Modern Mimari ve Değişen Cenaze Ritüelleri

Domusweb'de geçtiğimiz günlerde yayımlanan "Vertical Cemeteries" başlıklı haberde modern mimarinin, mezarlıklara ve cenaze ritüellerine olan etkisine dikkat çekiliyor. Fabrizio Gallanti tarafından kaleme alınan haberde, herbiri farklı dinlere ait 14 kattan oluşan ve 14.000 mezarın bulunduğu Brezilya'daki dikey mezarlıktan bahsediliyor.



Metnin çevirisi şöyle:

“Kalite sözümüz ölümsüzdür”

Bu gururlu kelimeler, 1983 yılında Brezilya – Santos’ta kurulan dikey mezarlık Memorial Necrópole Ecumênica’nın web sitesinde yer alıyor. Hepsi farklı dinlere ait olan 14 kata, 14.000 mezar yerleştirilmiş.

Uzun yapım aşamasının sonunda kompleksin inşasını tamamen bitirecek olan 108 metrelik yüksek kale blok yapılınca, mezarlar için 25.000 uygun yer daha olacak. Özel bir şirket tarafından yönetilen ve donanımlı bir restoran, bir küçük kilise, içinde kaplumbağaların yaşadığı bir gölü ve tavuskuşlarının yaşadığı bir bahçesi olan mezarlık, Santos’un en popüler turizm aktivitelerinden biri haline geldi.




Dikey mezarlık özellikle Brezilya’da çok yaygın. Aynı zamanda diğer yerlerde de kullanılmaya başlandı: Mezarlığın, Kolombiya’da Bogato’da hafif dekonstrüktivist stilde yapılmış 13 tane kuleden oluşan Panteón Anıt Kuleleri’nde mevcut olması, son 30 yılda sosyal değişimlere bağlı olarak değişen cenaze ritüelleri üzerine bir tartışma başlattı.



Geçtiğimiz Venedik Mimarlık Bienali’ne System Lab’ın Kurucusu Mimar Chanjoong Kim tarafından yapılan The Last House (Son Ev) projesi ile katılan Güney Kore Pavyonu, daha çağdaş mimarlık stilleri, yaklaşımları ve çizimleriyle vasküler dolaşımın ekosisteminde zoomorfolojik dili bir çizgiye getiren aynı tasarımı (dikey mezarlık) adres gösterdi.

Mimarlık çok çabuk bir şekilde, ölü alanları sınırsız tüketime özendirme ve sınırsız eğlence ile yeni alanlar açmak için fırsat kolluyor.