İstanbul'a gelen her 100 turistten 2'sinin mutlaka uğradığı İstanbul
Modern'in içinde yer aldığı bina 6 yıl öncesine kadar boş duruyordu.
Yüksek duvarların arkasında olduğundan hem görünmüyordu hem de alabildiğine
sevimsiz bir depoydu aslında. Ekonomiye ve sosyal hayata hiçbir faydası yoktu.
Oysa şimdi yılda 500 bin kişiyi kendine çekerek sadece o bölgeye değil,
İstanbul'a büyük hareketlilik getiren bir müze oldu. Üstelik denen o ki
Türkiye'nin değil, Atina'dan Orta Doğu'ya kadar olan bölgenin tek modern sanat
müzesi var ortada. Aylar önce Burhan Doğançay'ın bir eseri
büyük paralara satılınca, sanatçının Muhteşem Çağ isimli önemli
bir başka eserine evsahipliği yapan İstanbul Modern'e çevrilmişti gözler. Çünkü
Doğançay'ın en büyük koleksiyonu da müzedeydi ve bahsi geçen eseri de Eczacıbaşı
Ailesi'nin aldığı düşünülmüştü. Neticede İstanbul Modern için yıllık ayrılan bir
satın alma bütçesi olduğu biliniyordu. Hem önemli sanatçıların eserleri, hem de
genç sanatçıları desteklemek için onlara ait eserler her yıl müze tarafından
satın alınıyor.
Özetle diyeceğim o ki artık hepimizin İstanbul Modern'den hem beklentisi
yüksek hem de müzenin sorumluluğu büyük. O nedenle olsa gerek bir biri ardına
açılan sergiler, sadece Türk sanat severlerin değil, yurtdışından da çağdaş
sanatı, disiplinler arası ilginç çalışmaları merak edenlerin yolunu İstanbul
Modern'e düşüyor. Son olarak müze, Londra Tasarım Müzesi ve Tokyo Çağdaş Sanat
Müzesi'nde sergilenen ve küratörlüğünü Dona Loveday'ın yaptığı
çağdaş sanatın ve modanın önde gelen ismi Hüseyin Çağlayan'nın
geniş kapsamlı bir sergisine ev sahipliği yapmaya başladı. Daha önce sanatçı
Sarkis'in sergisinde olduğu gibi açılışa 3 binin üzerinde bir
katılım olunca müze doldu ve taştı. İşte bugün, adeta çocuğuymuşçasına dört elle
sarıldığı müzeyi konuşmak için İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı
Oya Ezacıbaşı'yla müzede buluştuk ve müzenin aldığı yolu ve
sanat severleri nelerin beklediğini konuştuk…
İstanbul Modern'in ziyaretçi sayısı artıyor mu?
Yılda 500 bin kişi müzeyi ziyaret ediyor ve bu sayı artıyor. Bir araştırma
yaptırdık ve gördük ki kışın daha az ama yazın yabancı ziyaretçilerin sayısı
yüzde 25'lere ulaşıyor ve en çok Amerikalı, Fransız ve Alman ziyaretçimiz
oluyor.
Turistlerin ilk duraklarından biri haline geldi öyleyse?
Turistler genelde ilk kez geldiklerinde birinci gün İstanbul'a, tarihi
yarımadaya gidiyor, Topkapı Sarayı'nı, Ayasofya'yı geziyor ve ikinci gün mutlaka
İstanbul Modern'e geliyor. Art Advisor adlı önde gelen seyahat sitesinin yaptığı
bir anket var. Aynı zamanda New York Times'da çıkan bir yazı İstanbul'da 36
saatiniz varsa ne yaparsınız diye sorusuna İstanbul Modern'in de yer aldığını
görüyoruz.
Hangi sergileri göreceğiz yakında müzede?
Şu anda çağdaş sanatın ve modanın öncü isimlerinden Hüseyin Çağlayan'ın 16
yılda ürettiği çalışmalardan oluşan bir sergisi var ve müthiş ilgi görüyor. 25
Ağustos'ta yine moda dünyasından Dice Kayek'in ilginç bir tasarım sergisini
açıyoruz ve ününü yurtdışında duyuran sanatçımız Kutluğ Ataman'ın sergisi için
de hazırlanıyoruz. Hüseyin Çağlayan sergisinde olduğu gibi Kutluğ Ataman'ın en
büyük retrospektifini açacağız ve bunu Istanbul Modern'den göstermek bana gurur
veriyor.
Kutlu Ataman'nın sergisini kim destekliyor?
Garanti Bankası destekliyor.
Duyuyorum ki siz destekçi bulmakta zorlanmıyorsunuz, neden?
