Makina Mühendisleri Odası'ndan 'Pamukova' Açıklaması



TMMOB Makina Mühendisleri Odası tarafından Sakarya-Pamukova'daki 'hızlandırılmış tren' kazasının 10. yılı nedeniyle yapılan açıklamada, Haydarpaşa-Ankara seferini yapan trenin raydan çıkarak devrilmesi sonucu çok sayıda vatandaşın öldüğü ve yaralandığı hatırlatıldı.

"Karayolu ulaşımı dışında, güvenli, konforlu, hızlı, çevre dostu olan, dışa bağımlılık yaratmayan, enerji savurganlığına neden olmayan, çağdaş ve hızlı, altyapı problemleri ve sorunları çözümlenmiş demir, hava ve denizyolu ulaşımlarının hak ettiği düzeye ulaşması ve ulaşımda toplu taşımanın yaygınlaşması temel hedef olmalıdır" ifadesinin kullanıldığı açıklamada; doğru bir demiryolu politikasının, hat kapasitesi, arazi, maliyet, kullanım ömrü, güvenlik, enerji verimliliği, petrole bağlı olunmaması, çevre gibi temel unsurlara ve kamusal hizmet perspektifine dayandırılmasının önemine işaret edildi.

Konuyla ilgili Oda'nın önerilerinin de yer aldığı açıklamada, ciddi bir 'ulaştırma ana planı' yapılması; bu plan kapsamında, demir, deniz, hava ve karayolu için ayrı ayrı ana planlar hazırlanması gerektiği belirtildi. Tüm ulaşım modları arasında uyum sağlanarak yük ve yolcu taşımada ağırlığın demiryolu taşımacılığına verilmesi, demiryolu taşımacılığının planlı olarak artırılmasının önemine dikkat çekilen açıklamada, Oda'nın diğer önerileri şöyle sıralandı:

"Ulaştırmanın bütünü ve demiryollarında, altyapı, araç, arazi, tesis, işletme ve taşınmazlara yönelik bütün özelleştirmeler ve belediyeler ile üçüncü şahıslara devirler durdurulmalıdır.

Yeni raylı sistemlerin mevcut ulaşım ağları ile entegrasyonu sağlanmalı, kentlerde başta metro olmak üzere hafif raylı sistemler yaygınlaştırılmalıdır.

Ulaştırma master planlarında, birim enerji tüketimi daha düşük demir ve denizyolu sistemlerine öncelik verilmeli, mevcut sistemler kapasite ve verimlilikleri geliştirilerek kullanılmalı; ulaşımda petrol bağımlılığının azaltılması hedeflenmeli; mevzuat bu doğrultuda gözden geçirilmelidir.

TÜDEMSAŞ, TÜVASAŞ, TÜLOMSAŞ gibi TCDD fabrikaları lokomotif ve vagon üretecek teknik düzeye getirilmeli, montaj değil üretim esaslı bir yapıya sahip olmalı; demiryolu yan sanayisine (ray, tekerlek vb.) yatırım yapılmalıdır".