Metro Labirentine Girme Doğalgaz Çukuruna Düşme



Metro ve doğalgaz çalışmaları, İzmir’in Hatay ve Üçkuyular semtlerinde yaşamı çekilmez kıldı. İnşaat çalışmaları nedeniyle yollar girilmez oldu.

Hava sıcak, yollar bozuk. Metro çalışmaları nedeniyle İnönü Caddesi ve Fahrettin Altay Kavşağı’nın trafiğe kapatılmasıyla yılların alışkanlığı değişti, bilinen tüm yollar ‘girilmez’ oldu. Değişen otobüs güzergahlarına, duraklarına, aktarma merkezlerine alışılsa da vatandaş, yürüyecek düz yol bulamıyor. Metro inşaatını yaya trafiğinden ayırmak için kullanılan iki metre yüksekliğindeki metal levhalarla bölünen dar yollarda iki kişi yan yana yürüyemiyor.

Kum tepeleri oluştu

Dükkan kepenginin dibinden başlayan levhalar nedeniyle kendisi içeri zor giren esnaf, müşteri gelmediği için kan ağlıyor. Metro labirentlerini aşıp düz yola çıkacağını düşenenler bu kez karşılarında İzmirgaz’ın ‘özür’ levhalarıyla birlikte kazdığı derin çukurları buluyor. Derin çukurlara yüksek kum tepeleri ve yere gelişigüzel bırakılmış uzun paslı demirler eşlik ediyor. Bu etapları kazasız geçerek evlerine ulaşanlar kendilerini ‘şanslı’ hissediyor.  Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Ercan Tatlıdil, kent dokusunun da insan dokusundan farklı olmadığını, eskiyen organizmaların yenilenmesi ya da ihtiyaca göre yeniden yapılandırılması gerektiğini vurgularken, bunun mağduriyet yaratmadan, yaşam kalitesini düşürmeden olması gerektiğinin altını çiziyor.

Prof. Dr. Tatlıdil, şu sözleri önemle vurguluyor: “Hizmet ederken o kentte yaşayanların, alışveriş edenlerin, ticari faaliyette bulunanların yaşam kalitesi düşürülemez. Felsefe bu yenileşme çalışmalarında o bölge halkının mağdur olmamasıdır. Çünkü o alanda yaşayan insanın ömrü de sınırlıdır. Bu tür çalışmalar dünya megapollerinde de yapılıyor, ancak kimse mağdur olmuyor. Çünkü önlem alınıyor. Bizim ülkemizde kentlilik refleksiyle buna tepki gösterilmiyor. Oysa mağduriyetlerin karşılığını yargı yoluyla belediyeden alabilirler. Çünkü vatandaşın evine ulaşması, ticari faaliyeti engelleniyor. O bölgede bulunan çocuklar için inşaat alanları tehdit oluşturuyor. Bunun için insanların huzurunu kaçırmayacak önlemler alınmalı. Batı’daki kentlilik bilinciyle yerel yöneticiler bu duyarlılığı gösteriyor. Bunun için şehir plancıları, mimarlar, sivil toplum kuruluşları, yerel yönetimleri yönlendirmeli.”

Cadde kaldırımlar levhalarla bölündü

Metro inşaatı nedeniyle cadde ve kaldırımlar iki metre yüksekliğinde mavi renkli metal levhalarla bölündü.  İki kişinin yan yana zor geçeceği kadar dar olan metro labirentlerinden geçmeyi başaranlar ikinci etapta doğalgaz çukurlarıyla mücadele ediyor. Her ne kadar yaşam standardını yükseltmek için de yapılsa bu çalışmalar halkta huzur bırakmıyor.