Foto: Dilek Mermer (AA)
TMMOB Mimarlar Odası Ankara
Şubesi, ''Başkent'in ulaşımına çözüm bulmak için Ankara
Büyükşehir Belediyesi'nin 5 hatlık teleferik sistemi kurma planlarının
olduğu'' haberleriyle ilgili bir basın toplantısı düzenledi. Toplantıda
konuşan Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Ali Hakkan,
teleferik sisteminin çeşitli amaçlar için kullanıldığına dikkati çekerek, en
yaygın kullanımının kayak turizminde görüldüğünü ifade etti. Teleferik
sisteminin taşıma kapasitesi hakkında bilgi veren Hakkan, şunları kaydetti:
''Ankara'da kullanılması öngörülen Gondola
teleferik teknolojisinin 10 kişilik kabinleri olacağı ve kapasitesinin 2 bin 400
kişi olduğu basına yansımıştır. Bir yöndeki kapasitesinin bin 200 yolcu
düzeyinde olması muhtemeldir. Bu kapasite kent içerisinde dolmuşla taşınan
yolculardan daha düşük bir kapasitedir. Dolayısıyla önerilen bir teleferik hattı
yapılmasıyla sadece bir taksi-dolmuş hattı açılmasına benzer bir kapasite
sağlanabilmektedir. Teleferik hattının kapasitesine rağmen, otobüslerle 6 bin,
otobüs yolu ile 10-12 bin, metrobüs ile 12-45 bin, Ankaray gibi hafif raylı
sistemlerle 25-30 bin ve metro ile 60-70 bin yolcu bir saatte bir yönde
taşınabilmektedir.''
Hakkan, teleferik sistemi kurulumunun maliyetleri konusunda da dünyadaki
örneklere bakılarak yapılan hesaplamalara göre, 27 kilometrelik 5 hat teleferik
yatırımı için 324 milyon dolarlık bir maliyetin ortaya çıktığını ve bunun ciddi
bir rakam olduğunu söyledi. Taşıma kapasiteleri ile maliyeti kıyaslandığında
teleferik sisteminin tartışılamayacak şekilde pahalı olduğunun altını çizen
Hakkan, çözüm olarak hafif raylı sistemin yaygınlaştırılması gerektiğini
belirtti.
Hakkan, basında yer alan
''Otopark için 1 lira ödenecek'' haberlerini de
değerlendirerek, arabası olan vatandaştan 1 lira talep eden bir yasal çalışma
önerildiğini ve bunun da bir plansızlığın ürünü olduğunu ifade etti.
''Yükseklik korkunuz olmaması gerek''
TMMOB Mimarlar Odası Yönetim Kurulu
Sekreter Üyesi Tezcan Karakuş Candan da Ankara Büyükşehir
Belediye Başkanı Melih Gökçek'in ulaştırma politikalarını
eleştirerek, şöyle konuştu:
''Teleferik
konusuyla birlikte Gökçek'in ciddi bir kent içi ulaşım planının olmadığı,
dolayısıyla da kenti karmaşa trafiğine yönlendirdiği çok açık... Günlük
çözümlerle trafiği planlamaya çalışıyor. Böyle bir yaklaşımla kentin
yönetilemeyeceğini düşünüyoruz. Teleferik turistik açıdan kullanılabiliyor ama
son dönemde kent içinde bir alternatif olabilir mi diye düşünülüyor. Ankara'da
18 yıldır bir metro inşaatını bitiremeyen bir yerel yönetimle karşı karşıyayız
ve en sonunda Ulaşım Bakanlığı'na devredilmiş durumda. Vergilerimizle ödenen
toplanan bütçenin bu kadar hoyratça kullanılması doğru değil. Teleferik
yapacağınıza aynı maliyetle 10 bin kişiyi taşıyacak bir hafif raylı sistem
yapabiliyorsunuz.''
Candan, teleferiğin bağlandığı yerin de önemli olduğunu, iki noktanın çok
yüksek olması gerektiğini belirterek, yükseklik korkusu olanların bu araçları
kullanamayacağına dikkati çekti. Türkiye'deki hava koşullarını da değerlendirmek
gerektiğini belirten Candan, hava koşullarının tahmin edilemediğinde veya
elektrik kesildiğinde ciddi sorunlar yaşanabileceğinin altını çizdi. Candan,
Ankara'nın ana ulaşım planının acilen yapılması gerektiğini vurgulayarak,
''Teleferik sisteminde kaza yapma oranı çok düşük olmasına rağmen kaza
yaptığında ölüm oranı çok yüksek olan bir ulaşım'' dedi.