NCKY, Otoyolda Kaya ve Taş Düşmelerine Karşı Önlemini Tekno Çevre ile Alıyor
Türkiye'de de artık otoyol kenarlarındaki kaya ve taş düşmelerine karşı tel
grid sistemini kullanıyor. NCKY Adi Ortaklığı, Ankara-Pozantı,
Kemerhisar-Eminlik kesimindeki otoyol projesinde tel grid
sistemi tercih etti. Proje müdürü Serhat Yalçın,
Pozantı otoyol projesini anlattı.
NCKY’nin kuruluşundan bize
kısaca bahsedebilir misiniz?
Pozantı-Ankara oto yolu, 1998
yılında 10 kısımda ihaleye çıktı. 8. kısmının ihalesi kazanıldıktan sonra
Yüksel, Nurol, Cengiz, Kiska inşaat firmalarının otoyol projeleri için bir araya
geldiği NCKY Adi Ortaklığı kuruldu. 2000 yılının haziran ayında projeye
başlandı, şu anda kısmı teslim olarak idareye teslim edildi. Karayolları
Genel Müdürlüğü yolu trafiğe açtı. Bu yılın sonunda geçici kabulü verilecek. Bir
yıl bakım döneminden sonra kesin kabul yapılacak.
Bu proje, Adana'dan Pozantı'ya kadar gelen otoyol ağını
Toroslar üzerinden Ankara'ya bağlayacak toplam 365 kilometrelik otoyol
inşaatının 23.55 kilometrelik kesimini ve yapılacak bu otoyolu E90 Devlet
Yolu'na bağlayacak 31.38 kilometrelik Ereğli bağlantı yolu inşaatı işini
kapsıyor. Otoyolun ve bağlantı yolunun tamamı 2x3 şeritli. Taahhüdün kapsamında,
1 adet 522 metre uzunluğunda viyadük, 11 adet büyük sanat yapısı, 146 adet küçük
sanat yapısı, 18 milyon metreküp toprak işi, 2 milyon 500 bin ton plentmiks alt
temel, temel ve bir milyon 70 bin ton bitümlü sıcak karışım işi yer
alıyor. Yaklaşık 2 kilometre uzunluğunda 70 metre yüksekliğinde büyük bir yarma
var; önemli iki üç barajın gövdesi kadar bir yapıda.
Açılmış
olan yarmalardan kaya düşmelerine karşı ne gibi teknik önlemler almak
gerekiyor?
Önlem olarak ilk başta yapılacak şey, yarma
şevlerinin daha yatık yapılması. Bunun dışında uygun olan yerlerde püskürtme
betonla şev yüzeyleri kaplanabilir, çelik grid uygulanabilir, şev dibinde yer
varsa etek duvarı tercih edilebilir.
Siz daha çok hangi
sistemleri tercih ediyorsunuz?
İşin süratli ve düşük maliyetli
olması açısından, uygulanabilen yerlerde çelik grid tercih ediyoruz.
Püskürtme daha zorlu ve maliyetli bir iş; hem de temiz bir çalışma
yaratamıyorsunuz, asfalt ve şeve zarar verebiliyor. Çelik grid, daha temiz ve az
maliyetli.
Bu sistemler aynı zamanda çevreci ürünler olarak
biliniyor; siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?
Tercih noktasında
diğer bir kıstas da bu. Püskürtme betonuyla kıyaslandığında çelik grid çevre
dostu, tellerin arasında bitki yetişiyor, görüntü gözü rahatsız
etmiyor.
Uygulama konusunda firma seçimini nasıl
yapıyorsunuz?
Öncelikle firmanın finansal yapısının düzgün
olması, yaptırılacak olan işteki tecrübesi etüt ediliyor. Bizim yaptıracağımız
işe uygun referanslarının olması, kullanacağı malzemenin ve işin kalitesi çok
önemli. Ayrıca kazalara karşı önlemlerini alacak, bu konuda titiz firma ve
kişileri tercih ediyoruz. Kendi ekiplerimizde iş güvenliği konusunda
sürekli önlemler alıyor.