Mimarlar Odası Ankara Şubesi'nden 'Teleferik' Açıklaması



Foto: Dilek Mermer (AA)

TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, ''Başkent'in ulaşımına çözüm bulmak için Ankara Büyükşehir Belediyesi'nin 5 hatlık teleferik sistemi kurma planlarının olduğu'' haberleriyle ilgili bir basın toplantısı düzenledi. Toplantıda konuşan  Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Ali Hakkan, teleferik sisteminin çeşitli amaçlar için kullanıldığına dikkati çekerek, en yaygın kullanımının kayak turizminde görüldüğünü ifade etti. Teleferik sisteminin taşıma kapasitesi hakkında bilgi veren Hakkan, şunları kaydetti:
    
''Ankara'da kullanılması öngörülen Gondola teleferik teknolojisinin 10 kişilik kabinleri olacağı ve kapasitesinin 2 bin 400 kişi olduğu basına yansımıştır. Bir yöndeki kapasitesinin bin 200 yolcu düzeyinde olması muhtemeldir. Bu kapasite kent içerisinde dolmuşla taşınan yolculardan daha düşük bir kapasitedir. Dolayısıyla önerilen bir teleferik hattı yapılmasıyla sadece bir taksi-dolmuş hattı açılmasına benzer bir kapasite sağlanabilmektedir. Teleferik hattının kapasitesine rağmen, otobüslerle 6 bin, otobüs yolu ile 10-12 bin, metrobüs ile 12-45 bin, Ankaray gibi hafif raylı sistemlerle 25-30 bin ve metro ile 60-70 bin yolcu bir saatte bir yönde taşınabilmektedir.''

Hakkan, teleferik sistemi kurulumunun maliyetleri konusunda da dünyadaki örneklere bakılarak yapılan hesaplamalara göre, 27 kilometrelik 5 hat teleferik yatırımı için 324 milyon dolarlık bir maliyetin ortaya çıktığını ve bunun ciddi bir rakam olduğunu söyledi. Taşıma kapasiteleri ile maliyeti kıyaslandığında teleferik sisteminin tartışılamayacak şekilde pahalı olduğunun altını çizen Hakkan, çözüm olarak hafif raylı sistemin yaygınlaştırılması gerektiğini belirtti.
    
Hakkan, basında yer alan ''Otopark için 1 lira ödenecek'' haberlerini de değerlendirerek, arabası olan vatandaştan 1 lira talep eden bir yasal çalışma önerildiğini ve bunun da bir plansızlığın ürünü olduğunu ifade etti.
    
''Yükseklik korkunuz olmaması gerek''
    
TMMOB Mimarlar Odası Yönetim Kurulu Sekreter Üyesi Tezcan Karakuş Candan da Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek'in ulaştırma politikalarını eleştirerek, şöyle konuştu:
    
''Teleferik konusuyla birlikte Gökçek'in ciddi bir kent içi ulaşım planının olmadığı, dolayısıyla da kenti karmaşa trafiğine yönlendirdiği çok açık... Günlük çözümlerle trafiği planlamaya çalışıyor. Böyle bir yaklaşımla kentin yönetilemeyeceğini düşünüyoruz. Teleferik turistik açıdan kullanılabiliyor ama son dönemde kent içinde bir alternatif olabilir mi diye düşünülüyor. Ankara'da 18 yıldır bir metro inşaatını bitiremeyen bir yerel yönetimle karşı karşıyayız ve en sonunda Ulaşım Bakanlığı'na devredilmiş durumda. Vergilerimizle ödenen toplanan bütçenin bu kadar hoyratça kullanılması doğru değil. Teleferik yapacağınıza aynı maliyetle 10 bin kişiyi taşıyacak bir hafif raylı sistem yapabiliyorsunuz.''

Candan, teleferiğin bağlandığı yerin de önemli olduğunu, iki noktanın çok yüksek olması gerektiğini belirterek, yükseklik korkusu olanların bu araçları kullanamayacağına dikkati çekti. Türkiye'deki hava koşullarını da değerlendirmek gerektiğini belirten Candan, hava koşullarının tahmin edilemediğinde veya elektrik kesildiğinde ciddi sorunlar yaşanabileceğinin altını çizdi. Candan, Ankara'nın ana ulaşım planının acilen yapılması gerektiğini vurgulayarak, ''Teleferik sisteminde kaza yapma oranı çok düşük olmasına rağmen kaza yaptığında ölüm oranı çok yüksek olan bir ulaşım'' dedi.