Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek’in, finans
problemini gerekçe göstererek metro inşaatını bir türlü
tamamlamaması karşısında sorunu çözmek için hükümet devreye girdi.
Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin elinde, bir türlü tamamlanamayan ve “Yılan
Hikayesi”ne dönen Ankara Metrosunun tamamlanması konusunda hükümet soruna el
attı. Buna göre metro inşaatını Ulaştırma Bakanlığı, belediyeden olduğu gibi
devralacak. İnşaatı Bakanlığın üstlenmesi için öncelikle Ulaştırma Bakanlığı
Teşkilat Yasası’nda değişiklik yapılacak.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Ankaralılar için “müjde”
niteliğindeki metro kararını ve yapacaklarını Hürriyet’e anlattı. Ankara’da
şehir içi kent ulaşımının her geçen gün daha da sıkıntılı hale geldiğini, ana
arterlerin dahi sabah ve akşam saatlerinde önemli ölçüde tıkandığını anlatan
Bakan Yıldırım, başta vatandaşlar olmak üzere toplumun her kesiminden gelen
talepleri ve şikayetleri dikkate aldıklarını bildirdi. Yıldırım, özetle şu
bilgileri verdi:
Teşkilat Yasasını değiştireceğiz
“Bizim Bakanlık olarak metro ve şehir içi raylı sistemleri yapabilmemiz için
Ulaştırma Bakanlığı Teşkilat Yasası’nda değişiklik gerekiyor. Çünkü, teşkilat
yasamızda sadece proje onayı var. ‘Yapım hariç’ tutuluyor. Bunu kaldıracağız. O
zaman metro ve şehir içi raylı sistem yapmak da bizim görev alanımıza girecek.
Ankara’ya özgü olmaz
Gerektiği hallerde metro, raylı, hafif raylı sistemlerin yapımını
üstlenebileceğiz. Ancak, elbette bunun belli kriterleri var. Bu kriterlere
uygun olarak bu hizmetlerin yapımını Bakanlık üstlenecek. Sadece Ankara’ya
mahsus bir yasa çıkaramayız, uygun da olamaz. Dediğim gibi, belli kriterlere
göre merkezi Hükümet, başka illerin raylı sistemlerinin sorumluluğunu da
üstlenebilecek.
Belediyeler sonunu getiremiyor
Belediyelerin genel bütçeden aldıkları pay ve yapacakları hizmetler belli.
Belediyeler, metro, raylı sistem gibi büyük toplumsal projelere başlıyorlar. Ama
ya bitiremiyorlar ya da çok gecikiliyor, toplam maliyet daha da artıyor. Bu
gerçekten hareketle, metro gibi büyük toplumsal projeleir biz üstleneceğiz. Bu
durumda belediyelere nasıl kaynak aktaracaksınız? Hükümet olarak bunu
değerlendirdik. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı’ndan gelen ve bu
konuları iyi bilen Başbakanımızla konuştuk. Belediye Başkanı Melih Gökçek’i de
dinledik. Sonuçta bu çözüm üretildi.
Henüz yarıya bile ulaşmamış
Metro başlamış belirli bir orana da gelmiş. Üç-dört parça olduğu için her
birinin oranları da farklı. Tam olarak aklımda değil ama, henüz yarıya bile
ulaşmamış. 1.2-1.5 milyar civarında bir maliyetle tamamlanacak. Mevcut
yükleniciler devam edecek. Etmeyenler metrodaki işlerini tasfiye edecekler. Ama,
her şeyden önce, bizim derhal yasal altyapıyı hazırlamamız gerekiyor. Bu
konudaki düzenleme, Meclis’te öncelikli olarak ele alınacak yasalar arasında
bulunuyor. Metro yapım inşaatı olduğu gibi devralınacak. Metro İşletmesi için BB
Belediyesi-TCDD ortak şirket kuracak. İşletme bu şekilde yapılacak.”