Marmara Yıkımın Eşiğinde



Kuzey Ormanları Savunması “Enerji, madencilik, inşaat odaklı birikim kıskacında ikinci büyük kentsel-ekolojik kıyımın eşiğinde Marmara” başlıklı raporunu yayımladı. Birgün Gazetesi'nin haberine göre, sermaye ve iktidar çevrelerinin işçi ölümlerinin yoğun olduğu ve kârlılığı diğer sektörlere göre 4 kat olan inşaat, enerji ve maden sektörlerini destekleyerek Türkiye’yi girmiş olduğu ekonomik durgunluktan çıkarma planını deşifre eden rapordan satırbaşları şöyle:

Tarım bitecek

>>İstanbul finansın merkezi ve sermayenin oyun parkı olarak tasarlanırken Marmara bölgesinde kentlerin birbiriyle yarıştırılacağı ve uzmanlaştırılacağı bir strateji izleniyor. Bu amaca ulaşmak için  Marmara Denizi otoyol ve hızlı tren ağlarıyla çevrelenecek, bu da bölge üzerindeki yapılaşma baskısını artıracak.

>>Ülkenin en yoğun sanayi bölgesi olan ve termik santralların de yoğunlaştığı Marmara’da bu strateji, bölgedeki son tarım arazileri ve doğal varlıklara yönelik büyük bir tehdit oluşturuyor.

Nüfus 3'e katlanacak

>>Siyanürlü altın arama faaliyetleriyle boğuşan Balıkesir-Çanakkale bölgesinin nüfusu 25 yıl içinde 3’e katlanmak istenmektedir.

>>Marmara bölgesindeki kıyılar yapılaşmaya açılırken doğal, tarihi ve kültürel miras açısından çok önemli olan Bozcaada ve Gökçeada da imara açılıyor. Bu adalarda yapılaşma bugüne kadar çok kısıtlıydı.

Dev sanayi alanı

>>Bandırma çevresine kurulması planlanan ve ülkenin en büyüklerinden olacak 48 milyon metrekarelik sanayi alanı bölgeye geri dönülmez zararlar verecek.

>>Çanakkale’nin kuzey kıyılarındaki iki termik santralın yanına onlarca yeni termik santral yapılması planlanıyor.

>>Dilovası’nda kanserden ölümler Türkiye ortalamasının çok üzerine çıkarken Kocaeli’deki projeler tüm kentin benzer bir duruma girmesine yol açacak. Kent merkezine Gübretaş tarafından 37 bin 500 metreküplük amonyak tankı yapılması planlanıyor.

>>Danıştay 14. Dairesi’nin yürütmeyi durdurma kararına rağmen inşaatı devam eden 100 bin metrekarelik Dubai Port, Kocaeli’yi kökten değiştirecek. Dubai Şeyhi Raşim El Maktum’un şirketinin yaptığı liman dünyanın en büyük üçüncü limanı olacak.

Sonuç karamsar

Rapor, sonuç olarak Marmara bölgesindeki tüm su havzalarının kirleneceğini, bütün tarım alanlarının ve zeytinliklerin organize sanayi bölgeleri ile dolacağını, bütün kıyıların ticari limanlarla doldurulacağını, Manyas’tan İğneada longozlarına kadar çok sayıda doğal alanın yok olacağını, termik santralların havayı solunmaz kılacağını belirtiyor. Bölgedeki deprem riskine rağmen yapılaşmanın kontrolsüz devam etmesi de bir diğer eleştiri konusu.