Eşsiz doğası ve endemik canlı türleriyle bir dünya mirası olan
Abant’ta kuşların yerine dozer homurtuları, kırılan, ezilen
kayaların gıcırtıları yükseliyor. Ağaçlar kesiliyor, kamyonlar göl kıyısını
toprakla dolduruyor. Su seviyesi 2 metre yükselmiş. Piknik
alanları, ağaçlar sular altında. Oysa milli park olan Abant’ta dal kırmak bile
yasak. Sivil toplum örgütleri ayakta.
Tek dal kırmanın bile yasak olduğu
Abant Tabiat Parkı şu günlerde dev bir şantiye halinde.
Kamyonlar göl kıyısına toprak döküyor, dozerler yolları genişletiyor, yeni yol
için ağaçlar kesiliyor. Gölün su seviyesi 2 metre yükselince piknik alanları su
altında kaldı. Küçük bir göl daha oluşturuldu. Nesli tükenen su samurlarının,
yeryüzünde sadece bu bölgede yetişen Abant çiğdemi, mavi çiğdem ve kar çiçeğinin
bulunduğu alanlar hafriyat altında kaldı.
Bilime
aykırı
5 milyon 500 bin TL’ye mal olması
planlanan çalışmalar Bolu’da Sivil Toplum Kuruluşları başta olmak üzere
üniversiteleri, meslek odası ve birlikleri harekete geçirdi. TMMOB
Makine, İnşaat, Elektrik, Harita ve Kadastro, Ziraat, Mimarlar OdalarıBolu İl yönetimleri ile TEMA, Bolu Çevre Derneği, Çevre
İçin Hekimler Derneği ve Bolu Tabip Odası bir bildiri
ile yapılanlara karşı çıktı. “Yapılanlar bilime ve yasalara aykırıdır,
durdurulmalı” dediler. Valilik ise “Doğaya zarar verilmiyor. Çalışmalar
haziranda bittiğinde Abant çok güzel olacak” diyor.
Rapora
rağmen
Oysa Bolu Valiliği, 26 Şubat 2010’da,
Orman Bakanlığı’na bağlı Batı Karadeniz Ormancılık Araştırma Müdürlüğü’nden
Abant’ta arazi incelemesi yapmasını istemiş. Hazırlanan zehir zemberek raporda
şu uyarılar yer almış:
Göl ayağına yapılan 1.5 metre
yüksekliğindeki menfezden dolayı, su kotu yükseldi.
Göl kıyısındaki
sarıçam, göknar, söğüt ve yabani eriklerin kök boğazı su altında kaldı. Bu
ağaçlar kısa sürede canlılıklarını yitirecek.
Bölgemizin ve ülkemizin
endemik bitkisi olan kar çiçeği ve Abant çiğdeminin yaşam alanı ciddi tehdit
altında.
Yol zaten vardı
Valiliğin uygulamaları
sivil toplum kuruluşlarının yanısıra bölgedeki orman köylüsünü de oldukça
rahatsız etmiş. Gözü gibi baktıkları ormana ve göle yapılanların kıyım olduğunu
belirten Örencik Köyü Muhtarı Tevfik Türe, şunları söylüyor:
“Yol açmak
için yüzlerce ağaç kestiler. Çoğu elle dikilmiş sarıçamdı, çocuklarımıza miras
bırakmak için yıllardır tek dal bile kırmamıştık. Abant Milli Parkı’nı yok etmek
istiyorlar. Orman kesip yerine yol yapılır mı, zaten yol
var.”
Vali TEM gibi otoyol yaptı
Salih
Sönmezışık (Orman Mühendisleri Odası eski Genel Başkanı)
Bolu
Valiliği gölün kıyısına TEM gibi otoyol yaptı, kıyı kenar çizgisi değişti. Doğal
hayat tahrip edildi. Bu durum 3621 sayılı Kıyı Yasası’na aykırı. Sazlıklar sular
altında kaldı. Kanatlı hayvanların üreme alanları yok oldu. Bu, Sulak
Alanlar Sözleşmesi’ne(RAMSAR), 4342 sayılı Mera ve
2872 sayılı Çevre Yasası’na aykırı. Ayrıca Avrupa Peyzaj Sözleşmesi,
Biolojik Çeşitlilik Sözleşmesi, Avrupa’nın Yaban Hayatı ve
Yaşam Ortamlarının Koruma Sözleşmesi’nin(BERN) ilgili
maddeleri ihlal edildi.
Tahribatı dehşetle
izliyoruz
Murat Ataman (Makine Mühendisleri Odası Bolu
İl Temsilcisi)
Abant’taki tahribatı dehşetle izliyoruz. Göl
çevresindeki yolu yükselttiler. Böyle bir uygulama dünyada yok. Ağaçlar suların
içinde kaldı. İğne yapraklıların suda yaşayamadığını herkes biliyor. Hiç ağaç
kesmedik, dediler ama kökünden sökülmüş ağaçları gördüm. TMMOB Genel
Merkezi bu konuda çalışma yapıyor, suç duyurusunda
bulunacağız.
Endemik bitkiler 3 günde yok olmaz
Abant
Gölü’nü neden yavrulattınız?
Halil İbrahim Akpınar (Bolu
Valisi): Bir ay önce aşırı yağışlardan göl yükselince kapakları
kapattık ve yavru göl oluştu. Milli Parklar durumu inceliyor. Kararı onlar
verecek. Tahliye kanalları dolmuş. Günde 5 santim yükseliyordu. Kanalları açtık.
3 günde 15 santim düştü. Gölün seviyesi 20-25 yıl önce yükseltilmiş. Sonra su
seviyesini düşürmüşler etrafı bataklık olmuş. Su samurları buralarda yaşıyormuş.
Çalışanlar son günlerde 15 su samurunu bir arada görmüş. Yuvalara zarar
vermedik. Ayrıca üç günde endemik bitkiler yok olmaz.
Bitince
muhteşem olacak
Abant’ın çevresinde 6,5 kilometrelik yol var. Bu
yol asfalttı. Biz asfaltı kazıdık. Yolu bazı yerlerde genişlettik. 4,5
kilometrelik bir alanda çalışma yürütüyoruz. Göl kenarında asfalt yok artık.
Yeni yollar yapıyoruz. Bu yollarda atların çektiği araçlarla çekek yolu olacak.
Zemini kesinlikle doğal taşlardan olacak. 5 metre yol, 3 metre topraklı yaya
yolu, 3 metre genişliğinde bisiklet yolu olacak. Toplam genişlik 8-11 metre
arasında. İnşaat sırasında alan pis gözüküyor. Bitince muhteşem
olacak.
Meramız göl oldu ne gereği vardı
ki
Örencik Yaylası’ndaki Çepni Köyü’nde yaşıyorum. 52 yıldır
koyun, keçi otlattığım mera şimdi göl oldu. Hayvanlarım boğulur diye suyun
yanına bile yaklaştırmıyorum. Bize iyilik olsun diye yaptıklarını söylüyorlar
ama bunlar bizler için iyi şeyler değil. Orada dünyalar güzeli bir göl var. Buna
ne gerek vardı? O merada insanlar hayvanlarını otlatıyor, geçimini sağlıyordu.
Bu sular şimdi kime ne yarar sağlayacak.