İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe,metrobüsün devreye alındığı gün kapasitesini doldurduğunu
vurgulayarak kısa bir süre sonra yükü taşıyamaz hale geleceğini
belirtti. Metrobüsün İstanbul için doğru bir proje olduğunu ancak yanlış
uygulandığını ifade eden Gökçe, metrobüs ile birlikte İBB'nin
ulaşım sisteminin omurgası olması gereken metroyu tamamen rafa kaldırdığını
vurguladı.
İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe, “İstanbul
ulaşımı ve metrobüs” başlıklı raporunda megakentte, bir saatte banliyö treni ve
ya metro ile 40-60 bin, hafif raylı sistem ile 15-22 bin, tramvay ile 6-9 bin,
körüklü otobüsle 10-15 bin, otobüs ile 8-12 bin, metrobüs ile 12-20 bin kişinin
bir yerden bir yere taşındığını kaydetti. Raporda, hafif raylı sistem ile özel
yolda işletilen körüklü otobüsler arasındaki büyük yatırım farklarına karşın
aynı yolcu kapasitesine sahip oldukları belirtildi. Gelişmekte olan ülkelerde
raylı sistemler gerçekleştirilinceye kadar ‘yüksek kapasiteli otobüs toplu
taşımacılığı’ yani ‘metrobüs’ projelerinin gündeme geldiği anlatılarak “Metrobüs
hatları genellikle yolcu talebi artış potansiyeli bulunan ulaşım koridorları
için geçici olarak planların ve yapılır. Bu koridorlarda yolculuk talebinin
artışına bağlı olarak uzun vadede daha yüksek kapasiteli raylı sistem yapılması
ve işletilmesi planlanır. Avcılar-Söğütlüçeşme hattındaki metrobüs işletmesi
yerine de raylı sistemin hizmet vermesi gerekmektedir. Metrobüs kapasitesi son
noktaya ulaşmıştır” denildi. Raporda, metrobüs sisteminin bir süre sonra hafif
raylı sisteme yükselmek zorunda kaldığına dikkat çekildi.
Hollanda’dan alınan 50 metrobüsün tanesinin 1 milyon 200 bin avro olduğu
belirtilerek bu para karşılığında aynı kapasiteye sahip Türkiye’de üretilen 4
adet araç alınabileceğinin altı çizildi.
Metrobüsün eksileri
Raporu hakkında gazetemize bilgi veren Gökçe, metrobüsün diğer eksikliklerini
özetle şöyle sıraladı:
Metrobüsler kendi kendine işleyecek insansız araçlar olacaktı.
Metrobüsün teknik donamımı ile yollar birbirine uygun değil. Bu yüzden
milyon dolarlık araçlar yollarda kalıyor.
Yol güzergahı itibari ile tercih doğru değil. Yanlış güzergah tercihi ve
yolun yetersizlikleri nedeniyle çok sık kazalar yaşanıyor.
Metrobüsü yoldan ayıran çelik bariyerler çok kişinin hayatına mal oldu.
Çelik halatlar Avrupa’nın birçok noktasında kullanılmıyor.
Transfer noktalarında uzun süre sorunlar yaşandı hala da yaşanıyor.
Metrobüsten inince demiryoluna, denizyoluna, minibüs yoluna geçecek aktarma
istasyonları yok.
Metrobüse şerit yaratmak için güvenlik şeridi iptal edildi.
Metrobüs sistemleri, özel araç sahiplerini toplu ulaşıma çekmek için
konfor sistemi olarak düşünülür. Ama İstanbul’da metrobüs eziyete dönüştü.
Metrobüs duraklarına apartmanda kullanılan 120 cm’lik merdivenler
yaptılar. Pik saatlerde merdivenlerin önünde kuyruklar oluşuyor.
Duraklara konulan sentetik döşemeler ıslanınca kabarıp şişiyor. Döşemeler
3 kez değiştirildi ama hala aynı malzeme tercih ediliyor.