İTÜ'lü akademisyenlerin, Hollanda'dan satın
alınan araçlara ilişkin raporu tartışma yaratacak türden: Metrobüsün rampada
hızı 9 km'ye kadar düşüyor. Araçlar birkaç yıl sonra yaşlanınca rampa
çıkamazlar!
İstanbul'da yaşanan metrobüs tartışmalarına akademisyenler de
çarpıcı bir raporla katıldı. Hollanda'dan alınan Phileas'ları masaya yatıran
akademisyenlere göre, metrobüsler, birkaç yıl sonra yaşlanma ve güç kaybı ile
birlikte, rampa üstü duraklarda yolcu indirdikten sonra kalkamaz. Çalışma,
Mimarlık Fakültesi'nden Prof. Dr. Alper Ünlü ile İnşaat Fakültesi'nden Yrd. Doç.
Dr. Nevzat Erselcan'a ait. Prof. Dr. Ünlü, araçların seyir halindeki durumu,
ağırlığı, motor gücü ve taşıma kapasitesiyle ilgili çalışma yaptıklarını
belirtti, Hollandalı üretici firma ile Türkiye temsilcisinden istedikleri
bilgilerin gelmediğini söyledi. Ünlü, çalışmanın siyasi olmadığını da belirtti.
Raporda, Phileas'lara ilişkin 11 tespite yer verildi.
Alınması vahim hata
Olumsuz finansman fizibilite etüdüne rağmen araçların satın
alınmasının büyük bir hata olduğu vurgulandı. Phileas'ların son derece pahalı ve
kötü bir çözüm olduğu öne sürüldü.
Yolcu sayıları yanlış
Raporda metrobüs hattında taşınan yolcu sayılarının doğru
olmadığı iddia edildi. Metrobüs hattında bugünkü koşullar altında, 2 dakika ara
ile iki yönde maksimum yolcu taşıma kapasitesinin 11 bin 100 kişi olduğu, bu
sayının iddia edildiği gibi 40 binin çok altında olduğu belirtildi.
İki özellik nerede
Akıllı araç olarak adlandırılan Phileas'ların hibrid motor,
manyetik takozlama ve yengeç yanaşma istemi özelliklerinden dolayı tercih
edildiği hatırlatıldı. Ancak yengeç yanaşma ve manyetik takozlama sistemlerinin
kullanılmadığı belirtildi.
İstanbul'a uygun değil
Akademisyenler Phileas'ın düz bir şehir olmayan İstanbul'a
uymadığına dikkat çekti. Rampalardaki yavaşlama nedeniyle ulaşımın da
ağırlaştığını vurguladı. Raporda şu tespitler yer aldı: 185 kişi kapasiteli 33,6
ton ağırlığa sahip Phileas'ın yüzde 2,5 eğimli bir yolda maksimum hızı 40
km/h'dir. Yine bu aracın yüzde 7,5 eğimli Halıcıoğlu rampasındaki hızı maksimum
18 km/h'dir. Bu denli ağır seyreden bir araç ile nasıl bir kitle taşıma
planlaması yapılmaktadır? Aracın 300 kişi taşıması durumunda yine aynı eğimdeki
rampadaki hızı 9 km/h'ye kadar inmektedir.
Bir daha kalkamaz
Bu veriler sadece yeni araçlar için geçerlidir. Yaşlanma ve güç
kaybı durumunda, rampa üstü otobüs duraklarında yolcu indirdikten sonra
kalkabilecekler mi?