Müteahhitler Fazladan Aldığı 423 Milyon YTL’yi İade Etti

Karayolları Genel Müdürlüğü, otoyol ve köprü inşaatlarında fahiş ücretler aldığı tespit edilen müteahhitler ile masaya oturdu. İadeye yanaşmayan şirket sahipleri mahkemeye verilirken, operasyonun kapsamının genişletileceği belirtiliyor.

Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün önceki hükümetler döneminde yaptığı ihaleleri mercek altına aldı. Yapılan incelemeler sonucu devleti zarara uğratan müteahhitlere yapılan ödemelerin geri tahsil edilmesine başlandı. Sadece Karadeniz Sahil Yolu yapımıyla ilgili fazla ödeme yapıldığı tespit edilen 23 müteahhitten tahsil edilen rakam 423 milyon YTL’ye (423 trilyon TL) ulaştı. Karayolları Genel Müdürü Hicabi Ece, fazla parayı iadeye yanaşmayan müteahhitleri mahkemeye verdiklerini belirterek, “Kıran kırana bir pazarlık yaparak fazla ödemeleri tahsil ediyoruz.” dedi. Önümüzdeki günlerde 40 müteahhitle daha pazarlık masasına oturulacak. Karayolları’nın, kurum içinde israfın önüne geçerek iki yılda 2 milyar YTL’ye (2 katrilyon TL) yakın tasarruf sağladığı belirtiliyor. Karayolları Genel Müdürlüğü’nün hazırladığı ‘2003 ve 2004 Yıllarında Gerçekleştirilen Tasarruflar’ başlıklı raporda, geçmişte yol, köprü yapım ihalelerinde devletin nasıl zarara uğratıldığı gözler önüne seriliyor. Raporda 20 iş kaleminde kimlerin haksız kazanç elde ettiği ve söz konusu ücretlerin hangi yollarla geri alındığı anlatılıyor. Genel Müdür Hicabi Ece, Bayındırlık Bakanı Zeki Ergezen’in ‘yolsuzlukların üzerine gidin’ talimatı ile harekete geçtiklerini ifade ederek, şöyle konuşuyor: “Bakanımızın desteğiyle ekonomik ve siyasi olarak güçlü konumdaki müteahhitlerle tek tek pazarlık yaptık. Geçmiş dönemde aldıkları ihaleleri sorgulayarak fazla ödemelerin iadesini istedik. Elbette ki bize karşı çıktılar, pazarlık yaptılar. Ama kararlı tutumumuz sonuç getirdi.” Ece, elde edilen kaynağı duble yollar ve Karadeniz otoyolunun inşaatına aktardıklarını bildiriyor.

Raporda, 2,4 milyar YTL’lik tasarrufun, geri alımların yanı sıra 20 değişik kalemden sağlandığı belirtildi. Buna göre 2003’ten itibaren yapılan ihalelerde ciddi indirimlere gidilirken, araç muayene istasyonlarının yeniden ihalesi ile devlete 400 milyon dolar kazandırıldı. Bayındırlık işlerinde kiralama yerine kamuya ait makinelerin kullanımına da önemli bir tasarruf getirildi. 2002 yılı öncesi Karadeniz Sahil Yolu ve diğer projelerde verilen yüzde 30 üzeri keşif artışı tenzilatlarının, müteahhitlerle varılan mutabakatla yukarı çekilmesi sonucu sağlanan tasarruf ise 200 milyon YTL. Karadeniz Sahil Yolu Samsun-Sarp arasındaki bazı gereksiz imalatların iptal edilmesiyle de müteahhidin 223 milyon YTL’lik alacağından vazgeçmesini sağlayan yeni düzenleme yapıldı.

Yapım çalışmaları devam eden otoyollarda, geçici birim fiyat olarak uygulanan ve müteahhitler tarafından itiraz edilen yaklaşık 450 yeni birim fiyat hakkında yeniden mutabakata varıldı. Böylece müteahhitler 45,4 milyon YTL tutarındaki taleplerinden vazgeçti. Önceki yıllarda otoyol projelerinin denetlenmesi ihalesini alan müşavir firmaların personel maaşları da Bayındırlık Bakanlığı tarafından ödeniyordu. 2003 ve 2004 yıllarında ilgili müşavir firmalardan personel çıkartılması ve maaş vermenin durdurulması ile 10 milyon 653 bin YTL tasarruf yapıldı. Otoyol acil haberleşme projesinin daraltılması ile 12,6 milyon Yeni Türk Lirası devletin kasasında kaldı. Acil Eylem Planı çerçevesinde, gerek müteahhitlerden geri alınarak, gerekse işleyişten kaynaklanan tasarrufu değerlendiren Karayolları Genel Müdürü Ece, 2002’ye göre bütçelerinin düşmesine rağmen, daha fazla yol yaptıklarını anlattı. Ece, müteahhitlere yapılan fazla ödemelerin geri alınmasını, “Aslında her şey hukukuna uygun görünüyor. Ama bir birim işin kaç paraya yapılacağı belli iken, bunun kat kat üstünde ödeme yapılmışsa bizim de söyleyeceğimiz sözümüz olur.” sözleri ile değerlendirdi.