Marmaray Projesi'nde bugün önemli bir
aşamaya geçildi. Ayrılıkçeşme'de başlayan tünel kazı
çalışmaları tamamlandı ve delme makineleri Üsküdar Meydanı'na
ulaştı. Bundan sonra TBM denilen tünel delme makinesi 780 metre
daha mesafe kat ederek Boğaz'daki tüp geçitlere ulaşacak. Boğaz'ın altında
yapımı tamamlanan tüp tünellerden ilki Mart 2010'da kara tüneli ile
birleştirilecek. Diğer tünel de Mayıs 2010'da denizdeki tünelle
birleştirilecek.
TBM makinesinin son aşama çalışması nedeniyle Üsküdar Meydanı'nda denizin 30
metre altındaki şantiye alanında düzenlenen törene katılan Ulaştırma Bakanı
Binali Yıldırım, Marmaray Projesi ile ilgili son gelişmeler
hakkında bilgi verdi. Asrın projesi Marmaray'ın adım adım hayata geçirildiğini
anlatan Binali Yıldırım, İstanbul, Türkiye ve dünya için çok önemli projenin
zorluklara rağmen tamamlanacağını dile getirdi. Yıldırım, yüklenici firmaların
zarar etmelerine rağmen projeyi devam ettirdiklerini belirterek, "Artık bu para
kazanmanın ötesine geçti. Bu Türkiye için bir prestij projesidir." dedi.
Bakan Yıldırım konuşmasının ardından TBM makinesine binerek tünel kazım
çalışmasını başlattı. Ardından diğer TBM makinesinin kazacağı ikinci tünel
çıkışında incelemelerde bulundu. Burada basın mensuplarının sorularını
yanıtlayan Bakan Yıldırım projenin 2013 yılında tamamlanacağını açıkladı.
Arkeolojik buluntular nedeniyle projenin geciktiğini anımsatan Yıldırım,
"İstanbul için hayati öneme sahip bu projeyi gerçekleştirirken diğer yandan da
İstanbul'un tarihin kültürel zenginliklerini gün ışığına çıkarmayı çok
önemsiyoruz. Hatta öylesine önemsedik ki bu projenin 4 yıl gecikme pahasına bile
olsa bu konuda hiçbir fedakarlıktan kaçınmadık. Çalışmalarımızı ilgili
kurullarla, müzeler müdürlüğü ve arkeologlarla yakın bir temas halinde
sürdürdük. Böylece tarihi anlamda kültürel anlamda ortaya çıkarılması gereken ne
var hemen hemen gerçekleştirdik. Bu anlamda projenin önünde bir engel kalmadı.
Yenikapı'dan bir kaç ay sonra Sirkeci istikametinde tünel kazma çalışmalarını
tamamlayacak. 2 bin 250 metrelik bölüm kısa sürede tamamlanacaktır. Böylece
proje adım adım tamamlanma aşamasına ulaşacak." şeklinde konuştu.
4 yıllık gecikme var
Yaşanan gecikmenin ardından projenin ne zaman tamamlanacağına ilişkin bir
soru üzerine Bakan Yıldırım, "Böylesine büyük bir projede sürekli tarih verip
yanılmak istemiyoruz. Çünkü ummadığımız bir durumla karşılaşabiliriz. Ama
hedefimiz 13,5 kilometrelik tünelin tamamının 2012 yılı sonunda tamamlanması,
mümkün olursa daha önce bitirilmesidir. Projenin tamamının da 2013 yılı sonunda
bitirilmesini hedefliyoruz. Bütün şartlar elverdiği takdirde. Beklenmedik bir
olay yaşanırsa ne yazık kı proje gecikebilir. Ama bundan sonra projenin
gecikmemesi için yüklenici firma ve biz daha fazla gayret göstereceğiz."
açıklamasını yaptı.
4 yıllık gecikme nedeniyle yüklenici firmaların zarar etmesi ile ilgili
yöneltilen bir soruya ise Bakan Yıldırım, "Proje büyük. Her şey baştan
hesaplandığı gibi gitmiyor. Bazı konular zaman uzadıkça maliyetler de artıyor.
Dünyada yaşanan kriz ve fiyatlarda ortaya çıkan değişimler projeye yansıtılması
gerekiyor." şeklinde yanıt verdi.
"Kriz Marmaray'ı vurdu' denilebilir mi?" şeklindeki soruya ise Bakan Yıldırım
şöyle yanıt verdi: "Hayır, kriz Marmaray'ı vurmaz. Vursa işler biterdi. İşler
durmadı. Aksine biz krizde yatırımları daha da artırıyoruz. Çünkü işsizliğe çare
iç piyasanın canlanmasına çare altyapıların daha da hızlanmasıdır. Bugün
Türkiye'de 3 bin 500 noktada şantiyede yol yapımı, havaalanı yapımı var, balıkçı
barınağı yapımı var. Her yerde çalışma var. 500 bine yakın insan çalışıyor
binlerce esnaf bu projelerden ekmek yiyor. Bu yüzden krizin ilacı yatırım
diyoruz. Yatırımları hız kesmeden devam ediyoruz. Marmaray da bunlardan biri.
Benim demek istediğim şudur: Böylesine büyük, uzun süreli bir projede zaman
zaman değişiklikler olabilir. Fiyatlar artabiliyor. Sözleşme gereği yapılması
gereken yapılacak. İşin sonunda proje tamamlanacak. Yüklenicilerin ayakta
kalmasını temin edeceğiz. Projeyi tamamlamak bizim için en önemli
önceliğimizdir."
Bakan Yıldırım üçüncü köprü ile ilgili soruya ise yanıt vermeyeceğini dile
getirdi. Ancak Bakan Yıldırım bu konuyla ile ilgili herkesin konuşmasına gerek
olmadığını, "Kimsenin üzerine vazife değil. Bizim üzerimize vazife. Biz ne
söylersek o olur. Diğerleri boş." dedi.
Törende konuşan Japon yüklenici firma TAISEI Yönetim Kurulu Başkanı Kanju
Hayama, bu projenin en kısa sürede tamamlanması için ellerinden gelen gayreti
sergilediklerini söyledi. Konuşmasına Türkçe başlayan Hayama yine Türkçe "Çök
teşekkür ederim" diye son verdi.
Bin konut yapılabilirdi
Üsküdar Meydanı'nda yürütülen inşaat çalışması yerin 30 metre altında
gerçekleştiriliyor. Denize bitişik yapılan bu istasyonun dünyada benzeri çok
yok. 10 katlı apartman yüksekliğinde 3 futbol sahası büyüklüğündeki alan için
kullanılan beton ve demirlerle her biri 10 katlı 25 bloktan oluşan bin konut
yapılabilirdi. İnşaat tamamlandığında Marmaray'ın en önemli istasyonlarından
biri haline gelecek Üsküdar İstasyonu'nun üstü çok katlı alışveriş ve eğlence
merkezi olarak planlandı.