Metro İnşaatları Çürüdü!



Batıkent-Sincan-Törekent hattı çalışmalarının tam 8 yıldır sürmesi inşaat halindeki metro istasyonlarının, tünel ve hemzemin yolların hizmete girmeden çürümesine neden oldu. Raylı sistem hattındaki istasyon ve yolların yapımında kullanılan demirlerin küflendiği, yapılan tünel yolların duvarlarında ise çatlaklar oluştuğu gözleniyor. İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Ankara Şube Başkanı Nevzat Ersan, küflenen demirlerin görevini yerine getiremeyeceğini belirterek, “Korozyona uğrayan demirlerin temizlenmesi, inşaatın tekrar elden geçirilmesi gerekir” dedi.

AKP’li Melih Gökçek yönetimindeki Anakent Belediyesi’nin biri bitmeden diğerinin yapımına başladığı raylı sistemlerden ilki olan Batıkent-Sincan-Törekent hattının çalışmalarının yıllardır sürmesi, istasyonların kullanılmadan eskimesine yol açtı. Yapımına 19 Şubat 2001 tarihinde başlanan ve Kızılay-Batıkent metrosunun devamı olarak tasarlanan Batıkent-Sincan-Törekent hattı kapsamında hâlâ inşaat halinde olan istasyonlar ve rayların yerleştirileceği yollar kaderine terk edilmiş durumda. Hattın ikinci istasyonu olan Mesa İstasyonu yıllardır bir arpa boyu yol almayan çalışmalar nedeniyle Batıkent’in ortasında bir harabeyi andırıyor.

Temeller suyla dolu

Mesa İstasyonu’nun inşaatı için yapılan kazının ve istasyonun temeli tamamen suyla dolu. Soğuk hava nedeniyle buz tutan inşaat alanındaki bazı malzemeler de ilgisizlik nedeniyle kullanılamaz hale geldi. Mesa İstasyonu’ndaki ve çevresindeki büyük demir blokların tamamen küflendikleri gözleniyor. Hattın çalışmalarının 8 yıldır sürmesi pek çok malzemenin kullanılmadan çürümesine neden olurken, tünel ve hemzemin yolların yapımında kullanılacak demir blokların aylardır herhangi bir önlem alınmadan açık havada bırakıldığı belirtiliyor. Mesa İstasyonu’nun bulunduğu alandaki tünellerin duvarlarında çatlakların meydana geldiği dikkat çekerken, tünellerin temellerini ve duvarlarını oluşturan demirlerin de küflendiği gözleniyor.

‘Küflü demirle metro yapılmaz’

İMO Ankara Şube Başkanı Nevzat Ersan, uzun süre açık alanda bekletilen demirlerin korozyona uğrayacağını belirterek, “Korozyona uğrayan demirler betonun içinde aktif olarak görevini yerine getirmez” dedi. Metro yapımında kullanılan demirlerin korozyonlarının kesinlikle temizlenmesi gerektiğine dikkat çeken Ersan, inşaatların uzun süre yapımına ara verilmesi ve olduğu halde bırakılmasının birtakım sıkıntılara neden olduğunu ifade etti. Uzun süre bekleyen metro inşaatının da yeniden elden geçirilmesi gerektiğini dile getiren Ersan, şunları söyledi:

“Uzun süre bekletilen inşaatlarda çatlamalar, dökülmeler yaşanır. Soğuk, yağmur ve kar gibi iklim koşullarıyla direkt teması olan inşaatlar ister istemez erezyona uğrar. Bunların tekrar elden geçirilmesi, gerekli düzenlemelerin yapılmasının ardından inşaata devam edilmesi gerekiyor. Oluşan hasarlar giderilmezse eskinin yeniyi inşaa etmek sağlıklı değildir.”

Güvenlik önlemleri yeterli değil

Başkent Bulvarı’nın yanında yer alan Mesa İstasyonu’nun inşaat alanında yeteri kadar güvenlik önleminin alınmaması, özellikle yayalar için büyük bir tehlike yaratıyor. İstasyonunun temeli ve tüneller için yapılan çalışmalarda 4-5 metre derinliğine varan çukurların çevresindeki barikatların çoğu yerinden sökülmüş durumda.Çukurların bulunduğu alanda hiçbir ışıklandırma da bulunmuyor. Yaklaşık 100 metre uzunluğu ve bir metre genişliğindeki yolda yayaların 4-5 metre derinliğindeki inşaat çukuruna düşme tehlikesi bulunuyor.

Ne zaman bitecek?

EGO Genel Müdürlüğü’nün verilerine göre hattın inşaatının yüzde 67,52 oranında tamamlandığı belirtilirken, 15,3 kilometre uzunluğundaki hattın önce 2004 yılında, daha sonra 2005 yılında hizmete gireceği duyurulmuştu. Gökçek son olarak söz konusu hattın 2009’un sonu ya da 2010 yılında devreye gireceğini açıklamıştı. Ancak inşaatta hiçbir hareketlilik olmaması, çalışmaların daha uzun yıllar süreceğini gösteriyor.