Rampada kalması ve fiyatıyla tartışma konusu olan
metrobüsün üreticisi olan Hollandalı VDL Grup, eleştirileri
yanıtladı: Balık istifi olacağını düşünmedik, bu konuda tekrar hesap
yapılmalı.
İstanbul’un ulaşım sorununa çözüm olarak Avcılar’dan Söğütlüçeşme’ye kadar
uzatılan metrobüs hattında, otobüslerin yanısıra mart ayından bu yana
Phileas marka metrobüsler de seferde. Ancak metrobüsler hem
fiyatları hem de rampada ‘tıknefes’ olmasıyla gündemden
düşmedi. Bir aracın fiyatı 1.2 milyon avro. Bu rakam
otobüslerin neredeyse üç katı. En son geçen hafta Haliç yokuşunda bir metrobüsün
arızalanması eleştirilerin dozunu artırdı. Basında garajda ‘atıl’ bekleyen
metrobüslerin fotoğrafları çıktı.
Bu gelişmeler üzerine Phileas’ın üreticisi Hollandalı VDL Grup’un Yönetim
Kurulu Üyesi Jan Mooren, grup şirketlerinden APTS Genel Müdürü
Ruud Bouwman ve VDL Ticaret Müdürü Hubert Van
Wees, dün basının karşısına çıktı. Bounwman, hafif uçak malzemelerinden
imal edilen metrobüslerin rampaları zorlanmadan 40 kilometre hızda çıkabildiğini
savundu. Mooren’se metrobüslerin tramvayla aynı işlevi gördüğünü ama daha ucuz
olduğunu vurguladı. Şu anda 18 aracın yokuşları rahatlıkla çıktığını belirten
Mooren, üç-dört hafta içinde Hollanda’dan gelecek 12 ve garajda bekleyen 20
araçla birlikte 50 Phileas’ın çalışacağını vurguladı.
‘Niye garajda bekliyorlar?’
Mooren, Phileas’ların fiyatlarının yüksek olması yönündeki sorular üzerine
metrobüsün tramvaylarla kıyaslanması gerektiğini söyledi. Net cevaplar
alamadıklarını belirten gazetecilerin yedi kez yönelttiği “20 metrobüs
garajlarda neden bekliyor?” sorusuna ise Mooren şu yanıtı verdi: “Bu bir işgücü
planlaması meselesi. İşler hallolunca seferlere başlayacaklar. İETT’nin
planlarına göre 50 araç üç-dört hafta içerisinde seferlerine başlayacak.”
Mooren, metrobüslerin kapasite aşımıyla ilgili sorularaysa, “Şartnameye göre
200 kişiden fazlasını taşıyabiliyor. 230 kişiye kadar çıkabiliyor. 270-280 kişi
yüklendiğinde araç arıza yapmaz. Metrekare başına altı kişi hesaplandı ancak
daha fazla doldurursanız yeni talimatname hazırlamak lazım. Bu kadar popüler
olacağını, balık istifi halinde geleceğini düşünmedik” dedi. Mooren, bir
gazetecinin ‘400 kişinin araçlara bindiği’ yönündeki sözlerine “400 kişi olacak
iş değil, akıl almıyor bu kadar kişiyi. Ancak 300 kişiye çıkılabilir. Bu konuyla
ilgili tekrar hesaplar yapılmalıdır. Uzun vadede sorun yaratacak mı diye bakmak
gerekir” cevabını verdi.
Hollandalı yetkili Moorn, arızalanan metrobüslerle ilgili sorulara ise
“Metrobüs 3 Mart’ta sefere çıkmasından bu yana iki-üç kez arıza yaptı. Bunların
biri, iyi bağlanmamış bir hortumun çıkmasından kaynaklandı. Aracın beygiri
düştü. Bir diğeri de yağ damlattı. Bunlar basit hatalardı” sözleriyle yanıt
verdi.