Dünya Gazetesi'nden Meltem Ahatoğlu'nun haberine göre, Akdeniz Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Aymen, geçen yıl tüm ürün gruplarında miktar ile değer arasındaki farka dikkat çekerek, "Miktarda artış olup da değerde düşüş olan mal gruplarımız var, bu durum, ihracatçılarımızın daha fazla ürünü daha ucuza satmak zorunda kaldıklarının, verdikleri cansiperane çabanın göstergesidir" dedi.
Bülent Aymen, ihracatçılar olarak oldukça zorlu bir yıl yaşadıklarını belirterek, "Özellikle Başkanı olduğum bölge ihracatçıları için, Suriye, Rusya ve Irak pazarlarındaki sıkıntılar nedeniyle, çok daha zorlu bir yıldı" diye konuştu. Tüm bu zorluklara rağmen birlik olarak 2016 yılını önceki yıla göre yüzde 1,91 oranında artışla kapattıklarını belirten Aymen, " Türkiye geneli mobilya, kağıt ve orman ürünleri ihracatında da yine yüzde 0,69 oranında artış kaydedildi. Bizim bölge olarak sıkıntımıza rağmen Türkiye genelinin üzerinde bir artışımız var. Türkiye geneli mobilya, kağıt ve orman ürünleri ihracatı 2016 yılında 4 milyar 102 milyon 999 bin dolar olarak gerçekleşmiştir. Akdeniz İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği'nin 2016 yılı sektörel bazda ihracat rakamlarına göre, Mobilya, Kâğıt ve Orman Ürünleri ihracatı ise 549 milyon 237 bin dolar" diye konuştu.
İhracatın yüzde 60'lık kısmını 328 milyon 552 bin dolar ile mobilyaların oluşturduğunu ifade eden Aymen, sözlerini şöyle sürdürdü: "Mobilya ihracatımız 2015 yılına oranla miktarda yüzde 8 oranında artarken değerde yüzde -2 oranında düşmüştür. Kağıt-Karton ve Matbu yayınlar mal grubumuz ikinci en yüksek paya, 119 milyon 825 bin dolar ihracatla yüzde 22'lik bir paya sahiptir. Bu mal grubumuzda miktarda yüzde 18 oranında artış sağlarken değerde yüzde 12 artış göstermiştir."
Kereste-sandık ve palet grubu için Ur-Ge Projesi'ni devreye aldık
İhracatta tek düşüşün kerestesandık ve palet ürün grubunda yaşandığını anlatan Aymen, "43 milyon 903 bin dolar ihracatla miktarda yüzde -6, değerde yüzde -7 düşüş yaşadı. Ancak konuyla ilgili başlattığımız bir Ur-Ge Projemiz var, bu grubun ihracatını artırmak için pazarlama faaliyetlerimiz başladı. İlk olarak 7-9 Mart 2017'de Dubai'deki Woodshow Fuarı'na Ur-Ge firmalarımız 12 metrekare 2 standla katılacak ve faaliyetlerimiz 3 sene boyunca devam edecek" dedi. Bülent Aymen, diğer ahşap mamulleri ürün grubunun 38 milyon 371 bin dolar ihracatla miktarda yüzde 12, değerde yüzde 10 artış ve Orman Tali Ürünleri grubunun da 18 milyon 555 bin dolar ihracatla miktarda yüzde 25 ve değerde yüzde 26 oranında artış sağladığını vurguladı. Aymen, "Burada neredeyse tüm ürün gruplarında miktar ile değer arasındaki farka dikkat çekmek isterim, miktarda artış olup da değerde düşüş olan mal gruplarımız var, bu durum, ihracatçılarımızın daha fazla ürünü daha ucuza satmak zorunda kaldıklarının, verdikleri cansiperane çabanın göstergesidir" dedi.
Bu yıl yüzde 10 büyüme yüzde 15 ihracat artışı planlıyoruz
Mobilya sektörü olarak 2017 yılında yüzde 10 oranında büyüme ve ihracatta yüzde 15 artış planladıklarını ifade eden Bülent Aymen, "Türkiye'nin mobilya ihracatı son on beş yıldır sürekli artış göstermektedir. Trade Map verilerine göre dünya mobilya ihracatçıları sıralamasında Türkiye 224 ülke arasında 14. sırada, bizim bu sıralamadaki yerimizi yükseltmek gibi bir hedefimiz de var. Toplam ihracatımızın ithalatın 2 katı değerinde ve yarattığımız istihdamın 500 binin üzerinde olması da sektörümüzün ülke ekonomisine sağladığı katkının göstergesidir. Bölgesel olarak ihracatımızın artış göstermesine rağmen biliyoruz ki hedeflediğimiz büyüme oranlarına ulaşabilmemiz, sektörümüzün uzun dönemli hedeflerini gerçekleştirebilmemiz için alternatif ihraç pazarlarına ihtiyaç duyulduğu aşikardır, bu ihtiyacı da yürüttüğümüz Ur-Ge projesi, inovasyon haftası, ar-ge proje pazarı gibi etkinlikler ve projeler ile çözmeye çalışıyoruz" diye konuştu.
Sektörün uygun makro-ekonomik koşullarda daha büyük artışlara müsait bir dinamizme ve potansiyele sahip olduğunun altını çizen Aymen, "Tüm ekonomik koşullarda elimizden gelenin en iyisini yapmaya gayret ediyoruz. Tabi ki ihracat hedeflerine ulaşmak için pazar koşulları da önemli olacaktır. İhracatçılara önemli bir nakit desteği verilmesi hedeflenmektedir. Bu uygulama ihracata ivme kazandırırken ihracatçıları da rahatlatacaktır" şeklinde konuştu.
Alternatif pazarlara ihtiyaç var
Geçtiğimiz dönemde yaşanan krizlere bağlı olarak iç pazarda görülen küçülmenin, firmaların ihracata ağırlık vermesiyle atlatılmaya çalışıldığını belirten Bülent Aymen, bu durumun geçici bir yöneliş olmayıp firmaların tercihi haline geldiğini savundu. Aymen, "Biz de yönetimler olarak proje pazarları, tasarım yarışmaları, inovasyon haftaları gibi etkinliklerle ihracatçımızın vizyonunu geliştirmeye çalışıyoruz. İhracat istatistiklerimizi incelediğimizde, en büyük ihraç pazarımızın Irak olmasına rağmen ihracatın üçte birlik kısmının AB'ye ve ithalatın yarıdan fazlasının AB'den yapıldığı görülmektedir. Bölgesel olarak ihracatımızın artış göstermesine rağmen biliyoruz ki hedeflediğimiz büyüme oranlarına ulaşabilmemiz, sektörümüzün uzun dönemli hedeflerini gerçekleştirebilmemiz için alternatif ihraç pazarlarına ihtiyaç duyulacağı da aşikardır, bu ihtiyacı da yürüttüğümüz Ur-Ge projeleri ile çözmeye çalışıyoruz" dedi.