Metrobüs Sorunlarıyla Geliyor



Anakent Belediye Başkanı Melih Gökçek’in, başkente metrobüs benzeri bir uygulama getireceğini belirtmesine karşın, bu sistemin Ankara’ya uyup uymayacağı tartışması başladı. Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Başkanı Orhan Sarıaltun, sistemin Ankara’da çalışmasının mümkün olmadığını, alt ve üstgeçitlerin en büyük engeli oluşturduğunu dile getirdi.

Başkent ulaşımına metrobüs tarzında 120 adet 24 metre uzunluğundaki araçlar geliyor. AKP’li Melih Gökçek yönetimindeki Anakent Belediyesi, başkentteki Metro yapımını Ulaştırma Bakanlığı’na devretti. Belediye yönetimi bu devretmenin ardından metrobüs yapma planlarına girişti. Bu kararla 1978 yılında dönemin Belediye Başkanı Ali Dinçer tarafından uygulanan ve “Özel Otobüs Yolu” adıyla Dikmen-Bahçelievler arasında hizmet veren toplu taşıma sistemine geri dönülüyor. 18 yıl önce Ankaray projesinin başlaması nedeniyle sonlandırılan bu proje şimdi Gökçek tarafından yeniden uygulamaya konulacak. Yaklaşık 200 yolcu alan otobüsleri Ankara’ya kazandırma yolunda kararlı olduğunu dile getiren Gökçek, bu araçlardan 120 adet almayı planladıklarını belirtti. 24 metre uzunluğundaki araçların manevra kabiliyetinin çok yüksek olduğunu vurgulayan Gökçek, otobüslerin bir nevi küçük tramvayları andırdığını belirtti.

Alınacak olan 2 körüklü 3 parçalı otobüslerin giderinin şu anda hizmet veren 2 otobüsün giderine denk geleceğini belirten Gökçek, ciddi bir tasarruf sağlayacaklarını savundu. Araçların çift kapılı olduğunu belirten Gökçek, “Araçlar isteğinize göre üretiliyor. Biz gazlı üretim isteyeceğiz. Ancak hem güzergâhları hem indi-bindi olayları üzerinde çalışıyoruz. Emek isteyen bir iş. Arkadaşlarımız gerekli çalışmaları yapıyor” dedi.

‘Altyapı yok’

İstanbul'da toplu taşıma hizmetlerinde Metrobüs adıyla kullanılan araçlara benzer otobüslerin 6 ay içerisinde Ankara trafiğinde olacağını söylese de şehir plancıları konuyla ilgili herhangi bir altyapı çalışmasının olmadığını söylüyor. Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Başkanı Orhan Sarıaltun, Metrobüs uygulamasına benzer bir uygulamanın Ankara’da en rahat Konya, İstanbul, Eskişehir gibi ana yollarda yapılabileceğini, bunun da imkânsız olduğunu yolların alt ve üstgeçitlerle dolu olduğunu belirtti.

‘Metro ayıbını kapatmaya çalışıyor’

Sarıaltun, “Bu genişlikteki araçların hareketleri imkânsız. Mevcut araç trafiğinin haricinde özel yollar tahsis edilmeli. Sadece bu büyük araçların gidecekleri hatlar olmalı. Ankara’nın var olan yolları üzerinde bu çalışma imkânsız çünkü var olan altgeçitler ve katlı kavşaklar işleri zorlaştıracaktır. Bu da buraların yeniden tadilattan geçeceği anlamını taşır” dedi. Gökçek’in ulaşım alanıdaki bu yeni projesini metrodaki başarısızlığına bağlayan Sarıaltun, “Metrodaki ayıbını kapatmaya çalışıyor. Metroya dair yapılanlar tam bir muamma iken, hiçbir altyapı çalışması yapmadan böyle bir çalışmaya girişmek dalga geçmekten başka bir şey değildir” diye konuştu.