Liman Viyadüklerine Özelleştirme Engeli



Özelleştirme İdaresi, İzmir Limanı’nın alıcısı lehine ve aleyhine şartları değiştirebileceği, hukuki sorun yaratabileceği gerekçesiyle planı onaylamadı. Gözler, Danıştay’ın limanın özelleştirme ihalesi için açılan iptal davasında vereceği karara çevrildi.

Alsancak Liman Caddesi’nde, özellikle TIR’ların yarattığı trafik sıkışılığı nedeniyle büyük sıkıntı yaratan ve 10 yıldır atıl kalan viyadüklerin tamamlanması için inşaatın başlamasını bekleyen İzmirliler yine hüsrana uğradı. Karayolları Genel Müdürlüğü, Büyükşehir Belediyesi, İzmir 1 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu, seneler sonra ortak noktada buluşarak uzlaşmalarına karşın bu kez Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nı (ÖİB) aşamadı.

Süreç nasıl işledi?

Çeşme Otoyolu yapımı sırasında 1992’de projelendirilen, Balçova-İkiztepe’den başlayarak Ankara yoluna bağlanması planlanan şehir içi geçişinde, Kordonboyu bölümünün mahkeme kararıyla 1999’da durması nedeniyle, yapımına başlanan viyadükler atıl kaldı. 10 yıl boyunca pek çok kez çözüm aransa da bir türlü kurumlararası diyalog sağlanamadı. Liman viyadüklerinin kaderi, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’ndan alınarak Ulaştırma Bakanlığı’na bağlanmasıyla değişti. Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu’nun, viyadüklerin limana indirilmesi önerisine sıcak bakan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 2008’de, sorunun çözümü için talimat verdi. Karayolları Genel Müdürlüğü ve Büyükşehir Belediyesi bu konuda uzlaştı. Ulaştırma Bakanlığı’nca hazırlanan imar planı, Büyükşehir Belediye Meclisi’nde, Eylül 2008’de kabul edildi. İzmir 1 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıkları Korumu Kurulu da planı geçen kasımda onayladı.

Plan, 15 Aralık’ta askıya çıktı. Şubatta da ÖİB’ye gönderildi. ÖİB, önce özelleştirme kapsamındaki alanlarda plan yapma yetkisinin kendisinde olduğunu belirterek, Konak Belediyesi’nin 1/1000 ölçekli planının iptalini istedi. Konak Belediyesi ve onaylayan Büyükşehir Belediyesi, planda değişiklik yaparak yeniden Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na gönderdi.

Olumsuz haber geldi

Planın onayı beklenirken, olumsuz haber geldi. ÖİB, İzmir Limanı’nın Danıştay’da davası süren ihale sürecinin tamamlanmamış olmasını gerekçe göstererek planı onaylamadı. Henüz sözleşme yapılmamış olması, devir işleminin gerçekleşmemesi nedeniyle alıcı lehine ve aleyhine şartların değişecebileceğini bu nedenle herhangi bir düzenlemenin ya da plan değişikliğinin yapılamayacağını gerekçe gösteren ÖİB, plan değişikliğinin onaylamayı uygun bulmadı.

Planda ne öngörüldü?

Uzlaşılan plana göre, Liman Caddesi’nin üzerinde iki koldan gelen viyadüklerden deniz tarafındaki, Toprak Mahsulleri Ofisi silolarından önce Liman Caddesi’ne inecek. Bu yolu kullanan binek araçlar kent içine daha kolay ulaşacak. TIR ve kamyonlar ise caddeye indikten sonra sağa dönerek, siloların yanındaki B Kapısı’ndan limana girecek. Diğer viyadükler ise ise caddeye inen yolun üzerinden geçerek Alsancak Limanı’nın içinde kalacak. Limandan çıkacak kamyon ve TIR’lar, bu yolu kullanarak kent trafiğine girmeyecek. Mevcut durumda kullanılan yan yollarda değişiklik yapılmayacak.