazıldığını söyledi.


Koordinasyon sağlanamıyor
Tüm çabalarına rağmen yeni yaptıkları standardı yüksek yollardaki şebeke çalışmalarının önüne geçemediklerini belirten Hasan Arpacı, şöyle konuştu:
"Bir yola başlamadan önce bütün alt- yapı kuruluşlarıyla yazışarak, çalışma yapacağımız yeri söylüyoruz. 'Şu anda orada bir çalışmamız yok, olsa da size bir zararımız olmaz, kaldırımdan yapacağız deniyor. Ama projelerine uymadıkları oluyor. Bir gün yeni yapılan bir yolun kazıldığını görünce nedenini sordum, bir vanaya boru çekeceklerini söylediler. 30-40 yıldır böyle bir şey gerektirmeyen bu yola şimdi mi gerekti? Az ilerlerindeki bir su vanasından alabilirlerdi ama 20-25 gün emek verilen bir yolu kazıyorlardı. 2002 yılında 357 kilometrelik yol bakım ve onarım çalışması yapıldı."
Ar-Ge çalışmalarıyla fren emniyeti sağlayan pürüzlü asfalt, gürültüyü yüzde 40 azaltan sessiz asfalt, baca ve yamalama sistemleri üretimlerini geliştirdiklerini belirten Arpacı, "Geliştirdiğimiz yama projesiyle bozuk, çalışma yapılan noktalarda, yolla aynı seviyede yama yaptık. Geçen yıl asfalttan 37 trilyon tasarruf sağlayan bu yama projesine geçilmeseydi, ya İstanbul baştan aşağı yeniden asfaltlanacak ya da yollarda hoplaya hoplaya yolculuk edilecekti. Yolda giderken yuvarlak baca kapaklarına kimi zaman arabanızın altı çarpar, kimi zaman tekerleğiniz düşerdi. Almanya, İsveç ve Miami modellerini birleştirerek İstanbul'da baca sorununu çözdük" diye konuştu.
Arpacı, İstanbul yollarında ciddi bir eğim sorunu olduğunu da kaydetti:
"Yollar yapılırken eğim hesaplanmamış, yollar ters eğimli. Kazıyıp tekrar asfaltlayarak eğim veriyoruz. 2000'de 53 km., 2001'de 161 km., 2002'de 110 km. kazıma yaptık, Bu sene de toplam 120 km. kazıyacağız. "


Kar gitti, çukuru kaldı
AKOM'un başarılı karla mücadele çalışmaları İstanbulluların yollarda kalmamasını sağlarken, dökülen tuz ve üreler yollarda derin çukurların açılmasına neden oldu. AKOM Başkanı İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Mesut Pektaş, "Kar çalışmalarının maliyeti 6 trilyon, yollardaki yenileme çalışmalarıysa 20-25 trilyon civarında. Nisan ayından itibaren İstanbul'un 52 bin cadde ve sokağı üzerindeki çukur ve çatlaklar elden geçirilecek" dedi.