MMO Öğrenci Üye Kurultayı: 'Baskı Altında Geleceksizliğe Doğru Öğrencilik ve Mühendislik'
TMMOB Makina Mühendisleri Odası'nın (MMO) düzenlediği
'Öğrenci Üye Kurultayı 2011', İnşaat Mühendisleri Odası (İMO)
konferans salonlarında başladı. Makina, Endüstri İşletme, Uçak, Havacılık, Uzay
Mühendisi adaylarının buluştuğu kurultay 'Baskı Altında Geleceksizliğe
Doğru Öğrencilik ve Mühendislik' ana teması altında toplandı.
Kurultaya, 39 üniversiteden 690 delege katılıyor.
TMMOB Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Soğancı kurultayın
açılışında yaptığı konuşmada, TMMOB'nin, mesleki, ekonomik, sosyal ve kültürel
alanlarda Türkiye'deki mühendislerin ve mimarların hak ve çıkarlarını halkın
çıkarları temelinde korumak ve geliştirmek, mesleki, sosyal ve kültürel
gelişmelerini sağlamak, mesleki birikimlerini toplum yararına kullanmalarının
zeminini yaratmakla görevli olduğunu anlattı. Soğancı, şöyle devam etti:
''Bu amaçla meslek alanlarıyla ilgili
gelişmelerin ve politikaların sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel boyutlarını
derinlemesine kavramak, yorumlamak, toplumu bilgilendirmek; bu politikaların
toplum yararına düzenlenmesi için öneriler geliştirmek ve bunların yaşama
geçirilmesi için mücadele etmek zorundadır. TMMOB bunların gereği olarak, en
genel anlamda bağımsız ve demokratik bir Türkiye'nin yaratılması yönündeki
çalışmalarını bütünsel bir anlayışla ve etkinleştirerek sürdürmek
kararlılığındadır. TMMOB bu çalışmalarını bilimin ve tekniğin ışığında, bilim
insanlarının yol göstericiliğinde ve 50 yılı aşkın geçmişinin birikimi ile
yürütmeye kararlıdır. Şimdi hepimizi bir büyük sorumluluk bekliyor: Geleceğimiz
için, haklarımız için, halkımız için, kardeşçe bir arada yaşam için, ülkemiz
için sözümüzü söyleyeceğimiz 15 Mayıs TMMOB mitingine yüksek bir katılım
sağlamak durumundayız.''
MMO Başkanı Çakar: Mühendislik fakülteleri ve bölümleri gereksinim
dışı arttırıldı
MMO Yönetim Kurulu
Başkanı Ali Ekber Çakar da konuşmasında, mühendislik
fakülteleri ve bölümlerinin gereksinim dışı arttırıldığını ileri sürerek,
şunları kaydetti:
''Mühendislik bölüm ve
fakültelerinin gerçek bir gereksinime dayanmayan hızlı artışı bir yandan işsiz
mühendis sayısını artırırken meslektaşlarımızı meslek dışı alanlarda düşük
ücretle ve güvencesiz çalışmaya zorlamaktadır. 2003?2010 arasında üniversite
sayısı 78'den 141'e yükseldi. Odamıza bağlı meslek disiplinleriyle ilgili bölümü
bulunan üniversite sayısı ise 54'ten 89'a, fakülte sayısı 60'tan 98'e, bölüm
sayısı da 138'den 306'ya çıktı. Yani Odamıza bağlı disiplinlerle ilgili öğretim
yapan üniversiteler yüzde 65, fakülteler yüzde 63, bölümlerde ise yüzde 121
oranında yüksek bir artış olmuştur. İlgili mühendislik bölümlerinde öğrenim
gören öğrenci sayısında da benzer bir durum söz konusudur. 2003 yılından 2010?a
öğrenci kontenjanında yüzde 148 artış olmuştur. Ancak eğitime ayrılan ödenekler,
öğretim görevlisi sayısı ve üniversite koşulları gibi göstergelerde eşdeğer bir
artış söz konusu değildir.''
Eğitim ve
öğretimdeki teori-pratik uyuşmazlığı, öğretim elemanı eksikliği,
laboratuvarların olmayışı, deneysel malzeme eksikliği, bilimsel bilginin geri
plana atılması gibi bir dizi olgunun, mühendislik öğretimini kemirdiğini ileri
süren Çakar, üniversite öğrencilerinin temel gereksinimlerini karşılayabilmek ve
eğitimin bazı aşamalarında ödemek zorunda kaldıkları ücretlerin, öğrenim
olanaklarına erişim ve kullanımda ciddi eşitsizlikler yarattığını
bildirdi.