Marmaray Projesi inşaatının, etapların bazı bölümlerinde çalışmaların hiç başlamamış olması, Yenikapı’daki arkeolojik kazı, duran çalışmalar ve etaplar arasındaki uyumsuzluklar nedeniyle ne zaman bitirilip İstanbulluların hizmetine sokulacağı kesin olarak saptanamıyor. DLH Genel Müdürlüğü’ne ait bir belgede 2 yıl kapalı kalacağı duyurulan banliyö hatlarının da en az 6 yıl boyunca tekrar işletmeye alınmayacağını resmen gözler önüne seriyor.
Marmaray Projesi’nin inşaatı BC1, CR1, CR2 olmak üzere 3 etap olarak planlandı. BC1, “Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi İnşaatı; Tüneller ve İstasyonlar”, CR1 “Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi, İnşaat, Elektrik ve Mekanik Sistemler”, CR2 “Demiryolu araçları imalatı” olarak tanımlandı. Demiryollar, Liman ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü’ne (DLH) ait Kasım 2008’de hazırlanan bilgi notuna göre BC1 inşaatının bitişi 25 Ekim 2011 olarak gösterildi. Ancak, durdurulan Yedikule-Yenikapı tünel inşaatının ne zaman yeniden başlayacağı, Yenikapı’daki arkeolojik çalışmaların tamamlanması hesaba katılmadı.
Bitiş tarihleri öteleniyor
Hâlâ başlamayan CR1 inşaatının bitim tarihi de 7 Haziran 2011 olarak ilan edildi. CR2 sözleşmesine göre ise ilk 160 metro dizisinin Şubat 2012’de, ikinci 160 araçlık parti Nisan 2013’te, üçüncü 120 araçlık bölüm de Temmuz 2014’te teslim edilecek. Aralıkta banliyö hatları kapatılmış olsaydı 7 Haziran 2011 tarihinde CR1 inşaatı sona erecekti. Yani inşaat 2 değil 2.5 yılda bitecekti. CR2 sözleşmesine göre Marmaray’da çalıştırılması hedeflenen metroların ilk 160 adedinin teslim tarihi Şubat 2012. Bu durumda da banliyö hatlarının yeniden işletmeye açılması için beklenecek en kısa süre 3 yıl 3 aya çıkıyor.
DLH Genel Müdürlüğü’nün bilgi notunda araçların testlerinin 2011 yılında yapılabilmesi için 280 aracın işletmeye hazır olarak sahada bulunması gerekiyor. Oysa 2012’de teslim edilecek ilk parti metro aracı sadece 160 adet.
Testlerin başlayabilmesi için 280 aracın gelmesi, yani Nisan 2013 tarihi beklenecek ve banliyö hatlarının kapalı kalma sürese 4 yıl 5 aya çıkacak. Sistemin testlerinin bitmesi için son parti metroların geleceği Temmuz 2014 tarihine kadar beklenirse hatlar en iyi ihtimalle 6 yıl sonra tekrar açılabilecek.