Foster + Partners’dan mimar Ricardo Mateu, DHA Design’dan aydınlatma tasarımcısı Peter Fordham, Wilkinson Eyre Architects’ten mimar James Marks ve Speirs + Major’dan aydınlatma tasarımcısı Carrie Donahue Bremner; görev aldıkları aydınlatma projelerinin detaylarını kalabalık bir dinleyici kitlesiyle paylaştılar.
YEM Bilgi-Organizasyon Grup Yönetmeni Banu Durmuşoğlu, konferansta yaptığı açış konuşmasında, 44 yıldır sektöre birçok farklı alanda hizmet veren Yapı-Endüstri Merkezi (YEM)'in, dört yıldan bu yana düzenlediği etkiniklerle önemli bir buluşma platformu oluşturduğunu belirterek; PLD Türkiye ve Türk Philips Aydınlatma ile birlikte aydınlatma tasarımı konusunu, bu denli yoğun bir katılımla gündeme taşımaktan duydukları memnuniyeti dile getirdi.
PLD Türkiye Editörü Emre Güneş ise, YEM ile üç senedir işbirliği içinde olduklarını hatırlatarak, aydınlatma tasarımı paydaşlarını bir araya getiren etkinliklere imza atmaktan mutlu olduklarını ifade etti ve bu birlikteliğe iki yıldır katkı sağlayan Philips'e teşekkürlerini sundu. Güneş son olarak, dinleyicileri, 26 Kasım Pazartesi günü YEM'de gerçekleşecek "City Dark" (Karanlığı Aramak) film gösterimine davet etti.
Konferans öncesinde son olarak söz alan Türk Philps Aydınlatma Pazarlama Müdürü Aslı Okar da, firma olarak İstanbul ve Türkiye genelinde, güvenliği artırma, kenti güzelleştirme, enerji tasarrufu sağlama anlamında LED aydınlatmanın kullanıldığı pek çok proje hayata geçirdiklerini söyleyerek, aydınlatma tasarımının önemine dikkat çeken bu etkinliğe destek vermekten mutlu olduklarını ekledi.
Mimaride Işık Vol 2'nin ilk bölümünde, Mumbai’nin en prestijli projelerinden biri olan Worli Mahalaxmi'nin tasarımcıları sahne aldı. Projenin detaylarını ilk kez 'Mimaride Işık' katılımcıları ile paylaşanmimar Ricardo Mateu ve aydınlatma tasarımcısı Peter Fordham, karma işlevli üç yapı bloğundan oluşan projenin dış mekan, peyzaj ve iç mekan aydınlatma tasarımına ilişkin bilgiler verdi.
"Mimarlar binalarını gece de görünür kılmak ister" diyen Richard Mateu, 20. yüzyılla birlikte ortaya çıkan genel müdürlük binaları ve gökdelenlerin zaman içinde değişen aydınlatma eğilimlerinden bahsetti.
Foster + Partners tarafından hayata geçirilenWills Faber Dumas, HSBC Hong Kong HQ, Bankia HQ, Sage Music Centre, Hotel Puerta America, Madrid Aldwich Hotel, Kamakura House, Dallas Opera House, James House projeleri üzerinden aydınlatma tasarımının farklı örneklerini sunan Mateu, daha sonra konferansın ana temasını oluşturan Worli Mahalaxmi'nin ticaret merkezi ve ana projesine ilişkin detayları paylaştı.
Yaşama alanlarında uyumu dikkate alan bir tasarım kurguladıklarını belirten Mateu, projenin farklı öğelerini bütünleştiren bir aydınlatmada karar kıldıklarını ekledi. Kent süluetinde gerek zemini gerekse çatısı ile dikkat çeken bir yapı tasavvur ettiklerini vurgulayan Ricardo Mateu, "yılbaşı ağacı etkisi yaratmaktan özellikle kaçındık" dedi.
Worli Mahalaxmi'nin aydınlatma tasarımcısı Peter Fordham ise, DHA Design'ın projelerinden örneklerle başladığı sunumunu, alışılmışın dışında bir ticaret merkezi görünümüne sahip Worli ise sürdürdü. Vaziyet ve kat planlar üzerinden mekanı tanıtan Fordham, ana projede, dış mekan, peyzaj ve iç mekan olmak üzere üç farklı aydınlatma tasarımı kurgusuna odaklandı.
Zeminden çatıya kadar, güçlü beyaz ışık hatlarının tercih edildiğini söyleyen Fordham, binaya yaklaşırken zemin seviyesinde de belirgin bir aydınlatma yaratıldığını ekleyerek, otoparkın cephe kaplamasında 'luminarium'lar kullanıldığını belirtti. Havuzlarda ve oturma elemanlarında lineer bir kurgu izlendiğini, iç mekanda ise heykelsi bir tavan aydınlatması yaratıldığını ifade etti.
Fordham, konuşmasının sonunda, aydınlatma tasarımında 24 yıllık tecrübeye sahip DHA Design olarak, Worli Mahalaxmi ticaret merkezi projesi ile, teatral aydınlatma deneyimlerini, etkileyici bir iç mekan tasarımı ile birleştirdiklerini; ana projede ise yükselen bir pazar Mumbai'de, dünya standartlarında mimarlık ve aydınlatma tasarımını harmanlayan simge bir projeye imza attıklarını vurguladı.
İkinci bölümde söz alan Twin Sales Köprüsü mimarı James Marks ve aydınlatma tasarımcısı Carrie Donahue Bremner, "Collaboration on civic structures" başlıklı sunumlarında, kendi uzmanlık pencerelerinden, köprülerdeki aydınlatma tasarımının püf noktalarına değindi.
Trafik ve yaya köprüsü örnekleri üzerinden, mimarlık, mühenislik, aydınlatma tasarımı işbirliğindeki hatalı yaklaşımları gözler önüne seren James Marks, başarılı bir uygulama için her bir aktörün sürece hakim olması gerektiğini savundu. Görev dağılımındaki dengesizlik nedeniyle şu hatalı sonuçlara varıldığını belirtti:
- Yapısal mantığı göz ardı eden köprü tasarımı
- Mimar odaklı köprü tasarımı
- Yapısal formun görsel bir kaplamaya dönüşmesi
- Bağlamın anlamsızlaşması
- Aydınlatmanın projeye sonradan uyarlanması
Twin Sales Köprüsü üzerinden, mimar-aydınlatma tasarımcısının örnek işbirliğini aktaran ikili, yatların geçişini sağlamak üzere her saat başı açılarak yelkenli formunu alan köprünün yapısal detaylarını ve aydınlatma tasarımını aktardı. Suya akseden aydınlatma ile güçlü bir yatay imgenin yakalandığını belirten Carrie Donahue Bremner, 2002 yılında başlayan projenin bazı detaylarının ancak 9 yıl sonra hayata geçirilebildiğine dikkat çekti. Aydınlatma tasarımı ile yaya güvenliğinin de sağlandığını ifade eden Bremner, "Asıl büyü, köprünün açılmasında... Biz de bu etkiyi güçlendirmek istedik. Köprü, açılırken beyazdan kırmızıya doğru farklı renkler alıyor. Yayanın durması için yanıp sönüyor. Bu kompozisyon ile, köprüyü ziyaret edenlerin belleğinde yer etmeyi amaçladık." dedi.
"Mimaride Işık Vol 2" etkinliği, soru-cevap seansının ardından kokteyl ile sona erdi.