"Marmaray Hattı Üzerindeki 28 İstasyon Binası Yıkılacak, 14'ü Devre Dışı Kalacak"

Marmaray güzergahı nereleri kapsıyor?
Anadolu ve Avrupa yakalarında mevcut demiryolunun üzerine kuruluyor ve tüp geçitle denizin altından birbirine bağlanıyor.

Ama Marmaray TCDD’nin projesi değil?
Hayır. Şu anda inşaatı DLH Marmaray Bölge Müdürlüğü yürütüyor. Demiryolu Kanunu çıkınca DLH’nın tasfiye edilmesi ve işletmenin TCDD’ye bırakılması gerekiyor ancak DLH Marmaray Bölge Müdürlüğü kanun kapsamında bırakıldığı içi tasfiye edilemiyor. Bu da aslında Marmaray’ın TCDD’ye bağlı olmayacağını gösteriyor. Muhtemelen ileride yabancı bir konsorsiyum üzerinden özelleştirilmesi düşünülüyor.

Yani TCDD’ye ait araziler, tren yolu ve gabariyle birlikte bir süre sonra özelleşmiş olacak mı diyorsunuz?
Şöyle anlatayım: Çift hatlı bir yol düşünün. Her iki tarafında 12 metre gabarisi var. Yolu da eklersek toplamda 30 metrelik bir alan. Kamulaştırmalarla daha da genişleyeceğini varsayalım; 63 kilometre uzunluğunda, 30-40 metre genişliğinde bir araziden bahsediyoruz. Aslında bu hat yapılırken 30 metre gabarili yapılmış. Yani her iki tarafında 30’ar metrelik pay olması gerekiyor. Ancak kamu kurumlarının kaderine terk edilmesi, tadilatlar derken arazi işgallerine göz yumuldu. Bir zaman sonra gabari, işgallerle 12 metreye kadar indi. Arazi belediyenin olmamasına rağmen belediye gelip yol yaptı; vatandaş ev inşa etti... Şu anda güzergah üzerinde bir çok yer demiryoluyla iç içe geçmiş durumda. Marmaray inşaatı başladığı takdirde en kötü ihtimalle yan taraftaki yollar gider. Dolayısıyla mesken sahiplerinin yaşamı da oldukça zorlaşacak. Bunların içinde tarihi evler de var. Özellikle Avrupa yakasında ve Pendik’te ahşap evler var. Suadiye’deki tarihi camii de tam gabarinin içine giriyor.

Tarihi istasyon binaları ne olacak peki?
DLH tarafından hazırlanan bir belgede, nerelerin yıkılacağı tek tek gösteriliyor. Mesela Kızıltoprak’taki tarihi istasyon tescilli binadır, yıkılacak. Avrupa yakasındaki hemen hemen tüm istasyonlar yıkılıyor ve bunların da hepsi tescilli.

Yıkılma gerekçesi ne?
Hat üçe çıkarılacak ve istasyonların yeri değişecek; dolayısıyla yıkılmaları gerekiyor. DLH’nın açıkladığı resmi belgeye göre 28 istasyon binası kesinlikle yıkılacak. 14 bina yenilenecek ya da güzergahtaki geometrik oynamalarla devre dışı bırakılacak. Örneğin, tarihi Kartal istasyonu devre dışı kalacak.

Koruma Kurulu devrede değil mi şu anda? Tarihi binaların yıkılmasını engelleyecek bir çalışma yapılmıyor mu?
Projeyi yürüten tarafın umurunda değil. Mimarlar Odası, Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) ve Anıtlar Yüksek Kurulu dışında karşı çıkan yok. Bu üç kurumun ortak imzasıyla, bütün hattın endüstriyel miras ilan edilmesi ve koruma altına alınması için Kocaeli dahil altı tane Koruma Kurulu’na başvuru yapıldı. Başvuru aylardır Koruma Kurulları’nda bekliyor. Hiçbir şekilde işlem yapılmıyor. DLH inşaat alanını bölgelere ayırarak, her bölgeyi farklı müteahhit firmalara vermiş. Örneğin Bostancı - Haydarpaşa arasındaki istasyon binaları ve müştemilatlarının inşaatları bir firmaya; Bostancı - Pendik arası başka bir firmaya verilmiş. Dolayısıyla işin içinde birçok firma var. Bu firmaların istasyonlar için plan ve projeleri hazırladıktan sonra onay almaları gerekiyor. DLH Marmaray Bölge Müdürlüğü belirli istasyon binalarındaki çalışmalar için Koruma Kurulu’na başvuruda bulunmuş. Yani süreci devam ettiriyorlar. Şimdi bunların karara bağlanması çok önemli. Ayrıca bölgede istasyon binaları dışında birçok sanat eseri var. Alt ve üst yaya geçitleri, köprüler... Bunlar koruma altında olmadıklarından yıkmak için kuruldan izin alınması da gerekmiyor. Yine DLH’nın raporuna göre bu hat üzerindeki yaklaşık 150 sanat yapısı yıkılacak. Bir de raporlarında tarihin korunacağı yönünde açıklamaları var. İstasyon binalarının yenileneceğinden bahsediyorlar. Doğal olarak insanlar restore edileceğini düşünüyorlar ama ayrı bir belgede de yıkılacakların listesi var. Yani kamuoyuna yansıtılanla kurumlar arasındaki yazışmalar farklı. Kamuoyuna sunulan raporda istasyonlar yıkılmayacak, yenilenecek deniliyor ama DLH’nın kendi iç yazışmalarında neresi yıkılacak belli.