Orta Doğu Teknik Üniversitesi Rektörü Prof.Dr. Ahmet Acar, ODTÜ'den yol-tünel geçirilmesi projesiyle ilgili bir açıklama yayınladı.
Açıklamada, ODTÜ arazisinden geçmesi planlanan iki ayrı yol olduğu, bu yollardan birinin mahkeme kararıyla iptal edildiği, diğerinin ise ODTÜ tarafından engellendiğine dair ortaya atılan suçlamaların asılsız olduğu, doğal ve arkeolojik sit alanlarını ve orman olarak tescil edilmiş alanları tahrip etmeyen bir tünel yapılmasının kabul edilebileceği vurgulandı.
Açıklamanın devamında, 'doğal çevreyi asgari düuzeyde etkileyecek güzergahlar ile ulaşım gereklerine en iyi şekilde cevap verecek kavşak çözümleri üzerinde durulduğu ve farklı seçenekler geliştirildiği' belirtildi.
Açıklama şöyle:
Degerli Mensuplarimiz,
Son gunlerde basinda tekrar yer alan "ODTU'den gececek yol - tunel" haberleriyle ilgili olarak asagidaki bilginin paylasilmasinda yarar gorulmustur:Basinda yer alan haberler, bazen acik olmamakla birlikte, iki ayri yol ile ilgilidir.
Bu yollardan birincisi, 1994 yilinda kabul edilmis olan 1/5.000 olcekli ODTU Imar Plani'nda yer alan yoldur. Anadolu Bulvari'nin devami olan bu yol, ODTU'nun dogusundan gecerek Konya yoluna baglanmaktadir. Yolun A-1 kapisi ile Visnelik arasindaki kesimi ODTU arazisinden gecmektedir. Yillar once alinan bu karara ragmen, son 20 yildir acilmayan yolun ODTU tarafindan engellendigi suclamasi dogru degildir.
Bahsedilen ikinci yol ise, ODTU'nun Bilkent yolu uzerinde bulunan (A-7) kapisindan girmesi ve yerleskeyi dogu-bati yonunde keserek Anadolu Bulvari'nin devami olacak yola baglanmasi onerilmis olan hemzemin yoldur. ODTU, bir hemzemin arterin yerleskeyi ikiye bolmesine itiraz ederek konuyu mahkemeye tasimis; itirazi uygun goren mahkeme Ankara Buyuksehir Belediyesi'nin 1/25.000 olcekli planinda yer alan bu yolu iptal etmis ve iptal karari Danistay'ca da onanmistir. Agustos 2011 tarihli Rektorluk aciklamasinda da paylasildigi gibi, yillardir ODTU bu yolun dogal ve arkeolojik sit alanlarini ve orman olarak tescil edilmis alanlari tahrip etmeyen bir tunel olarak yapilmasinin kabul edilebilecegini belirtmistir. Ankara Buyuksehir Belediyesi'nin, daha once onaylanmis olan 1/5.000 ve 1/1.000 olcekli ODTU Imar Planlarini 2008 yilinda reddederek "Koruma Amacli Imar Plani" istemesi uzerine, ODTU bu Plan calismasini yurutmustur. Hazirlanan "Koruma Amacli Imar Plani" onerisinde, Anadolu Bulvari'nin devami olan yol guzergahi korunmaktadir. Bilkent kapisindan girerek Anadolu Bulvari'nin devamina baglanan yol ise, Plan onerisinde tumuyle tunel olarak yapilmak uzere yer almaktadir. Tunelin "ac-kapa" olarak yapilamayacagi (yani yuzeyde herhangi tahribata yol acacak bir insaat yontemi kullanilmayacagi) plan notuyla ozelikle kayit altina alinmaktadir. Tunel insaatinda, New Austrian Tunneling Method (NATM) turu bir yontem kullanilacaktir. Anadolu Bulvari'nin devami olacak yolun acilmasi halinde: (a) ODTU'nun A-1 ve A-4 kapilarindan arac giris-cikislarini ve (b)Eskisehir yolu uzerinde batidan (Eskisehir yonunden) gelen araclarin bu yola donusunu saglayacak en uygun baglanti ve kavsak cozumlerini gelistirmek amaciyla son alti ayda yogun calisma yapilmistir. Calismalar, ODTU Sehir ve Bolge Planlama Bolumu'nden iki ve Insaat Muhendisligi Bolumu'nden alti ogretim uyemizin katilimiyla yurutulmustur. Bu ogretim uyelerimize ozellikle tesekkur ederim. Calismalarda, dogal cevreyi asgari duzeyde etkileyecek guzergahlar ile ulasim gereklerine en iyi sekilde cevap verecek kavsak cozumleri uzerinde durulmus ve farkli secenekler gelistirilmistir. Baglanti ve kavsak secenekleri surekli olarak Universite Yonetim Kurulu ile paylasilmis ve Universite Yonetim Kurulu tarafindan da benimsenen yaklasimla elde edilen guzergah ve kavsak cozumleri, 27 Mart 2013 tarihinde yapilan Yoneticiler Toplantisi'nda Bolum Baskanlarimizla ve 9 Nisan 2013 tarihinde Senato uyelerimizle paylasilmistir.
1/1.000 olceginde tasarlanan yol guzergahlari ve baglanti-kavsak cozumleri, 1/5000 olcekli "Koruma Amacli Imar Plani"na islenmis ve plan notlari ile birlikte onaylanmak uzere Cevre ve Sehircilik Bakanligi'na sunulmustur. "ODTU Koruma Amacli Imar Plani" onerisinde yer alan guzergah ve kavsaklarla ilgili bilgiye ODTÜ kavşağı ,ANADOLU BULVARI GÜZERGAHI ,DOĞU BATI TÜNEL GEÇİŞ PLANI adreslerinden erisilebilir.
Sevgi ve saygilarimla.
Prof.Dr. Ahmet Acar