Özelleştirme İdaresi, İzmir Limanı’nın
alıcısı lehine ve aleyhine şartları değiştirebileceği, hukuki sorun
yaratabileceği gerekçesiyle planı onaylamadı. Gözler, Danıştay’ın limanın
özelleştirme ihalesi için açılan iptal davasında vereceği karara
çevrildi.
Alsancak Liman Caddesi’nde, özellikle TIR’ların yarattığı trafik
sıkışılığı nedeniyle büyük sıkıntı yaratan ve 10 yıldır atıl kalan viyadüklerin
tamamlanması için inşaatın başlamasını bekleyen İzmirliler yine hüsrana uğradı.
Karayolları Genel Müdürlüğü, Büyükşehir Belediyesi, İzmir 1 Numaralı Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu, seneler sonra ortak noktada buluşarak
uzlaşmalarına karşın bu kez Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nı (ÖİB)
aşamadı.
Süreç nasıl işledi?
Çeşme Otoyolu yapımı sırasında 1992’de projelendirilen,
Balçova-İkiztepe’den başlayarak Ankara yoluna bağlanması planlanan şehir içi
geçişinde, Kordonboyu bölümünün mahkeme kararıyla 1999’da durması nedeniyle,
yapımına başlanan viyadükler atıl kaldı. 10 yıl boyunca pek çok kez çözüm aransa
da bir türlü kurumlararası diyalog sağlanamadı. Liman viyadüklerinin kaderi,
Karayolları Genel Müdürlüğü’nün Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’ndan alınarak
Ulaştırma Bakanlığı’na bağlanmasıyla değişti. Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz
Kocaoğlu’nun, viyadüklerin limana indirilmesi önerisine sıcak bakan Ulaştırma
Bakanı Binali Yıldırım, 2008’de, sorunun çözümü için talimat verdi. Karayolları
Genel Müdürlüğü ve Büyükşehir Belediyesi bu konuda uzlaştı. Ulaştırma
Bakanlığı’nca hazırlanan imar planı, Büyükşehir Belediye Meclisi’nde, Eylül
2008’de kabul edildi. İzmir 1 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıkları Korumu Kurulu
da planı geçen kasımda onayladı.
Plan, 15 Aralık’ta askıya çıktı. Şubatta da ÖİB’ye gönderildi.
ÖİB, önce özelleştirme kapsamındaki alanlarda plan yapma yetkisinin kendisinde
olduğunu belirterek, Konak Belediyesi’nin 1/1000 ölçekli planının iptalini
istedi. Konak Belediyesi ve onaylayan Büyükşehir Belediyesi, planda değişiklik
yaparak yeniden Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na gönderdi.
Olumsuz haber geldi
Planın onayı beklenirken, olumsuz haber geldi. ÖİB, İzmir
Limanı’nın Danıştay’da davası süren ihale sürecinin tamamlanmamış olmasını
gerekçe göstererek planı onaylamadı. Henüz sözleşme yapılmamış olması, devir
işleminin gerçekleşmemesi nedeniyle alıcı lehine ve aleyhine şartların
değişecebileceğini bu nedenle herhangi bir düzenlemenin ya da plan
değişikliğinin yapılamayacağını gerekçe gösteren ÖİB, plan değişikliğinin
onaylamayı uygun bulmadı.
Planda ne öngörüldü?
Uzlaşılan plana göre, Liman Caddesi’nin üzerinde iki koldan
gelen viyadüklerden deniz tarafındaki, Toprak Mahsulleri Ofisi silolarından önce
Liman Caddesi’ne inecek. Bu yolu kullanan binek araçlar kent içine daha kolay
ulaşacak. TIR ve kamyonlar ise caddeye indikten sonra sağa dönerek, siloların
yanındaki B Kapısı’ndan limana girecek. Diğer viyadükler ise ise caddeye inen
yolun üzerinden geçerek Alsancak Limanı’nın içinde kalacak. Limandan çıkacak
kamyon ve TIR’lar, bu yolu kullanarak kent trafiğine girmeyecek. Mevcut durumda
kullanılan yan yollarda değişiklik yapılmayacak.