Marmaray’a AYB Kredisi



Marmaray sisteminde kullanılacak projenin 3. etabı olan tren dizileri için, Avrupa Yatırım Bankası kredisi gündeme geldi.

DPT’nin fizibilite revizyonunda ilk etapta araç sayısı 672’den 440 adete düşürülerek maliyet aşağıya çekilecek.

Dünyanın en büyük metropolleri arasında yer alan İstanbul’da kurulması planlanan demiryolu tüp geçişive Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı banliyö hattı yapım projesinin (Marmaray) 3. etabını oluşturan ekipmanlar için, Avrupa Yatırım Bankası’ndan (AYB) yeni bir kredi kullanımı gündeme geldi.
Marmaray’da kullanılacak, projenin 3. etabı olan tren dizileri (çeken ve çekilen araçlar temini) konusunda, AYB’nin 870 milyon dolarlık bir kredi vermeye sıcak baktığı ve bu konuda yıl içinde görüşmelere başlanılacağı öğrenildi.
Bu doğrultuda, projenin zamanında tamamlanarak tüm ünitelerin eşzamanlı olarak bitirilmesi için DPT’nin fizibilite revizyonuna giderek çekici sayısını da 672’den 440 adete düşürebileceği öğrenildi.
Projede yapılacak yeni revizyonla araç alımı için gerekli olabilecek maliyet de 1 milyar dolardan 870 milyon dolara düşürülecek. Projenin planlanan sürede tamamlanması amacı ile DPT’nin de bu yıl için tahsis edilen 500 trilyon liralık ödeneğin dışında 2005 yılında da araçlar alımı için ek ödenek verebilecek.

TÜLOMSAŞ’A DA ÜRETİM GÖREVİ
Bu arada daha önce TCDD’nin TÜLOMSAŞ tesislerinde benzeri yerli imalatlarda düşünüldüğü gibi, tren dizilerinin de yeni imalat şeklindetasarlanarak yapılabilmesi projsinden hareket edilerek, “Marmaray”dakullanılacak dizilerin bir bölümünün de TÜLOMSAŞ tesislerinde imalatı gündeme geldi.
Bu konuda önümüzdeki yıl içinde Ulaştırma Bakanlığı’nın yapım modelinin tespit etmesinin ardından bu kuruluşa imalat görevi verilip verilmemesi de kesinlik kazanacak.

3 MİLYAR DOLAR HARCANACAK
Saatte 70 bin yolcunun çift yönlü olarak taşınacağı “Marmaray” sisteminin toplam 2 milyar 870 milyon dolara malolması planlanıyor.
Projenin 870 milyon dolarlık kısmının Tüp geçit yapımı, 1.2 milyar dolarlık kısmının banliyö hatlarının iyileştirilmesi çalışmaları, yaklaşık 800 milyon dolarlık kısmının ise sistemde hizmet verecek olanaraç alımı için kullanıması hedefleniyor.
Projenin büyük bölümü Japon JICA ve Avrupa Yatırım Bankası finanse edecek.