Metroyu Biz Tamamlayacağız



Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek’in, finans problemini gerekçe göstererek metro inşaatını bir türlü tamamlamaması karşısında sorunu çözmek için hükümet devreye girdi.

Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin elinde, bir türlü tamamlanamayan ve “Yılan Hikayesi”ne dönen Ankara Metrosunun tamamlanması konusunda hükümet soruna el attı. Buna göre metro inşaatını Ulaştırma Bakanlığı, belediyeden olduğu gibi devralacak. İnşaatı Bakanlığın üstlenmesi için öncelikle Ulaştırma Bakanlığı Teşkilat Yasası’nda değişiklik yapılacak.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Ankaralılar için “müjde” niteliğindeki metro kararını ve yapacaklarını Hürriyet’e anlattı. Ankara’da şehir içi kent ulaşımının her geçen gün daha da sıkıntılı hale geldiğini, ana arterlerin dahi sabah ve akşam saatlerinde önemli ölçüde tıkandığını anlatan Bakan Yıldırım, başta vatandaşlar olmak üzere toplumun her kesiminden gelen talepleri ve şikayetleri dikkate aldıklarını bildirdi. Yıldırım, özetle şu bilgileri verdi:

Teşkilat Yasasını değiştireceğiz

“Bizim Bakanlık olarak metro ve şehir içi raylı sistemleri yapabilmemiz için Ulaştırma Bakanlığı Teşkilat Yasası’nda değişiklik gerekiyor. Çünkü, teşkilat yasamızda sadece proje onayı var. ‘Yapım hariç’ tutuluyor. Bunu kaldıracağız. O zaman metro ve şehir içi raylı sistem yapmak da bizim görev alanımıza girecek.

Ankara’ya özgü olmaz

Gerektiği hallerde metro, raylı, hafif raylı sistemlerin yapımını üstlenebileceğiz.
Ancak, elbette bunun belli kriterleri var. Bu kriterlere uygun olarak bu hizmetlerin yapımını Bakanlık üstlenecek. Sadece Ankara’ya mahsus bir yasa çıkaramayız, uygun da olamaz. Dediğim gibi, belli kriterlere göre merkezi Hükümet, başka illerin raylı sistemlerinin sorumluluğunu da üstlenebilecek.

Belediyeler sonunu getiremiyor

Belediyelerin genel bütçeden aldıkları pay ve yapacakları hizmetler belli. Belediyeler, metro, raylı sistem gibi büyük toplumsal projelere başlıyorlar. Ama ya bitiremiyorlar ya da çok gecikiliyor, toplam maliyet daha da artıyor. Bu gerçekten hareketle, metro gibi büyük toplumsal projeleir biz üstleneceğiz. Bu durumda belediyelere nasıl kaynak aktaracaksınız? Hükümet olarak bunu değerlendirdik. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı’ndan gelen ve bu konuları iyi bilen Başbakanımızla konuştuk. Belediye Başkanı Melih Gökçek’i de dinledik. Sonuçta bu çözüm üretildi.

Henüz yarıya bile ulaşmamış

Metro başlamış belirli bir orana da gelmiş. Üç-dört parça olduğu için her birinin oranları da farklı. Tam olarak aklımda değil ama, henüz yarıya bile ulaşmamış. 1.2-1.5 milyar civarında bir maliyetle tamamlanacak. Mevcut yükleniciler devam edecek. Etmeyenler metrodaki işlerini tasfiye edecekler. Ama, her şeyden önce, bizim derhal yasal altyapıyı hazırlamamız gerekiyor. Bu konudaki düzenleme, Meclis’te öncelikli olarak ele alınacak yasalar arasında bulunuyor. Metro yapım inşaatı olduğu gibi devralınacak. Metro İşletmesi için BB Belediyesi-TCDD ortak şirket kuracak. İşletme bu şekilde yapılacak.”