"Mania Planı Yatırımcıyı Kaçırıyor"



Ankara Ticaret Odası (ATO) Başkanı Salih Bezci, Eskişehir Yolu üzerine yapılması planlanan yatırımların, yükseklik sınırlaması getiren Mania Planı yüzünden ertelendiğini belirterek, “Mania, Ankara’nın ayağındaki prangadır” dedi. Eskişehir Yolu’nun gelişmeye açık bir bölge olduğunu, gökdelenleri ve çevre düzenlemesi ile Türkiye’nin cazibe merkezi haline gelebileceğini vurgulayan Bezci, “Mania Planı, yatırımcıyı kaçırıyor. Bu plan, Ankara’nın gelişmesinin önündeki en büyük engellerden birini oluşturuyor. Ankara’ya çok büyük haksızlık yapılıyor” diye konuştu.
 
Keyfi uygulamalar
 
Güvercinlik ve Etimesgut Askeri Hava Alanlarının uçuş güvenliğinin sağlanması amacıyla 1930’lu yıllarda hazırlanan ancak 1990’lı yıllarda kadar hayata geçirilen Mania Planı’nda keyfi uygulamalar olduğuna da dikkat çeken Bezci, planın yürürlüğe girmesinden önce yapılan binaların öngörülen yükseklik sınırını aştığını bildirdi.
 
Bezci, Halk Bankası Genel Müdürlüğü, TOBB İkiz Kuleleri, Gazi Orduevi, TPAO Genel Müdürlüğü, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Elektrik İşleri Etüd İdaresi Genel Müdürlüğü, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Türkiye Atom Enerjisi Kurumu, Orman Bakanlığı binaları gibi bir çok kamu ve özel yapının Mania Planı’nın sınırlarını 140 metreye kadar aştığını söyledi.
 
Güvercinlik Hava Alanı’na 2 kilometre mesafede bulunan bir alanda Mania Planı dikkate alınmadan bina yapımına izin verildiğini anlatan Bezci, buna karşılık Söğütözü mevkiinde çevrede mania tahditlerini aşmış çok sayıda kamu binası olmasına rağmen, bu binalarla eşit yapı yüksekliğine dahi izin verilmediğine işaret etti. Durumun Uluslararası Sivil Havacılık kurallarına da aykırı olduğunu bildiren Bezci, “Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü kurallarına göre mevcut bir yapıdan havaalanına daha uzak bulunan bir yapıya en az mevcut yapı yüksekliği kadar izin verileceği hükmü getirilmiştir” dedi.
 
Yatırımlar iptal aşamasına geldi
 
Yatırım için başvuruda bulunan işadamlarına bu yapıların varlığı ve bu husustaki Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’nün kuralları dikkate alınmaksızın yapı yükseklik kotları verildiğini anlatan Bezci, şunları söyledi:
 
“Yine yapılmış bazı binalar; yapı yüksekliği dışında hiçbir kusuru olmadığı halde ve kendilerinden daha yüksek ve havaalanlarına kendilerinden daha yakın binalar bulunmasına rağmen yıkım tehdidi ile karşı karşıyadır. Bu yapılardan bazılarının iskân ruhsatı bile varken diğerleri sadece bu nedenle iskân ruhsatı alamamaktadır. Bu nedenle özellikle Ankara’nın en önemli merkezi iş alanı olan Eskişehir yolu aksında yapılması planlanan yatırımlar iptal edilme aşamasına gelmiştir.”
 
Askeri havalimanları taşınsın
 
Güvercinlik ve Etimesgut Hava Alanlarının şehir dışına taşınması ile sorunun kökten bir çözüme kavuşturulabileceğini ifade eden Bezci, şunları kaydetti:
 
“Güvercinlik Askeri Hava Alanı, 1948 yılında faaliyet geçtiğinde şehrin dışındaydı. Aradan geçen 63 yılda şehir büyüdü. Hava alanı şehrin ortasında kaldı. Bu iki askeri hava alanının artık şehir dışına taşınması gerekiyor. Bu gerçekleştiğinde sorun kökten çözülecek, Ankara’nın da önü açılacaktır.”
 
Hava alanlarının şehir dışına taşınmasına kadar geçecek süreçte de mania uygulamasının düzeltilmesi gerektiğini kaydeden Bezci, “Ankara’nın yeni yatırım imkânlarını kaçırmasına izin verilmemelidir” dedi.