Ulaştırma Bakanlığı'nın, Marmaray çalışması
kapsamında kullanılacak metro araçları için yaptığı anket tamamlandı.
Vatandaşlar 10 farklı seçenekten en beğendiği aracı seçip tercihini belirledi.
Anket sonucunda vatandaştan en fazla oyu alan araç hizmete alınacak. Önünde
Marmaray ibaresinin yer aldığı tren setinin yan tarafında Türk bayrağı
bulunuyor.
Dünyanın en büyük raylı sistem projelerinden Marmaray
tamamlandığında günde 1,5 milyon insan Asya'dan Avrupa'ya demiryolu ile geçecek.
Ulaştırma Bakanlığı'nın, Marmaray çalışması kapsamında kullanılacak metro
araçları için yaptığı anket çalışması tamamlandı. www.marmaray.com.tr ana sayfasında yapılan
anket çalışmasında vatandaşlar 10 farklı seçenekten birini seçip tercihini
belirledi. Anket sonucunda vatandaştan en fazla oyu 7 numaralı tren seti aldı.
Beyaz üzerine mavi ve kırmızı tonların işlendiği ve önünde Marmaray ibaresinin
yer aldığı tren setinin yan tarafında Türk bayrağı bulunuyor.
Demiryollar, Limanlar ve Hava meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü (DLH),
demiryolu aracı imalatı sözleşme bedeli 520 milyon 436 bin 909 Euro, yedek akçe
bedeli 41 milyon 621 bin 845 Euro ve bakım masrafları 22 milyon 979 bin 350 Euro
olmak üzere toplam sözleşme bedeli 585 milyon 38 bin 104 Euro olan demiryolu
araçlarının üretim bedelinin tamamını dış krediyle karşıladı. DLH, Avrupa
Yatırım Bankası'ndan 400 milyon Euro, Avrupa Konseyi Kalkınma Bankası'ndan 170
milyon Euro finansman sağlandı. Tren setlerinin ihalesini kazanan Hyundai ROTEM,
440 setten oluşacak trenlerin 100'ünü Kore'de üretiyor. İlk demiryolu
araçlarının üretimine yurtdışında başlayan firma, araçların geri kalanı için de
EUROTEM ve Türkiye Vagon Sanayii AŞ (TÜVASAŞ) ile işbirliği yapılıyor.
Sözleşmeye göre, ilk 160 araç Aralık 2011 tarihinde, kalan araçlar ise Mayıs
2014'te teslim edilecek.
Marmaray projesi kapsamında kullanılacak araçların anket çalışmasının
sonucuna göre oyçokluğu ile seçilen demiryolu araçlarının teknik
özellikleri şöyle:
* Ulaşım bölgesine, işletme saatlerine ve sıklığına bağlı olarak banliyö
sistemindeki sirkülasyon, 10 araçlık, 5 araçlık veya birleştirilmiş çift 5
araçlık trenlerle sağlanacak.
* Trenlerde, binen ve inen yolcuların akışının uygun bir şekilde
sağlanabilmesi için trenin her iki tarafında eşit aralıklarla yer alan 1,4 m
genişliğinde 5 adet yolcu kapısı olacak.
* Vagonların toplam genişliği 3 m olacak. Trenin bir ucundan öteki ucuna
kadar kolaylıkla geçilebilmesi için vagonlar birbirine bir geçitle bağlı olacak.
* Trenler modern bir görünümde olacak ve yüksek hizmet güvenilirliğini
sağlayacak şekilde tasarlanacak.
* 50 yıllık bir hizmet süresinin sağlanabilmesi için araç gövdesinin dış
yüzeyi paslanmaz çelikten olacak.
* Trenler son teknolojiye göre, hareket halindeyken sarsıntısız bir sürüş
keyfi ve düşük gürültü seviyesi sunacak.
* Yolcu kompartımanlarında yaz veya kış mevsiminde bütün çevre koşullarına
uygun sıcaklıkların sağlanabilmesi için trenlerde havalandırma ve klima
üniteleri olacak.
* Vagonlar acil durumlar için tren sürücüsüne bağlı olan bir yolcu haberleşme
sistemi ile donatılacak.
* Her araç, yolcuların kolaylıkla görebilmesi için kapının üstündeki
panellere yerleştirilecek LCD ekranlardan ve güzergah haritalarından oluşan en
son teknolojiye uygun bilgi görüntü sistemiyle donatılacak.
* Trenlerde engelli yolcuların kullanımı için her türlü donanım mevcut
olacak.
* Araçlar tek tip tasarlanıyor. Araç uzunluğu 22,5 m, oturan yolcu kapasitesi
50 kişi olacak.