Dünyanın en büyük raylı sistem projelerinden Marmaray
tamamlandığında günde 1,5 milyon insan Asya'dan Avrupa'ya demiryolu ile geçecek.
Ulaştırma Bakanlığı'nın yaklaşık 3 milyar dolar maliyetle inşa
ettiği 73 kilometrelik sistem, güvenlik önlemleri ile de büyük önem arz ediyor.
Sefere başlanma tarihi 29 Ekim 2013 olarak açıklanan projede her türlü güvenlik
tedbiri alındı. Bu kapsamda inşaat öncesi ve sonrasını içeren bir dizi senaryo
düşünülerek risk haritası hazırlandı. Başta 'deprem erken uyarı sistemi' olmak
üzere herhangi bir kaza sırasında yolcuların rahatlıkla tahliye edileceği acil
çıkış yolları inşa edildi. Tünelde mahsur kalma durumunda çalışanlara bir hafta
yetebilecek 'özel hayat odası' yapıldı. Ayrıca gemi batmasına karşı tüneli
korumak için Boğaz'ın altına 2 tonluk dev kayalardan 'muhafaza bandı' örüldü.
Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü Marmaray
Bölge Müdürü Haluk Özmen, projenin en önemli ayağının Boğaz'ın
60 metre altında inşa edilen tüp tünel olduğunu kaydetti. Özmen'in verdiği
bilgilere göre Boğaz'dan yılda 50 bin adet gemi geçiyor. Zaman zaman gemiler
rotadan çıkıyor, bir yere çarpıyor bazen de dümenleri kilitleniyor. Bu gibi
olumsuzluklara karşı tüneli korumak için kalınlığı kimi yerlerde 8, kimi
yerlerde 5 metre olan bir beton örtü örüldü. Boğaz'da herhangi bir gemi batma
durumunda tüneli korumak için 2 tonluk dev kayalardan bir set oluşturuldu.
Aynı zamanda proje, tünel de dahil 7,5 büyüklüğündeki depreme dayanıklı
olarak tasarlandı. Tüpler, sızdırmaz nitelikte imal edildi. Deprem durumunda
denizden sızıntı olursa tüplerin biri Üsküdar diğeri de Sirkeci istasyonunda
bulunan sel koruma kapakları devreye giriyor ve sistem kendini kilitliyor. Yani
tüplerden karadaki tünellere doğru su gelme riski engelleniyor. Marmaray projesi
kapsamında Boğaz'ın 60 metre altında inşa edilen tünelin dünyanın en derin tüp
tüneli olduğunu kaydeden Özmen, "Bundan önce en uzun ve en derin tüp tüneli
ABD'deki 45 metre derinliğindeki BART tüneliydi. Biz bu projeyle rekor kırdık."
dedi.