Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün(DSİ), 2012 yılında yapımına başlayarak ve 2016 yılında bitirmeyi planladığı, İstanbul’a su sağlayacak olan Melen Barajı 11 yıldır bitirilemedi.
İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun göreve gelmesinden sonra inceleme gezisi yaptığı Melen Barajı’nın gövdesinde çatlaklar olduğu tespit edilmesi üzerine, barajın biran önce bitirilmesi için çağrılarda bulundu.
BirGün’de yer alan habere göre; DSİ, barajın revize rehabilitasyonunun müşavirlik hizmeti için 28 Nisan 2023 tarihinde ihale açılmasına onay verdi. 3 Temmuz 2023 tarihinde ihale yapılacağı ilan edildi. Ancak DSİ, 12 Temmuz 2023 tarihinde, yeterli sayıda teklifin çıkmaması nedeniyle ihalenin iptal edildiğini duyurdu.
Öte yandan DSİ’nin, 17 Mart 2023 tarihinde yaptığı “Melen Barajı Revize Rehabilitasyon Proje Yapımı” ihalesinin sonucu ise henüz ilan edilmedi.
Proje 1990’da gündeme geldi
İstanbul’a su sağlamak amacıyla 1990 yılında Bakanlar Kurulu kararı alınarak geliştirilen Melen Barajı’nın projeleri, DSİ Genel Müdürlüğünce 2011 yılında onaylandı. 2012 yılında inşaatına başlandı. 2016 tarihinde de bitirilmesi planlanıyordu. Ancak baraj gövdesinde su tutulmasına engel olacak derecede çatlaklar oluşması nedeniyle projenin revize edilmesi gerektiği ortaya çıktı.
2016 yılında bitmesi gereken Melen sisteminin; gelinen noktada DSİ tarafından gerekli iyileştirmelerin yapılmasının ardından planlanandan on yıl sonra, yani 2026 yılında tamamlanması öngörülüyor.
Barajın bitirilmesi İstanbul için çok önemli
İBB'den yapılan açıklamaya göre, mevcut su kaynakları dikkate alınarak yapılan değerlendirmelerde; İstanbul’un küresel iklim değişikliği sürecinden daha az etkilenmesi ve kuraklık durumunda su arzındaki kırılganlığın azaltılması için DSİ Genel Müdürlüğü tarafından 2026 yılında tamamlanması planlanan Melen Barajı’nın, belirtilen tarihten önce işletmeye alınması, İstanbul için acil önem arz ediyor.
Baraj tamamlandığında İstanbul’a yılda 1 milyar 77 milyon metreküp su temin edilecek. Bu nedenle İSKİ, Melen Barajı’nın biran önce işletmeye alınması amacıyla gerekli çalışmaların yapılması ve İSKİ ile teknik koordinasyonun sağlanması için DSİ Genel Müdürlüğü’ne talepte bulundu. İBB, Melen Barajı’nın devreye alınamaması nedeniyle fazladan harcanan enerji miktarının, İSKİ’ye mali külfet yarattığını belirtiyor.
(Fotoğraf: AA)