Ulaştırma Bakanı Yıldırım, "Özelleştirmeden sonuç alınamayan İzmir
Limanı'nı ortada bırakmayız. Bakanlık olarak gerekli yatırımları yapacağız" diye
konuştu.
Özelleştirme süreci yılan hikayesine dönen
İzmir Alsancak Limanı için Ulaştırma Bakanlığı kapsamlı bir
eylem planı hazırladı. İhaleyi alan
Global-Hutchison-Limaş Ortak Girişim Grubu'nun finansman sorunu
nedeniyle çekilmesinden sonra, limanın işletme hakkı için teklif götürülen
Çelebi Holding'in de benzer sinyaller vermesi bakanlığı
harekete geçirdi. Çelebi'ye tanınan sürenin son günü olan bugün de özelleştirme
süreci tamamlanmazsa, bakanlık devreye girecek ve Türkiye ihracatının üçte
birini tek başına gerçekleştiren limana 300 milyon dolarlık
yatırım yapılması için düğmeye basılacak. Demiryolları Limanlar ve Hava
Meydanları (DLH) tarafından gerçekleştirilecek çalışmalar neticesinde
limandaki iş hacminin ikiye katlanması, ekipman ve altyapı konusunda yaşanan
sıkıntıların aşılması hedefleniyor.
Devreye gireriz
Özelleştirmenin gecikmesinde finansman sorunları kadar, Danıştay
sürecinin uzamasının da etkili olduğunu belirten Ulaştırma Bakanı Binali
Yıldırım, Yeni Asır'a yaptığı özel açıklamada,
"Özelleştirme süreci olumsuz sonuçlanırsa, bakanlık olarak vakit geçirmeden
devreye gireceğiz. Yapılması gereken ne varsa yapılacak ve bu iş artık
bitirilecek. Bunu yapmaya mecburuz, Çünkü bu bekleyiş, hem Ege ekonomisine hem
de Türkiye ekonomisine zarar veriyor" diye konuştu.
Limanın
özelleştirmesine yapılan itirazların Danıştay tarafından sonuçlandırılmasının 29
ay sürdüğünü hatırlatan Yıldırım, bu gecikmenin ülke ekonomisine ciddi bir zarar
verdiğinin altını çizdi.
Maliye onayladı
Ulaştırma Bakanlığı yetkililerinden alınan bilgiye göre, özelleştirme
gerçekleşmezse liman önceden olduğu gibi TCDD yönetimi altında
faaliyetlerine devam edecek. Özelleştirme kapsamında olduğu için yıllardır tek
bir çivi bile çakılmayan limana yapılacak yatırım için Maliye Bakanlığı'ndan
gerekli onay alındı. Hazırlanan yatırım programına göre; limanda ihtiyaç duyulan
3 adet yeni vinç, kiralama yöntemiyle alınacak. Liman içerisindeki çeker
hizmetleri de taşeron firmalardan sağlanacak.
Konteynır istifleme
sahasına 650 bin metrekare yeni alan kazandırılacak ve
limandaki toplam istifleme alanı 1 milyon metrekareye
çıkarılacak. DLH aracılığıyla yapılacak bu çalışmaların tamamlanmasıyla limanın
iş kapasitesi en az iki katına çıkacak. Ekonomik krizin etkilerinin azalması ve
Türkiye ihracatındaki kıpırdanma nedeniyle 2010 yılında limandan yapılan
ihracatta ciddi bir artış bekleniyor. Yıllık 80 milyon dolar civarında olan
liman gelirlerinin, yapılacak yatırımlar ve ihracattaki yükselişle birlikte
yüzde 40 oranında artacağı hesaplanıyor.
Çelebi ihaleden
çekildi
Çelebi Holding, İzmir Limanı ihalesi sürecinden
çekildiğini bildirdi. Çelebi Holding'den yapılan açıklamada, İzmir Alsancak
Limanı İşletme hakkının 49 yıllığına devri ile ilgili olarak Mayıs 2007
tarihinde özelleştirme ihalesine çıkıldığı, ihaleyi kazanan Global- Hutchison
Konsorsiyumu'nun ardından Çelebi Holding'in ihalede en iyi ikinci teklifi veren
firma olduğu anımsatıldı. Danıştay'ın ihale ile ilgili itirazları ve imtiyaz
sözleşmesini karara bağlama sürecinin tamamlanmasıyla 2009 yılının son
çeyreğinde ihaleyi birinci olarak kazanan Global-Hutchison Konsorsiyumu'na,
ihale bedelinin ödenmesi ve limanın teslim alınması için üç aylık süre verildiği
dile getirilen açıklamada, ancak 2008 yılının ikinci yarısından sonra yoğunlaşan
finansal krizin etkileri dolayısıyla, ihaleyi kazanan firmanın ihale bedelinin
ödemesini yapamadığı belirtildi.