Bizim gücümüzü özel kesim, kamu kuruşları ve gönüllü kuruşlar ile yaptığımız
işbirliği oluştururor. Gücümüz, devletin bu mekanı bize tahsis etmesi. Başta
Başbakan Erdoğan olmak üzere böyle bir teşebbüse destek verdiler ve yolumuzu
açtılar. Hatta öylesine açtılar ki, yolumuz bile yoktu ilk başta. Diğer taraftan
belediyelerin verdiği destek en çok eğitim alanında önem kazanıyor. Maddi destek
olmasa da , belediyelerin verdiği destek çok önemli. 5 yılda 300 bin öğrenci
eğitim programlarımıza katıldı. Bu sayılar Milli Eğitim Bakanlığı, belediyenin
desteğiyle oluyor. Otobüslerle taşınıyor öğrenciler müzeye. Liselere,
üniversitelere gidip biz bu sergileri tanıtıyoruz.
Sponsorlar öne çıkıyor
Sizce neyi başardınız da sponsor desteği almakta hiç zorlanmadınız?
Çünkü neticede Eczacıbaşı gibi bir soy ismi var ve biliyoruz ki Türkiye'de kimse
kimsenin işine destek vermez, herkes kendisi ön planda olmak ister. Ama
bakıyorum size hep büyük şirketler destek veriyor...
Doğru söylüyorsunuz ama biz araştırma yaptırdık ve gördük ki İstanbul Modern
ile Eczacıbaşı ismi arasında çok güçlü bir bağ bulunmuyor. Hatta başka kurumlar
ön plana çıkıyor.
Mesela kim öne çıkıyor?
Mesela Türk Telekom, Hedef Alliance, Garanti öne çıkabiliyor. Çünkü onlar da
önemli bir destek veriyorlar.
Bundan memnun oluyor musunuz?
Ben bundan çok memnun oluyorum.
Eczacıbaşı çıksın istemez miydiniz?
Ama bakın bu gerçeği yansıtıyor. Bütün sponsor şirketler destek veriyor o
zaman neden biri öne çıksın ? Eczacıbaşı kadar kuvvetli, eşdeğerde
sponsorlarımız var. Onların da müzenin yönetiminde söz hakkı var. Biz onlara
danışıyoruz, kurullarımızda temsil ediliyorlar. Hedef Alliance'a, Türk
Telekom'a, Garanti'ye, Marshall'a değişik konularda danışıyoruz.… Onlardan çok
bilgi alıyoruz, ve güzel bir sinerji oluşuyor. Zaten İstanbul Modern, tek bir
kurumun desteğiyle bir şey yapamaz, bu kadar serginin, etkinliğin altından
kalkamaz. Kimse birbirini ezmiyor İstanbul Modern'de ve sonunda İstanbul şehri
kazanıyor.
Çağlayan'ı 2 haftada 16 bin kişi gezdi
Oya Eczacıbaşı, moda tasarımcısı Hüseyin Çağlayan'ın sergisine büyük ilgi
olduğunu ve 2 haftada 16 binden fazla kişinin ziyaret ettiğini söylüyor.
Eczacıbaşı, "Özellikle ücretsiz perşembe günleri müzenin ziyaretçi sayısı tavan
yapıyor, LED'li elbiseye olan ilgi çok büyük. Sergiye paralel çocuklar ve
gençler için de ücretsiz atölyeler açtık" diyor.
Bağışlarla engellilere eğitim yaptık
Yılda ortalama kaç sergi yapıyorsunuz?
Şimdiye kadar yılda 4 sergi açtık artık 3 sergi olacak. Yurtdışından eserler
geldiği zaman özellikle sigorta maliyetli oluyor. Ancak dört sigorta şirketi de
sponsorumuz ve biz bu destekle daha büyüyebiliyor, yeşerebiliyoruz.
Müzeye gelir elde etmek için ilk defa gece düzenlediniz ve
hatırlıyorum mesela işadamı Mübariz Mansimov müzeye en büyük geliri sağladı o
gece…
O gece İstanbul Modern'e anlamlı bir detek sağlandı.500 misafir vardı ve en
büyük desteği Türk Bayrağı'nı satın alıp Silahlı Kuvvetler'e hediye eden
Mansimov yaptı ve bu destekle biz anne çocuk eğitim, görme ve zihinsel
engelliler için çeşitli eğitim programları yaptık. Yani sosyal projelerimiz çok
gelişti.
Sergilerin uydusunu Anadolu'ya götürmek isteriz
Beş yıl önce Diyarbakır'da bir müze projeniz vardı ama sonra İstanbul
Modern'in yükünden dolayı hayata geçirememiştiniz. Şimdi böyle bir düşünce var
mı?
İstanbul Modern'in benzerlerini başka kentlerde de kurmak yönünde ileriye
yönelik bazı düşüncelerimiz var ancak bunun için şimdilik erken olduğunu
düşünüyoruz. Hem bütçesi önemli hem de ilgi isteyen bir iş müzecilik. İstanbul
Modern'in gördüğü ilginin karşılığını verebilmesi için buradaki çalışmalarımıza
öncelik veriyor kaynaklarımızı geliştirmeye çalışıyoruz. Müze sürekli yeni
projelerle yaşayan bir yer. Dinamik bir çekim merkezi olan konumumuzu korumak
için çalışıyoruz.
Anadolu'da zor ulaşılabilen yerlerle müzenin bağlantısı var mı?
Var tabii. Anadolu'dan öğrencilerin getirilmesini organize ediyoruz zaman
zaman.