Mimarlık Trabzon'da Kentleşmenin Neresinde?



Kale Grubu sponsorluğunda düzenlenen Arkitera Platform toplantıları aralıksız bir şekilde sürüyor. 4 Mart Cuma günü Eskişehir’de gerçekleşen son toplantının ardından Platform, 1 Nisan Cuma günü Türkiye’nin kültürü, doğası ile kendine özgü kenti Trabzon’da gerçekleşecek.

“Mimarlık Kentleşmenin Neresinde” temasından yola çıkılarak Platform toplantılarında her kentin kendine has kentleşme süreci konuşuluyor.

Son zamanlarda modernleşmenin, sosyal değişmenin ve kentleşmenin yeni eşiklerinden söz ediliyor.

İhsan Bilgin’in tema metninde sözünü ettiği kentleşmeyi tetikleyen “eşik”ler, bu sürecin ortaya koyduğu olumlu ya da olumsuz sonuçlar, her kentin kendine özgü koşulları içinde konunun uzmanları tarafından masaya yatırılıyor.

Trabzon Platformu’nun İhsan Bilgin dışında diğer tartışmacıları, mesleki çalışmalarını Trabzon’da sürdüren mimar Sezgin Atasoy, Karadeniz Teknik Üniversitesi Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanı Saliha Aydemir, 1. İstanbul Mimarlık Festivali Küratörü mimar Aykut Köksal ve Karadeniz Teknik Üniversitesi öğretim üyelerinden Ayhan Usta olacak.

Karadeniz Bölgesi’nin büyük kentlerinden olan Trabzon yüzünü denize sırtını dağlara dönmüş, doğu-batı ekseninde gelişen bir kent. Coğrafi yapısının getirdiği zorlukların yanında “Karadeniz Sahil Yolu” olarak adlandırılan kent ile denizin arasına adeta “karakedi” gibi giren bu yol son yıllarda kentin yapılaşmasında oldukça etkili olmuş. Mimarlar Odası Trabzon Şubesi Başkanı Bekir Gerçek kendisi ile yapılan söyleşide bu süreçte yaşananları şu şekilde özetliyor:

“...Kolay olan yolu seçtik; 1959-1964 yılları arasında sahil yolu adı altında o yolu tamamladık. 1964’de bittiğinde yol cazibe merkeziydi artık, her an için orası için bir cazibe yaratıyordu. Süratle eski tabirle leb-i derya dediğimiz sahildeki parselasyonun üzerinden geldi kapkara bir asfalt geçti. Hemen arkasından bir de onu geçirirken Karayolları ya da o dönemin istimlakını gerçekleştirenler işlerine yaradığı kadarını kesip aldılar. Gerisini çok çarpık-çurpuk, yapılaşmaya pek de müsait olmayan büyüklüklerde, açılarda parseller şeklinde bıraktılar ve bilinen bütün o kötü yapılaşma o parsellerin üzerinde oluştu. 1970 onanlı ilk planda sahildeki yapılaşma 2 kattı, sonra 4 oldu, 6 oldu daha sonra tabanda küçülüp yukarda sivrilmek şartıyla da serbest bırakıldı; gördüğümüz çok katlı binalar ortaya çıktı...”

AMV Genç Mimar Ödülü Sergisi’nin de yolculuğu Platform ile birlikte aralıksız olarak sürüyor. Sergi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü Bahçe Katı Fuayesi’nde 26 Mart-1Nisan 2005 tarihleri arasında izlenebilecek.